Flytta infarten till fastigheten?

5k läst  3 svar

1. C
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Är inte säker på var denna frågan passar in någonstans, men provar här.

Har planer på att flytta vår infart till vår gård 5-10 meter i sidled för att den ska komma lite längre ifrån huset. Vi bor på landet och infarten är från en 90-väg.
    Behöver man söka bygglov för detta? Eller kanske lov från vägverket?
    Min första tanke var att bara flytta vägen och låtsas som ingenting:cool: Frågar får man kanske nej och sen är det ju kört

Någon annan som flyttat sin infart?

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Nu har vi inte flyttat en infart, men väl anlagt en ny infart på en nyavstyckad tomt och det var inte lätt men nya kunskaper har vi fått.

Det är med all säkerhet en länsväg du bor vid och då är det Vägverket som du måste vända dig till för att få tillstånd. Vägverket är mycket restriktiva med att ge tillstånd till infarter från en 90-väg pga risken för olyckor. (Vi bor vid en 70-väg på landet och har ett servitut på infart via granntomten och Vägverket var från början mycket ovilliga till att ge tillstånd för en infart direkt till vår tomt.) Vidare måste sikten vara mycket god, ju högre hastighet på vägen, desto längre sikt krävs det. I vårt fall (70-väg) har vi ca 140 meter åt ena hållet och 80 meter åt andra hållet vilket enligt Vägverket är under normen. Dessutom måste vägrenen hållas undan för skymmande sly och träd.Helst inga backar och kurvor som skymmer sikten. Dvs. bor du inne i skogen lär du ha svårare att få tillstånd.

Vad du kan dra fram är att du med nya infarten får en bättre sikt (längre från kurva, backe osv.). Du kan också säga att den nya infarten kommer att bli trafiksäkrare att köra in och ut på. Det finns nämligen krav på hur bred en infartsvägen skall vara just vid infarten och vilken radie den skall ha. Den måste dessutom vara plan och får inte luta mer än +-20cm 8 meter in från vägen. Minst 1½ meter in från länsvägen skall den vara asfalterad föör att undvika att grus (som kan orsaka halka) åker ut på länsvägen. Vägverket vill också att man skall ha en vändplats av något slag på infartsvägen. I vårt fall, vi har en 250 m lång infart som liknar en vanlig väg, krävde de att en lastbil skulle kunna vända.

Om du kan poängtera att en ny infart kommer att anläggas efter de nya säkrare reglerna (din infart idag kanske är gammal och lutar eller så) har du lättare att få tillstånd. Å andra sidan kan man argumentera att eftersom det redan finns en infart så kan det inte ha någon betydelse om den flyttas en bit.

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Det Hemmakatten skriver är riktigt. Farsgubben flyttade en infart till en åker 60-70 meter, lite pappersarbete, vägmästaren tittade till det hela och Vägverket tog betalt, tror det var tvåtusen spänn eller nåt.
    Men fem-tio meter skulle jag flytta utan att blinka utan att prata med någon, se bara till så att ev trumma under infarten blir tillräckligt stor och bärig.

4. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för era utförliga svar!
    Vår utfart är i dag mitt på en raksträcka med god sikt så det blir inga problem. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ringa vägverket eller inte. Hade det inte varit för att vår nya infart hamnar mitt på en asfalterad ficka/breddning av vägen(ej skyltad med P eller dyl.) hade vi bara ändrat utan att prata med någon, men nu är jag osäker. Det kostar ju ändå en slant att flytta infarten och ska man sen dessutom flytta tillbaka den... Får kanske ringa vägverket iaf.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: