5 396 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Tolkning av detaljplan
Det hela verkar mycket konstigt Byggare_Anders, förstår att Du är upprörd ( men än så länge skrapar du bara på ytan) men ta och kontakta nämndens ordförande, i dennes bostad på kvällstid, när du har tid. Om du inte själv engagerar dig i ärendet, kommer det säkert att ta 10 år innan du får se ett bygglov.
Vilken kommun gäller det?
Vilken färg på det politiska styret?
En ren gissning= ett Borgerligt styre.
Vilken kommun gäller det?
Vilken färg på det politiska styret?
En ren gissning= ett Borgerligt styre.
Jag arbetar på stadsbyggnadskontoret. I vår kommun har inte bygglovshanläggarna delegerad rätt från byggnadsnämnden att fatta beslut. Handläggarna tar fram förslagen till beslut och det är endast stadsarkitekten som har delegering från nämnden att skriva på besluten för bygglov. Större avikelser från planen (enligt handläggarens tolkning) skall alltid upp i nämndmöte och kanske är det det som handläggaren väntar på.
Vill bara beklaga hur ditt stadsbyggnadskontor hanterat ditt ärende. Så jobbar vi inte där jag är.
Bor du i en mindre kommun?
Vill bara beklaga hur ditt stadsbyggnadskontor hanterat ditt ärende. Så jobbar vi inte där jag är.
Bor du i en mindre kommun?
Det är en av kranskommunerna i Stockholms län.
Vid kontakt med dem förra veckan utlovades åtminstone en respons från bygglovsenhetens sida denna vecka. Tja, denna arbetsvecka håller nu på att rinna ut enligt min klocka (fredag 15:52), så det var väl bara nonsens från kommunen som vanligt för att få tyst på mig några dagar.
Annars fortfarande status quo i ärendet. Nästa anhalt för mig blir troligen justitieombudsmannen.
Vid kontakt med dem förra veckan utlovades åtminstone en respons från bygglovsenhetens sida denna vecka. Tja, denna arbetsvecka håller nu på att rinna ut enligt min klocka (fredag 15:52), så det var väl bara nonsens från kommunen som vanligt för att få tyst på mig några dagar.
Annars fortfarande status quo i ärendet. Nästa anhalt för mig blir troligen justitieombudsmannen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Kan det vara Ekerö?
Inte Ekerö, men det finns väl ett 20-tal till att välja mellan. Jag vill dock inte svara ja eller nej i nuläget och "hänga ut" någon enhet eller person så länge det inte är ett offentligt/anmält ärende av vanstyre, försumlighet, felaktig administration, oegentlig myndighetsutövning, inkompetens och jävssituation hos handläggaren, o s v. Men om den aspekten av min bygglovsansökan resulterar i en officiell anmälan så blir det ju en annan grad av offentlighet.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag frågade om Ekerö efterssom Ekerö är ökänt när det gäller bygglovshanteringen.