hej bor i en område med radhus där detaljplanen för område precis har antagits, i detalj planen står det att man får bygga tak över uteplats på max 15 m2. Nu vill jag bygga en altan med tak som ska gå i tomt gräns med båda grannar (höger , vänster). och totala tak ytan ska vara 24 m2altså huset är bred 8 meter och ska bygga 3 meter ut. 3 av mina grannar har redan byggt på detta vis och fått bygglov innan detaljplanen trädde i kraft. jag har pratat med mina grannar och det är okay för de att jag bygger likadant, men nu har det kommit nya detaljplanen i gång och jag undrar om hur stor chans har jag att få bygglov på min uteplats?. jag menar visst kommer den att göra avvikelse av detaljplanen men inte något större avikelse av huslänga??
finns det några bra förslag som man kan ange som skäl att bygga just så, så att nämnden beviljar bygglov eller är mina chanser lika med noll?. vad händer om jag bygger utan bygglov och de kommer på mig , hur stora böter rör det sig om ,för jag påminelse att riva eller måste jag ändå betala böter? hur stora böter är på sånt ??
det är nämligen så att jag har byggt allt färdigt förutom att ha lyft sista 3 tak skivor på plats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.