5 652 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Är blandad bebyggelse så fult?
För att inte tala om hur en del klär sig och fritt beblandar sig med propra människor! (ironi)lena_l skrev:
Jag tror det finns en del kvar att göra för många när det gäller att acceptera att andra människor kan vara annorlunda och ha andra preferenser. Få områden är så speciella att de inte tål något avvikande. Och rena dumheter är självbestraffande när huset skall säljas och köparen ser det som en tomt med något i vägen för bygget.
Apropå denna diskussion hittade Lisa följande detaljstyrningspåbud: http://arsta-havsbad.se/kulturmiljoanalys.pdf
Några valda citat:
"Blanka material bör av denna anledning undvikas ( t ex plåt av aluzink
och stora glasytor.)"
"Det är
därför viktigt att i fortsättningen göra takens lutningar låga och begränsa antalet material / färger."
"På ett fåtal ställen förekommer stora glasade ytor. Deras blankhet och reflektion upplevs ibland som
främmande inslag.
De ursprungliga stugorna har enkla och ganska små fönster utan spröjs.
Idag förekommer alla varianter, stora och små, utan spröjs, med spröjs och med fuskspröjs.
En större återhållsamhet och saklighet bör efterlysas."
"Både i de branta och i de planare delarna av området finns partier där vegetationen är glesare. Då
framstår husen som grupp. Det blir då viktigt att ha en sammanhållen och begränsad färgskala både
för fasader och för tak."
"Det är av stor vikt för helhetskaraktären att återfå en sammanhållen bebyggelse med viss
variation. En palett bör tas fram som beskriver spännvidden för färgval, materialval och
takvinklar.
För att uppnå småskalighet bör husens slankhet och proportioner styras.
Det är av stor vikt att informera om hur en lågmäld, saklig och odekorerad arkitektur, som har
anknytning till platsen, kan utformas."
Även om jag inte har/avser att skaffa tomt i området blir jag uppgiven när jag läser sådant. Författaren måste se kommunen som sitt eget lilla dockhus. "Hmm, det där paret verkar inte passa ihop rent estetiskt. Om jag gör så att de två flyttar ihop i stället i det där huset så passar deras barns hårfärg ihop med föreskriven kulör på taket. Så, sätt igång och kopulera nu!" Suck... :'(
mvh
David
Några valda citat:
"Blanka material bör av denna anledning undvikas ( t ex plåt av aluzink
och stora glasytor.)"
"Det är
därför viktigt att i fortsättningen göra takens lutningar låga och begränsa antalet material / färger."
"På ett fåtal ställen förekommer stora glasade ytor. Deras blankhet och reflektion upplevs ibland som
främmande inslag.
De ursprungliga stugorna har enkla och ganska små fönster utan spröjs.
Idag förekommer alla varianter, stora och små, utan spröjs, med spröjs och med fuskspröjs.
En större återhållsamhet och saklighet bör efterlysas."
"Både i de branta och i de planare delarna av området finns partier där vegetationen är glesare. Då
framstår husen som grupp. Det blir då viktigt att ha en sammanhållen och begränsad färgskala både
för fasader och för tak."
"Det är av stor vikt för helhetskaraktären att återfå en sammanhållen bebyggelse med viss
variation. En palett bör tas fram som beskriver spännvidden för färgval, materialval och
takvinklar.
För att uppnå småskalighet bör husens slankhet och proportioner styras.
Det är av stor vikt att informera om hur en lågmäld, saklig och odekorerad arkitektur, som har
anknytning till platsen, kan utformas."
Även om jag inte har/avser att skaffa tomt i området blir jag uppgiven när jag läser sådant. Författaren måste se kommunen som sitt eget lilla dockhus. "Hmm, det där paret verkar inte passa ihop rent estetiskt. Om jag gör så att de två flyttar ihop i stället i det där huset så passar deras barns hårfärg ihop med föreskriven kulör på taket. Så, sätt igång och kopulera nu!" Suck... :'(
mvh
David
Det finns alldeles för många byråkrater på kommunerna som sitter och "tycker" saker, oftast har de komplex för att de inte klarar att rita egna hus och måste därför ha synpunkter på vad andra har skapat.
Vad som är fint eller passar när det gäller färg, form, material mm är subjektivt och kan inte mätas objektivt. Det är varje persons ensak om man vill bygga ett hus som är opraktiskt, osäljbart och av andra ansett som fult! På sin egen tomt borde man få bygga som man vill.
Vad som är fint eller passar när det gäller färg, form, material mm är subjektivt och kan inte mätas objektivt. Det är varje persons ensak om man vill bygga ett hus som är opraktiskt, osäljbart och av andra ansett som fult! På sin egen tomt borde man få bygga som man vill.
Så om jag köper en fastighet i Gamla stan, river den, och därefter bygger ett 30-våningshus med plastfasad är detta helt OK?larsg skrev:Det finns alldeles för många byråkrater på kommunerna som sitter och "tycker" saker, oftast har de komplex för att de inte klarar att rita egna hus och måste därför ha synpunkter på vad andra har skapat.
mvh
Som vanligt när man har denna diskussion kommer extremexemplen fram. Broar, sopåtervinning, kärnkraftverk och rivandet av K-märkta hus. Jag har hittills inte sett någon nybyggnadsliberal föreslå något liknande, däremot verkar det vara nybyggnadskonservativas favoritmotargument mot att den enskilde individen ska slippa bygga annat än en och en halvplanare med burspråk och sadeltak.P_G skrev:
Kan vi inte hålla diskussionen kring nybyggnation av villor på villatomter?
mvh
David
Någon som läst SVD's bostadbilaga om ett område i Södertälje där folk fick bygga som de ville. Mycket roande. De bilder man såg dominerandes ändå av en och en halvplanare med sadeltak. Sedan var det en Syriansk? familj som klätt in trähuset i sandsten.
Kommunen hade blivit lite rädd till en början men med facit i hand hade de ändå inte handlat annorlunda. Det enda de hade gjort var att informera bättre om resultatet.
Något för andra kommuner att ta efter?
mvh
David
Kommunen hade blivit lite rädd till en början men med facit i hand hade de ändå inte handlat annorlunda. Det enda de hade gjort var att informera bättre om resultatet.
Något för andra kommuner att ta efter?
mvh
David
Ja, låt folk få bygga som de vill (förutom då K-märkta platser osv...)!! Tänk vad roligt det är att promenera i villaområden och både kunna förfasas över något man själv tycker är gräsligt fult samt sucka med hänförelse över något man själv skulle vilja ha! Och vilka bra inspirationskällor till oss som ska bygga nytt sedan! 
Bekymmer!!!!!!!!!! Ska bygga hus till hösten i ett område där ett av kraven är tegelröda tak. Vilket jag och säkert 80 procent av dom andra tomtägarna absolut inte vill ha.
Nån som har några bra argument, exempel för att man ska få väja fritt vilket tak man vill ha.
Nån som har några bra argument, exempel för att man ska få väja fritt vilket tak man vill ha.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Står det i detaljplanen?
Ja det står i detaljplanen , området ligger även i en slänt, backe. Miljö och byggnadsnämden säger att det kommer att se ut som ett schackbräde av färger. Men fasaden på husen är valfritt. Själv tycker jag att husen ska avspegla tiden dom byggdes, och idag finns det lite mer än tegelfärgade tak
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Jag själv kan tycka att blandad bebyggelse är jättekul - men att enstaka utstickande hus inte ser klokt ut 
Därav är väl en del områden mer restriktiva, men om man kan påvisa att bebyggelsen redan är blandad så går det lättare.
Dessutom är det väl så att de som redan bor i ett område har flyttat dit för att dom gillar stilen bla, och om man då helt plötsligt inom loppet av 1-3 år smäller upp riktigt utstickande hus så "påtvingar" man alla andra en förändring som dom inte "köpt in sig på". ÄR det däremot ett uttaltat blandområde, eller om det har tagit decennier att bli det så är det ju en sak som dom boende där är medvetna (eller borde vara medvetna) om !?
/K
Därav är väl en del områden mer restriktiva, men om man kan påvisa att bebyggelsen redan är blandad så går det lättare.
Dessutom är det väl så att de som redan bor i ett område har flyttat dit för att dom gillar stilen bla, och om man då helt plötsligt inom loppet av 1-3 år smäller upp riktigt utstickande hus så "påtvingar" man alla andra en förändring som dom inte "köpt in sig på". ÄR det däremot ett uttaltat blandområde, eller om det har tagit decennier att bli det så är det ju en sak som dom boende där är medvetna (eller borde vara medvetna) om !?
/K
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Jag håller med klaskarlsson där, även om diskussionen är gammal. 
Där vi har hus är det enormt välbevarad tidig 1900-talsbebyggelse för småbrukare, något enstaka femtiotalshus och något enstaka 1800-talshus (vårt). Att börja smälla upp moderna villor där - antingen de ser ut som grosshandlarvillor från Stockholm samtida med övriga området, eller nyfunkis eller något annat exempel - skulle totalt förstöra områdets atmosfär. Det görs till exempel i den andra delen av byn (på andra sidan älven). Så stor uppoffring tycker jag inte att det är att man bygger på ett sätt som smälter in i den övriga bebyggelsen, om den är enhetlig.
Där vi har hus är det enormt välbevarad tidig 1900-talsbebyggelse för småbrukare, något enstaka femtiotalshus och något enstaka 1800-talshus (vårt). Att börja smälla upp moderna villor där - antingen de ser ut som grosshandlarvillor från Stockholm samtida med övriga området, eller nyfunkis eller något annat exempel - skulle totalt förstöra områdets atmosfär. Det görs till exempel i den andra delen av byn (på andra sidan älven). Så stor uppoffring tycker jag inte att det är att man bygger på ett sätt som smälter in i den övriga bebyggelsen, om den är enhetlig.
Klicka här för att svara