Hej!
Jag tänkte göra min första yttre modifiering av huset jag äger. Garaget är inklämt (sammanbyggt) mellan bostadshuset (1,5 plan) och uthuset, 1 plan med sadeltak 90 grader mot bostadshuset. Garaget har för närvarande plant tak, 3 graders lutning. Jag hade tänkt riva detta och ersäta med ett sadeltak. Detta kommer göra att garagedelen blir ca 1m högre (det blir ganska låg vinkel på taket).
Frågan är om det behövs bygglov för en sådan operation. Man får ju byta tak utan byggglov. men jag gissar att man inte får ändra det...
Vid evenuell bygglovsansökan, vad krävs i den? Räcker det med endast en översiktsritning av fasaden? Är det lämpligt att jag själv pratar med grannarna och får ändringen godkänd, behöver dom ens godkänna? Det är mig veterligen ingen av mina grannar som är berörda. Bor i princip på landet.
Tacksam för information och hjälp.
/Per
Jag tänkte göra min första yttre modifiering av huset jag äger. Garaget är inklämt (sammanbyggt) mellan bostadshuset (1,5 plan) och uthuset, 1 plan med sadeltak 90 grader mot bostadshuset. Garaget har för närvarande plant tak, 3 graders lutning. Jag hade tänkt riva detta och ersäta med ett sadeltak. Detta kommer göra att garagedelen blir ca 1m högre (det blir ganska låg vinkel på taket).
Frågan är om det behövs bygglov för en sådan operation. Man får ju byta tak utan byggglov. men jag gissar att man inte får ändra det...
Vid evenuell bygglovsansökan, vad krävs i den? Räcker det med endast en översiktsritning av fasaden? Är det lämpligt att jag själv pratar med grannarna och får ändringen godkänd, behöver dom ens godkänna? Det är mig veterligen ingen av mina grannar som är berörda. Bor i princip på landet.
Tacksam för information och hjälp.
/Per
Redigerat:
Iloper skrev:Frågan är om det behövs bygglov för en sådan operation. Man får ju byta tak utan byggglov. men jag gissar att man inte får ändra det...
Åtgärden är bygglovspliktig.
Du behörver nya fasadritningar hur huset kommer att se ut från alla fyra hållen, skala 1:100 samt ifylld blankett om begäran om bygglov.
Grannemedgivande krävs av alla typer av grannar. Även om det inte är en granne som bor där. Det är bättre att ta fram detta nu än att vänta tills bygglovet är beviljat.
Vad som sedan krävs efter beviljat bygglov varierar från kommun till kommun.
Ok, talade just med kommunen. De svarade likadant, men eftersom taket inte inkräktar på avståndet till grannarnas tomgtränser så trodde hon inte att grannarna behövde ge något tillåtelse. Var det helt fel eller?
Klicka här för att svara