Hej alla !

Jag och min sambo är på gång att bygga ett Classic 154 (LBHus) 2-Plans hus.
Men har nu stött på patrull i form av bygglovsarkiktekterna.

När vi bestämde oss för hustyp så ringde säljarens assistent till kommunen och frågade
om huset kunde uppföras enligt planerna för området och efter att fått alla måtten och beskrivnign av huset så var det OK.
Beställning av huset gjordes och för några veckor sedan skickades bygglovsansökan in.

Så idag fick jag ett samtal från en av bygglovsarkitekterna som förklarade att huset var för högt, alltså inte hela huset utan EN vägg !?
Enligt arkitekten är vägglivet för högt (3an på bilden nedan), men hussäljaren menar att huset är utformat för att gå igenom då höjderna mäts (1 och 2 på bilden nedan) enligt PBL.
Enda changsen att få igenom ett bygglov enligt arkitekten är om man förlänger taket på den låga delen av huset ända ut till hörnet på den höga delen.

Vem har rätt och vem har fel ?
Jag har försökt läsa mig fram till ett svar men inte funnit något konkret.
Bygglovs ansökan lämnades in FÖRE den 2:a Maj och ska alltså följa de ÄLDRE reglerna.

Finns det någon högre instanns (förutom kommunen) man kan ringa till och få svar på hur måtten ska mätas ?

Om taket måste förlängas medför det en merkostnad på MINST 20.000Kr som vi varken har lust eller råd med att lägga ut.

Så har ni tips på vart jag kan läsa mig till vad som verkligen gäller eller vem jag kan ringa till så är vi ypperligt tacksamma för dem.
4efVCA9fxf.png

Mvh
momin

Mycket möjligt.
Dock e denna sidan av huset som illustreras ovanför Baksidan (V/NV riktning) på vårat hus.
Där kommer finnas en gångbana och ett litet parkområde, närmaste hus på det hållet kommer uppföras 50-100(Ca) meter bort.

Mvh
momin

momin skrev:
Beställning av huset gjordes och för några veckor sedan skickades bygglovsansökan in.
Varför beställde ni huset innan ni fått bygglov?

Vi beställde också vårt hus innan vi fått bygglovet, men vi hade med en klausul att köpet gick tillbaka om vi ej fick bygglov, det är ganska vanligt man skriver gör så!

Beställning var kanske inte rätta ordet.
Men kontraktet skrevs, villket måste göras för att få alla ritningar som behövs för att kunna skicka in en bygglovsansökan.
Beställning av själva huset gör givetvis först vid avropet.

I fortsättningen vill jag gärna att vi håller oss till ämnet, tack på förhand.

Mvh
momin

Ni kanske kan komplettera med ett tak i verandahöjd istället. Då får ni ett tak ni får nytta av. Eller måste det vara just det där taket som förlängs?

Vi kommer ha en balkong i det hörnet vid ett senare tillfälle, dock inget vi har råd med från början. (redan med i bygglovsansökan)
Så vänstra fönstret av dubbelfönstret på våning 2 har bytits ut mot en balkongdörr, så tills vi har råd att uppföra den blir det en fransk balkong.

Mvh
momin

Redigerat:
Du har inte råd med 20-30 tusen extra men du har råd med ett hus till flera miljoner?

Det som avgör på vilken punkt ni ska mäta är om det står ''byggadshöjd'' eller ''totalhöjd'' i detaljplanen.
Byggnadshöjd är där fasaden möter taket, totalhöjd är nockhöjd.

Om jag var ni skulle jag gräva i fickorna och uttöka lånet med de 20.000 som behövs för förlängning av taket, då har ni tak över balkongen när ni har råd att bygga den :) Kanske kan ni förhandla fram ett bättre pris av LB hus om ni säger att ni inte har "råd" att bygga huset med förlängningen och då funderar på ett billigare hus istället?

Annars tycker jag att ni ska prata med er bygglovshandläggare de brukar vara ganska hjälpsamma, kanske åka och beöka kontoret och få ett personligt samtal så ni kan gå igenom varför bygglovet inte godkänns mm?

Ni kan ju också rita in det där taket, se till att få ev föreberedelser gjord (kanske skall finnas förstärkningar och fästpunkter i väggen för taket. men bygg det inte nu.

Bygglovet gäller i 5 år, ni har 5 år på er att bygga färdigt. Taket behöver inte finnas på plats när det är slutbesiktning. När 5 års fristen börjar närma sig så kan ni i lugn och ro fundera över om ni skall chansa och begära slutbevis trots att taket inte är byggt. Eller om ni kanske då vill ha taket över er balkong.

Spontant låter det lite dyrt med 20 000 för det taket Att dömma av bilden så ser det inte ut att vara mer än kanske 4 kvm? Det är inte så att ni fått pris för att bygga ut hela huset under taket? Eller så har jag missförstått så att det kanske är det som handlägagren kräver, kanske inte duger med ett skärmtak som sticker ut på den höjden.

Ricken skrev:
Det som avgör på vilken punkt ni ska mäta är om det står ''byggadshöjd'' eller ''totalhöjd'' i detaljplanen.
Byggnadshöjd är där fasaden möter taket, totalhöjd är nockhöjd.
Troligtvis är det så att de ser det som två huskroppar. I så fall har den ena huskroppen sin byggnadshöjd vid 3.

Hej igen !

Tack för alla kommentarer och vinklingar på hur ni uppfattar situation.

Har man ingen stor hög med pengar sparade så kan 20-30.000Kr göra en hel del faktiskt.
För våran del skulle det innebära att en del av byggkreditivet skulle läggas upp som toplån när huset står klart (mer än de 20-30.000Kr takförlängningen kostar).
Detta skulle i sin tur ge en ganska stor kostnadsökning per månad.

Som någon föreslog så var jag faktiskt nere hos bygglovshandläggaren, vi fick till en bra dialog och han förklara hur dom såg på det hela och hur dom mäter i olika vinklar.
Jag förklarade hur vi såg på det hela och tolkade texten från boverkets pdf (länk längre upp i tråden), samt att jag bredde på lite och sa att det skulle innebära en enorm katastrof för vår ekonomi ov vi blev tvingade till takförlängningen för att få igenom bygglovet.
Han var väldigt sympatisk och företog vår situation och skulle rådfråga sina kollegor om det gick att göra beräkningarna på annat vis och bad mig ringa tillbaka senare på dagen.
Så när jag ringde honom igen strax för 5 så fick jag ett glatt besked om att de kunde beräkna måtten på annat vis efter som vi kommer ha en balkong i det hörnet.
Så på tis-ons nästa vecka har jag bygglovet i mina händer. :D

Mvh
momin

Härligt att det löste sig. Extra utgifter på saker som känns onödiga känns alltid betungande. Lycka till med husbygget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.