2 293 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Inte följt bygglov
Vi har för ett antal år sedan byggt en villa och tomten ligger högst i nivå i området så vi gjorde en slänt som avslutas mot den då obebyggda tomten nedanför. Efter ett antal år så skulle den tomten bebyggas med ett hus med vidbyggt garage som tar upp hela tomtens bredd så när som på 4,5 meter mot boningshus och 60 cm till garage från vår tomtgräns. I bygglovsansökan ritas det in en stödmur mot den befintliga slänten 20 meter av 29. Vi godkände avvikelsen (för att det skulle underlätta skötseln då det blev väldigt trångt annars mellan slänt och garage vägg). Grannen fick byggnadslov men någon mur uppfördes aldrig. Vad kan man göra ?
Jag hade ringt kommunen och bett att få ut bygglovet. Sen hade jag läst och begrundat om det står att stödmuren är en förutsättning att den byggs för att han skall få bygga resten. OM det inte står så, kan kommunen inte hjälpa dig, för ingen kan tvinga någon att bygga något man sökt bygglov för, man kan alltid strunta i det. Jag ser Huset som ett bygglov, garaget som ett bygglov och markarbetena som ett bygglov, trots att det bara är ett. Om han gjort garage + hus och texten inte står där som jag beskrev ovan så måste du driva detta Civilrättsligt.
Då kommer vi till nästa puck, har ni avtalat att grannen skulle bygga en stödmur? Har du det på papper, där det uttryckligen står att ni godkänner bygglovet med krav att stödmuren byggs?
Har du inget av ovanstående, så är det bara att lägga ner och istället göra det som svenskar är sämst på. Dvs prata med varandra om din olägenhet och hoppas på förståelse.
//Anders
Då kommer vi till nästa puck, har ni avtalat att grannen skulle bygga en stödmur? Har du det på papper, där det uttryckligen står att ni godkänner bygglovet med krav att stödmuren byggs?
Har du inget av ovanstående, så är det bara att lägga ner och istället göra det som svenskar är sämst på. Dvs prata med varandra om din olägenhet och hoppas på förståelse.
//Anders
60Cm från eran tomtgräns?
ska väl vara minst 2Meter om det nu inte ingick i avvikelsen ni gick med på.
Är deras garage brandklassat? För det ska det enligt lag vara om det ligger närmare än 4Meter till grannen (ni).
Mvh
momin
ska väl vara minst 2Meter om det nu inte ingick i avvikelsen ni gick med på.
Är deras garage brandklassat? För det ska det enligt lag vara om det ligger närmare än 4Meter till grannen (ni).
Mvh
momin
Klicka här för att svara