3 844 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Friggebod som Galleri - måste den va godkänd som offentlig?
Sida 1 av 3
Hej
jag har under de senare månaderna byggt en friggebod som jag ska använda som galleri.
Jag har lämnat in ansökan till kommunen om "ändrad användning av fastighet".
Nu är min invigning den 30 juli och jag fick ett första utlåtande från kommunen igår,
där de säger att jag måste komplettera ansökan med en karta över fastigheten, med parkering och infart inritad.
Nu har de semester, och de kan titta på detta först 15 aug, dvs 2 veckor efter planerad invigning.
Jag undrar om någon av er känner till regler för privat/offentligt:
Kan jag ha min invigning som planerat och sedan ha öppet i galleriet - fast att liksom ha det i PRIVAT regi i väntan på beslut?
Eller har jag andra möjligheter?
jag har under de senare månaderna byggt en friggebod som jag ska använda som galleri.
Jag har lämnat in ansökan till kommunen om "ändrad användning av fastighet".
Nu är min invigning den 30 juli och jag fick ett första utlåtande från kommunen igår,
där de säger att jag måste komplettera ansökan med en karta över fastigheten, med parkering och infart inritad.
Nu har de semester, och de kan titta på detta först 15 aug, dvs 2 veckor efter planerad invigning.
Jag undrar om någon av er känner till regler för privat/offentligt:
Kan jag ha min invigning som planerat och sedan ha öppet i galleriet - fast att liksom ha det i PRIVAT regi i väntan på beslut?
Eller har jag andra möjligheter?
Hej igen.
Ska förresten tillägga följande:
- Friggeboden ligger i min trädgård.
- Jag har inte fått eller ansökt om finansiell hjälp
Ska förresten tillägga följande:
- Friggeboden ligger i min trädgård.
- Jag har inte fått eller ansökt om finansiell hjälp
Så länge som galleriet inte omsätter mer pengar än hobby så kan du lungt ha premiär som hobbygalleri fram tills tillståndet gäller.
Kom ihåg bara att dina gäster sköter parkering etc så att dom inte spärrar in grannar.
Kom ihåg bara att dina gäster sköter parkering etc så att dom inte spärrar in grannar.
Åhh ett sånt lugnande svar!! 
Nä, jag tjänar antagligen inget alls på galleriet.
Har avtalat med en gammal bensinstation i närheten och bilburna kan parkera där, så det finns gott om p-plats.
Vet du om det finns nån paragraf eller liknande text-snutt som jag kan stödja mig mot om kommunen tittar förbi? Deras uttalande idag via mail lät såhär:
"Tyvärr måste jag meddela dig att du inte kan ta byggnaden i anspråk förrän beslut fattats av Myndighetsnämnden."
Tusen tack för svar! :-D
Nä, jag tjänar antagligen inget alls på galleriet.
Har avtalat med en gammal bensinstation i närheten och bilburna kan parkera där, så det finns gott om p-plats.
Vet du om det finns nån paragraf eller liknande text-snutt som jag kan stödja mig mot om kommunen tittar förbi? Deras uttalande idag via mail lät såhär:
"Tyvärr måste jag meddela dig att du inte kan ta byggnaden i anspråk förrän beslut fattats av Myndighetsnämnden."
Tusen tack för svar! :-D
Inte så säker på om du har rätt.byggarätt skrev:
Ett galleri=nåt som ska dra folk=ökad trafik i bostadsområdet. Jag tror det är för att kontrollera om trafik och parkering kan göras utan olägenhet för andra som kommunen ska behandla ärendet.
Helt rätt, du får inte bedriva någon sorts verksamhet som kan påverka omgivningen vare sig det är vinstdrivande eller inte. Säger detaljplanen Bostäder, så är det de som gäller. Inte galleri eller liknande!haavard skrev:
Men du kommer inte bli straffad för att startar det, om du genast efter tillsägning idkar en rättelse, dvs slutar med det så slipper du avgift... PBL är nästan helt tandlös för klagande grannar och alldeles för mesiga tjänstemän på kommunerna. Så om du tror alla grannar accepterar det, så go for it!
//Anders
Hm, blir ändå lite orolig. Om nu kommunen säger nej så borde jag alltså vänta....
Samtidigt är det så mycket planer slom redan är gjorda, dumt nog.
Å andra sidan så har jag pratat med de flesta grannarna härikring redan innan. Bara 2 återstår och jag skulle såklart kunna fråga dem. Är ingen granne emot så kanske jag skulle våga.
Fast skulle grannarna våga säga nej om jag kommer där glad och entusiastisk?
Tål att tänkas på.
Skönast vore att vänta, men vad är det som säger att kommunen är klar med sina betänkanden om jag skjuter upp datumet en månad. Vem vet - det här kanske inte är klart förrän i juletid....
Snyft.
Samtidigt är det så mycket planer slom redan är gjorda, dumt nog.
Å andra sidan så har jag pratat med de flesta grannarna härikring redan innan. Bara 2 återstår och jag skulle såklart kunna fråga dem. Är ingen granne emot så kanske jag skulle våga.
Fast skulle grannarna våga säga nej om jag kommer där glad och entusiastisk?
Tål att tänkas på.
Skönast vore att vänta, men vad är det som säger att kommunen är klar med sina betänkanden om jag skjuter upp datumet en månad. Vem vet - det här kanske inte är klart förrän i juletid....
Snyft.
Galleri i en friggebod - hur mycket människor åt gången kan det röra sig om? Du har kanske gjort misstaget att vara alldeles för ärlig. Man ser ju ofta folk som satt opp skyltar "Garageloppis". Hur många av dem har anmält till kommunen att att det tillfälligt ändrat användningsområde för garaget till handelsbod? Om du i stället för galleri har tavelloppis i din frigga, vad händer då?
Hahahaha, ja det har du kanske rätt i.
Jag tror inte det kommer sådär värst mycket folk en vanlig dag, men faktum är att jag tror att det kommer en hel del folk på själva invigningen. Det är en lite känd konstnär som inviger friggan och ev blir det band som spelar (lite stillsamt)
Fast av och till händer annat i vår lilla by som drar mycket folk, men för dessa saker är det ingen som ansökt om nåt tillstånd.
Ja det är typiskt mig att vara för ärlig. Jag tycker det brukar kännas bäst, men nu stör det mig.
Jag tror inte det kommer sådär värst mycket folk en vanlig dag, men faktum är att jag tror att det kommer en hel del folk på själva invigningen. Det är en lite känd konstnär som inviger friggan och ev blir det band som spelar (lite stillsamt)
Fast av och till händer annat i vår lilla by som drar mycket folk, men för dessa saker är det ingen som ansökt om nåt tillstånd.
Ja det är typiskt mig att vara för ärlig. Jag tycker det brukar kännas bäst, men nu stör det mig.
Mycket folk på invigningen? Betyder det att jag borde ha lämnat in en ansökan om att driva restaurang när jag gifte mig? ;-)
Galleri i en friggebod låter som hobbyverksamhet. Menar du med "offentlig verksamhet" att det på något sätt kommer att vara ett kommunalt drivet galleri, eller som nån sorts museum drivet av en idéell förening? Jag förstår nog inte riktigt det här...
Galleri i en friggebod låter som hobbyverksamhet. Menar du med "offentlig verksamhet" att det på något sätt kommer att vara ett kommunalt drivet galleri, eller som nån sorts museum drivet av en idéell förening? Jag förstår nog inte riktigt det här...
Hej och tack för svar 
Nä jag är inte riktigt säker på om man måste ansöka på det här viset. Men som tidigare inläggare sagt så är det ju bra om nya ideer testas utifrån grannarnas perspektiv.
Vi har haft utställningar här i byn tidigare, och bakluckeloppis och allt möjligt annat utan att tänka på att man måste ansöka om något.
Men jag antar att tillfälliga saker är helt ok. Det är väl mer det att OM det skulle komma karavaner av besökare till en bostad, helt plötsligt, så kanske inte det är vad grannarna sulle önska sig.
Jag tänker nu att om jag går och frågar de grannar som bor närmast och som jag inte pratat med innan, så är i alla fall min egen moral nöjd i frågan.
Nä jag är inte riktigt säker på om man måste ansöka på det här viset. Men som tidigare inläggare sagt så är det ju bra om nya ideer testas utifrån grannarnas perspektiv.
Vi har haft utställningar här i byn tidigare, och bakluckeloppis och allt möjligt annat utan att tänka på att man måste ansöka om något.
Men jag antar att tillfälliga saker är helt ok. Det är väl mer det att OM det skulle komma karavaner av besökare till en bostad, helt plötsligt, så kanske inte det är vad grannarna sulle önska sig.
Jag tänker nu att om jag går och frågar de grannar som bor närmast och som jag inte pratat med innan, så är i alla fall min egen moral nöjd i frågan.
Nu vill jag börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet av just det du vill göra, jag vet inte heller exakt hur du tänkt dig med lokalen men...
Det finns ju krav på brandsäkerhet i offentliga lokaler, vilket din friggebod blir om du har en öppen visning. Jag vet inte hur gången ser ut för att få en lokal godkänd mm, men du kanske ska höra av dig med en rent hypotetisk fråga till brandmyndigheten i ditt län?
Om det är sluten tillställning med endast "bekanta" tror jag kraven är annorlunda.
Detta är alltså något som mest är funderingar i mitt något förvirrade huvud.
Det finns ju krav på brandsäkerhet i offentliga lokaler, vilket din friggebod blir om du har en öppen visning. Jag vet inte hur gången ser ut för att få en lokal godkänd mm, men du kanske ska höra av dig med en rent hypotetisk fråga till brandmyndigheten i ditt län?
Om det är sluten tillställning med endast "bekanta" tror jag kraven är annorlunda.
Detta är alltså något som mest är funderingar i mitt något förvirrade huvud.
Idag är jag gruvligt ner-rullad.
Har troligen kommit fram till att invigning och allt får vänta tills kommunen är klar med sitt beslut.
Invigning är ananrs planerad till om en månad och ska jag köra det lite halv-olagligt innan beslut är fattat, så är jag rädd att kommunen blir pissed off.
Vilken makt de har! Friggeboden är en investering på minst 100 000:- Om de säger NEJ så är allt i onödan.
Jag vet inte hur jag borde ha gjort i stället. Visat ritningar och bett dem pröva dem innan jag började bygga?
Nu känns det som att jag bara gjort fel. Allt är in någon annans händer och de kan be mig komplettera ansökan i all evinnnerlighet eller rentav säga nej. I värsta fall.
Orolig och ledsen.
Någon som vet vart man vänder sig för icke-partisk info?
Hur gör andra gallerister?
Har troligen kommit fram till att invigning och allt får vänta tills kommunen är klar med sitt beslut.
Invigning är ananrs planerad till om en månad och ska jag köra det lite halv-olagligt innan beslut är fattat, så är jag rädd att kommunen blir pissed off.
Vilken makt de har! Friggeboden är en investering på minst 100 000:- Om de säger NEJ så är allt i onödan.
Jag vet inte hur jag borde ha gjort i stället. Visat ritningar och bett dem pröva dem innan jag började bygga?
Nu känns det som att jag bara gjort fel. Allt är in någon annans händer och de kan be mig komplettera ansökan i all evinnnerlighet eller rentav säga nej. I värsta fall.
Orolig och ledsen.
Någon som vet vart man vänder sig för icke-partisk info?
Hur gör andra gallerister?
Måste utställningen prompt vara INNE i friggeboden? Visst, utomhus så är ju kravet bra väder, men vid dåligt väder så får ni ha stängt, alternativt regnskydd, "partytält" e.dyl. Åtminstone till friggan är godkänd, fram tills dess så har ni i alla fall någonstans att ställa in sakerna under natten