8 691 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Fick avslag, kan vi hävda likhetsprincipen
Medlem
· Stockholm
· 9 inlägg
Jag ska försöka fatta mig kort. Vi bor i ett radhusområde i Haninge. Området byggdes 1980 och vad jag förstår har detaljplanen varit fel från början, området var alltså överbebyggt redan när det byggdes. I vårt område är det ca 25% som har byggt ut enligt ett standardiserat sätt. Alla som gör den här utbyggnaden följer områdets utseende och standard... inget konstigt.
Men nu plötsligt har kommunen kommit på att detaljplanen är fel och man har sagt sedan många år att man ska göra om den så det är fritt för alla att bygga ut (med bygglov så klart). Det här har dröjt så väldigt många år och inget händer.
Våra två grannar byggde ut för 3 år sen och de fick först avslag, de överklagade och hänvisade till likhetsprincipen. Kommunen gav dom då ett tillfälligt bygglov i väntan på att detaljplanen ska bli klar. Det är ju knäppt i sig att få ett tillfälligt bygglov eftersom det inte ska gälla för permanenta byggnader... men men, nu har de fått ett vanligt bygglov i efterhand.
Nu har vi äntligen skickat in vårt bygglov då vi uppfattade att det inte skulle vara några problem... men så klart fick vi ett muntligt besked över telefon med handläggaren att de än inte kan ge bygglov, vi får vänta tills detaljplanen är ändrad och hand kunde inte säga hur många år det skulle dröja.
Man blir förbannad! Alla andra har ju fått och vi planerar att bygga likadant. Varför ska jag behöva vänta i några år? Han säger ju att vi kommer få men vi får vänta och han rekommenderar att vi drar tillbaka ansökan så slipper vi bli ålagda avgiften för ansökan. Jag nämnde grannarnas bygglov men han sa att det var felaktigt beslutat från början. Men egentligen har ju alla fått bygglov på felaktiga grunder, varför kan inte vi få det också i så fall?
Ska jag ge upp eller ska jag dra processen vidare? Vad kan jag göra. Oerhört tacksamför tips och andras erfarenheter.
Hälsningar Kristina med familj.
Men nu plötsligt har kommunen kommit på att detaljplanen är fel och man har sagt sedan många år att man ska göra om den så det är fritt för alla att bygga ut (med bygglov så klart). Det här har dröjt så väldigt många år och inget händer.
Våra två grannar byggde ut för 3 år sen och de fick först avslag, de överklagade och hänvisade till likhetsprincipen. Kommunen gav dom då ett tillfälligt bygglov i väntan på att detaljplanen ska bli klar. Det är ju knäppt i sig att få ett tillfälligt bygglov eftersom det inte ska gälla för permanenta byggnader... men men, nu har de fått ett vanligt bygglov i efterhand.
Nu har vi äntligen skickat in vårt bygglov då vi uppfattade att det inte skulle vara några problem... men så klart fick vi ett muntligt besked över telefon med handläggaren att de än inte kan ge bygglov, vi får vänta tills detaljplanen är ändrad och hand kunde inte säga hur många år det skulle dröja.
Man blir förbannad! Alla andra har ju fått och vi planerar att bygga likadant. Varför ska jag behöva vänta i några år? Han säger ju att vi kommer få men vi får vänta och han rekommenderar att vi drar tillbaka ansökan så slipper vi bli ålagda avgiften för ansökan. Jag nämnde grannarnas bygglov men han sa att det var felaktigt beslutat från början. Men egentligen har ju alla fått bygglov på felaktiga grunder, varför kan inte vi få det också i så fall?
Ska jag ge upp eller ska jag dra processen vidare? Vad kan jag göra. Oerhört tacksamför tips och andras erfarenheter.
Hälsningar Kristina med familj.
Medlem
· Stockholm
· 9 inlägg
Det är en fråga som jag vill reda ut. Ska jag lägga mig eller får dom stå sitt kast och fortsätta göra "fel" pga likhetsprincipen? Dom ska ju ändå ändra detaljplanen, men frågan är när?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Tjaa. I princip så gör ju kommunen tyvärr rätt här. Detaljplanen är "helig". De begår tjänstefel om de beviljar avvikelser som går utöver det som ryms inom begreppet "mindre avvikelse". Och Plan o bygglagen har genom åren skärpts så att det blivit allt svårare för kommunen att släppa igenom felaktigheter. Något som annars gjorts i vissa kommuner på en nivå där man inte kan se något annat skäl än korruption.
Men likabehandlingsprincipen finns också, och framförallt det faktum, att någon annan beviljats avvikelse med det argumentet bör öppna upp för fler.
Det är ju ett vågspel om du går vidare, för om du får avslag, även efter överklagande så åker du på att betala bygglovskostnaden. Jag tror att det finns jurister som är duktiga på de här lagarna, det kanske är värt en konsultation.
Jag tror att diskussioner om likabehandlingsprincipen ligger långt utanför handläggarens kompetens och uppdrag. Utan den principen kan du med lite tur få bedömd i byggnadsnämnden, annrs vid överklagande. Det kan vara så att det är först när ärendet kommer upp i en förvaltningsdomstol som någon är kompetent att bedömma ärendet mot den principen.
Men likabehandlingsprincipen finns också, och framförallt det faktum, att någon annan beviljats avvikelse med det argumentet bör öppna upp för fler.
Det är ju ett vågspel om du går vidare, för om du får avslag, även efter överklagande så åker du på att betala bygglovskostnaden. Jag tror att det finns jurister som är duktiga på de här lagarna, det kanske är värt en konsultation.
Jag tror att diskussioner om likabehandlingsprincipen ligger långt utanför handläggarens kompetens och uppdrag. Utan den principen kan du med lite tur få bedömd i byggnadsnämnden, annrs vid överklagande. Det kan vara så att det är först när ärendet kommer upp i en förvaltningsdomstol som någon är kompetent att bedömma ärendet mot den principen.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 9 inlägg
Tack för ett bra svar. Jag har varit ute och kikat i området och har räknat ut att var femte hushåll har fått bygglov. Jag funderar på att rådfråga en jurist i frågan.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det kan ju vara bra att ta en direkt kontakt med byggnadsnämndens ordförande. Fast just nu är det nog inte läge att förvänta sig någon attention från politikerna för sakfrågor. Men om någon månad bör det väl börja fungera igen.
Undrar om det kan vara en framkomlig väg att hota med att överklaga alla felaktiga bygglov som är yngre än 10 år, på området.
Det borde ju sätta ordentligt med eld i baken på kommunen att skapa en ny detaljplan snabbt, annars kommer dom ju att få det riktigt svettigt.
Det borde ju sätta ordentligt med eld i baken på kommunen att skapa en ny detaljplan snabbt, annars kommer dom ju att få det riktigt svettigt.
Medlem
· Stockholm
· 9 inlägg
Jag är så tacksam för dina kloka råd. Tack!
Medlem
· Stockholm
· 9 inlägg
Eftersom jag inte fått ett skriftligt beslut än så har jag snabbt som tusan skickat in kompletterande handlingar digitalt där jag ber som beakta likhetsprincipen och skickar med foton på alla utbyggnader och deras adresser i området. Eftersom jag inte fått något formellt beslut än så kan de inte hävda att det är en omprövning än.... Hoppas jag.
Bor själv i Huddinge. I vårt område, med likadana hus så har vissa familjer fått bygga en takkupa, vissa två och andra igen. När vi sökte bygglov så fick vi bygga en av de två vi ville. Grannen sökte liknande året innan och fick nej. Båda dessa vätter in mot tomten, ej på värdegrundande fasad. Snacka om att de blev förvånade när de fick info om vårt bygglov. Vi fick ett mindre avsteg....jaha.
Andra har även byggt kupor mot värdegrundande fasad. Men det fick vi blankt nej på då kommunen sade att "bara för att vi gjorde fel då...."
Min erfarenhet är att handläggaren är extremt viktig. Denne har makt att besluta lite som den vill i tveksamma fall. Eller snarare huruvida avsteget mot detaljplanen är " mindre" eller oacceptabelt.
Andra har även byggt kupor mot värdegrundande fasad. Men det fick vi blankt nej på då kommunen sade att "bara för att vi gjorde fel då...."
Min erfarenhet är att handläggaren är extremt viktig. Denne har makt att besluta lite som den vill i tveksamma fall. Eller snarare huruvida avsteget mot detaljplanen är " mindre" eller oacceptabelt.
Klicka här för att svara