19 682 läst ·
19 svar
20k läst
19 svar
Köpt hus från 1938 utan bygglov, vad innebär det praktiskt?
Sida 1 av 2
Jag har köpt ett hus från 1938 (gammalt polishus, så jag antar staten byggde det på den tiden). Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut med bygglov till huset då det finns både garage och carport. Jag mailade därför byggnadsnämnden i kommunen och frågade hur det ser ut med bygglov, och det enda de har i sina register är ett bygglov om att ta upp en dörr och ett bygglov om att bygga balkong. Jag bor i ett samhälle som var egen kommun förut, men som slagits ihop med en större kommun. Mäklaren/säljaren av huset sa att mycket dokument om huset försvann då, men jag visste inte att det var så dåligt med dokument.
Vad innebär det rent praktiskt, ett polishus från 1938 kan ju inte vara "svartbygge", men hur är det med garage och carport (dessa är också gamla, så jag misstänker att om det fanns bygglov har det försvunnit)? Och vad händer om jag vill söka bygglov på något nytt, t.ex. att bygga ett nytt garage och riva det gamla då det är i dåligt skick? Måste jag då börja om hela processen med bygglov för huset som redan står där?
Vad innebär det rent praktiskt, ett polishus från 1938 kan ju inte vara "svartbygge", men hur är det med garage och carport (dessa är också gamla, så jag misstänker att om det fanns bygglov har det försvunnit)? Och vad händer om jag vill söka bygglov på något nytt, t.ex. att bygga ett nytt garage och riva det gamla då det är i dåligt skick? Måste jag då börja om hela processen med bygglov för huset som redan står där?
På 1930-talet var polisväsendet underställt stadens (eller häradets) styrelse. Ditt polishus är sannolikt inte byggt av staten, med väl av staden (motsv.)
Staden byggde antagligen utan formellt lov, endast efter beslut av stadsfullmäktige eller motsvarande. Även om lovet "saknas" så är huset med till visshet gränsande sannolikhet uppför med stadens godkännande.
Om kommunen bråkar med dig så får du väl hävda att det är ett av ålder bestående hus
Staden byggde antagligen utan formellt lov, endast efter beslut av stadsfullmäktige eller motsvarande. Även om lovet "saknas" så är huset med till visshet gränsande sannolikhet uppför med stadens godkännande.
Om kommunen bråkar med dig så får du väl hävda att det är ett av ålder bestående hus
Redigerat:
Nja, kommunen bråkar inte (än), men jag vill bygga om ett kök till badrum och tänkte göra bygganmälan, men om kommunen inte har ritningar på huset eller någon annan info om det, hur ska de då veta vad jag byggt om och inte bara renoverat ett befintligt badrum (vilket man får göra utan bygganmälan)? Det borde betyda att jag kan (även om det skulle bli med dåligt samvete) bara bygga om sen hävda att det alltid sett ut så? 
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Bygg om bara, du har ju bara renoverat 
Jag undrar också, har nu garage med carport, vad skulle hända om man bygger väggar på carporten? Grannarna skulle nog inte bry sig, så jag räknar inte med att bli anmäld. Kan de bevisa att det var carport eller kan jag påstå att det alltid varit garage? Vi kommer nog inte bygga om inom snar framtid, men det känns ju som ett skönt alternativ om vi vill bygga om att skippa bygglov 
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Njaa. även om risken att de kan bevisa att det inte var garage tidigare är liten. Så riskerar du rätt höga straffavgifter om de trots allt kan bevisa det. Har inte tariffen helt klar för mig men jag gissar att du får betala typ 100 000 om de kommer på dig. Och då även om du vidtar rättelse och söker bygglov efter att ha blivit upptäckt.
Jag tycker det är underligt att det inte är fängelsestraff för svartbygge. 100', finns det nåt annat brott som ger så pass höga böter?hempularen skrev:Njaa. även om risken att de kan bevisa att det inte var garage tidigare är liten. Så riskerar du rätt höga straffavgifter om de trots allt kan bevisa det. Har inte tariffen helt klar för mig men jag gissar att du får betala typ 100 000 om de kommer på dig. Och då även om du vidtar rättelse och söker bygglov efter att ha blivit upptäckt.
Om man begår ett så pass allvarligt brott som att spika på brädor på sidorna av sin carport så borde man inte kunna köpa sig fri. Det borde vara ett straff som stod i paritet till brottet.
Även om det är dyrt tror jag inte det blir så mycket som 100tusen. Och om väggarna rivs vid en eventuell upptäckt blir det ingen avgift.
Förklaringen till de höga sanktionsavgifterna är ju att det är stora pengar i byggnader. Om en fastighets värde ökar med 50tusen om carport byggs om till garage kan inte avgiften sättas till 5tusen.
Förklaringen till de höga sanktionsavgifterna är ju att det är stora pengar i byggnader. Om en fastighets värde ökar med 50tusen om carport byggs om till garage kan inte avgiften sättas till 5tusen.
Hej
Finns huset och carporten med på kommunens plankartan? Då kan jag inte se att det kan bli några som helst problem framöver. Att göra om carporten till garage kräver bygglov vilket du troligen får om du söker ett. Så vidare det inte direkt strider mot detaljplanen för området. Det finns hur många gamla byggnader som helst som saknar bygglov och ett svartbygge preskriberas efter 10 år.
//Calle
Finns huset och carporten med på kommunens plankartan? Då kan jag inte se att det kan bli några som helst problem framöver. Att göra om carporten till garage kräver bygglov vilket du troligen får om du söker ett. Så vidare det inte direkt strider mot detaljplanen för området. Det finns hur många gamla byggnader som helst som saknar bygglov och ett svartbygge preskriberas efter 10 år.
//Calle
Både huset och carporten finns med på plankartan. Jag tittade på detaljplanen vilken var ganska generös, där stod det att de tillåter 1/5 av tomtarean att bli byggnadsyta, och då jag har 2000 kvadrat tomt bör jag ha rätt till 400 kvadrat byggnader, vilket jag inte har i dagsläget. Dock blir det nog inte att bygga väggar på carporten, den är för gammal så det ger nog inte så mycket, men jag är lite sugen på bygga nytt dubbelgarage, då blir det definitivt söka bygglov.
Husägare
· Stockholms län
· 52 inlägg
Genom beslut vid 1962 och 1964 års riksdagar blev polisen statligt styrd från år 1965. Det är inget konstigt att varken huvudbyggnad eller garage har byggnadslov om de uppfördes för polisen som på den tiden var kommunal. Det hörde till undantagen att kommuner sökte lov för sina byggen. Än i dag bygger kommuner t.ex. förskolor utan att ha bygglov. Även om lov skulle ha sökts och getts, så är den överträdelsen preskriberad, så glöm alla sorger om det. Huset är ett faktum och ingen, allra minst byggnadsnämnden, kan göra något åt det.AntonBe skrev:Jag har köpt ett hus från 1938 (gammalt polishus, så jag antar staten byggde det på den tiden). Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut med bygglov till huset då det finns både garage och carport.
I tidigare byggnadslag hette det "byggnadslov". I äldre plan- och bygglagen, ÄPBL (1987:10) kallades tillståndet "bygglov" - Enligt tidigare byggnadslagstiftning byggde staten utan byggnadslov och behövde bara anmäla sina byggen till kommunen. Så var det ända fram till 1/7 1987 när ÄPBL infördes. Då måste staten söka bygglov. En lättnad som då bibehölls var att statens byggnader inte krävde bygglov för konstruktionsändringar eller för installationer (8 kap. 1 § andra st. ÄPBL).
I din ägo och i dag gäller nya PBL (2011:900). Vad du får göra utan eller med lov framgår av 9 kap. PBL. Avgörande för din lovfrihet är om huset är ett småhus som åtnjuter de s.k. friggeboreglerna i 9 kap. 4 § PBL eller är ett flerbostadshus. Googla på PBL och läs 9 kap. innantill i lagen och gör som där står så har du inga problem.
Stadsarkitekten