Medlem
· Stockholm
· 28 inlägg
Min granne har fått bygga 9.5 M (nock) högt trots plan säger 6,5m. Skillnaden är att man väljer långsidan och vinkeln mellan husvägg och tak, inte nockhöjd.
i boken om byggregler finns ett begrepp där man säger att man normalt mäter husets höjd paralellt med gata.
Nu nu har jag överklagad hela vägen upp till mark o miljödomstolen, och inte ett ord om varför man inte mäter parallellt med gatan.
Någon som vet om detta råd någonsin prövats och varför man tycks mäta godtyckligt på längssidan?
min närmaste granne har alltså lagt på en våning på ett en egnahemsvilla i mitt sydväst, 9 meter från mig. Detta ger naturligtvis minskat ljusinsläpp och skugga, utom april till augusti.. Dessutom tar det effekt från mina solfångare...
i boken om byggregler finns ett begrepp där man säger att man normalt mäter husets höjd paralellt med gata.
Nu nu har jag överklagad hela vägen upp till mark o miljödomstolen, och inte ett ord om varför man inte mäter parallellt med gatan.
Någon som vet om detta råd någonsin prövats och varför man tycks mäta godtyckligt på längssidan?
min närmaste granne har alltså lagt på en våning på ett en egnahemsvilla i mitt sydväst, 9 meter från mig. Detta ger naturligtvis minskat ljusinsläpp och skugga, utom april till augusti.. Dessutom tar det effekt från mina solfångare...
Exakt vad säger detaljplanen? Säger den "nockhöjd 6,5 meter" är det ju en stor avvikelse. Säger den däremot "höjd 6,5 meter" eller "byggnadshöjd 6,5 meter" är det ok.
Det normala är att man mäter husets höjd på långsidan.
Det normala är att man mäter husets höjd på långsidan.
Medlem
· Stockholm
· 28 inlägg
Planen säger hushöjd.. Men frågan är.. Varför mäter man aldrig paralellt med gatan, dvs nockhöjd?
och varför finns 0 hänsyn till omgivning och grannar?
och varför finns 0 hänsyn till omgivning och grannar?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
JAg förstår inte riktigt vad du överklagar, men troligt är att byggnadshöjden är 6,5 meter, att då byggnaden blir 9,5 meter hög är inte konstigt, vid 45 graders tak är kortsida/gavel ca 6 meter. Att mäta byggnadshöjden från fasad som vetter mot gata är vanligast, hur har det gjorts här?
Det är tråkigt med skuggande byggnader men byggrätterna på varje fastighet är grunden för varjes rätt att bebygga sin egendom.
Det är tråkigt med skuggande byggnader men byggrätterna på varje fastighet är grunden för varjes rätt att bebygga sin egendom.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Hushöjd = byggnadshöjd = skärning fasadplan och takplan där takets vinkel är 45 grader.
Nockhöjd styrs av ovan, hänsynen är detaljplanen. Ditt hus kanske stör en annan granne
Nockhöjd styrs av ovan, hänsynen är detaljplanen. Ditt hus kanske stör en annan granne
Medlem
· Stockholm
· 28 inlägg
Villa vista skrev:
Här här har man valt att mäta husetshöjd från en långsida som vetter mot en allmänning, som är planerad för bebyggelse, och INTE mot gatan.
som varje sund o logisk person förstår är det otrolig skillnad... Han bygger SAS ut framför mig... Och ger direkt skygga på min framsida..
Men imorgon står thujor på 3 M där.. Less på att se dom, trots att dom tidigare varit mina närmaste grannar i alla bemärkelser... Till saken hör att han visste att detta var det värsta han kunde göra.. vi har pratat om det 7 år innan han ansökte om lovet... Grannsämja och grannsamverkan är för evigt att glömma!
Nu känner jag ju inte din granne, men han kanske hade att välja på att rycka upp barnen från deras inbodda miljö och att göra en granne lite putt. Jag är inte säker på att han gjorde det värsta han kunde göra.Vad är rättvisa skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Såvitt jag förstår så handlar överklagandet om vilken fasad som skall vara beräkningsgrundande. Enl. citat från tråden:
http://www.byggahus.se/forum/bygglov/211791-tolkning-av-juridisk-text-ang-bygghojd.html
Så finns det regler från boverket som säger att man i första hand skall använda en långsida av huset som beräkningsgrundande. Men sedan finns det en text om hur man skall göra om huset har avvikande form, och sedan en text om att man i första hand skall välja sidan mot gatan.
Reglerna är klart otydliga, det står både att man i första hand skall välja en långsida, och att man i första hand skall välja en fasad mot gatan.
Men jag misstänker att den officiella tolkningen är att man väljer en långsida i första hand, men om huset inte har en tydlig långsida så går man på gatufasaden.
I så fall är ju grannens bygge helt enligt detaljplanen (på den punkten iallafall).
Hur ser läget ut? Det finns ju massor med villaområden i Sverige där 1,5 planshus, 2 planshus ,och "nästan" 3plans hus ligger på relativt små tomter. Ligger det här grannhuset väldigt nära?
http://www.byggahus.se/forum/bygglov/211791-tolkning-av-juridisk-text-ang-bygghojd.html
Så finns det regler från boverket som säger att man i första hand skall använda en långsida av huset som beräkningsgrundande. Men sedan finns det en text om hur man skall göra om huset har avvikande form, och sedan en text om att man i första hand skall välja sidan mot gatan.
Reglerna är klart otydliga, det står både att man i första hand skall välja en långsida, och att man i första hand skall välja en fasad mot gatan.
Men jag misstänker att den officiella tolkningen är att man väljer en långsida i första hand, men om huset inte har en tydlig långsida så går man på gatufasaden.
I så fall är ju grannens bygge helt enligt detaljplanen (på den punkten iallafall).
Hur ser läget ut? Det finns ju massor med villaområden i Sverige där 1,5 planshus, 2 planshus ,och "nästan" 3plans hus ligger på relativt små tomter. Ligger det här grannhuset väldigt nära?
Om jag inte missminner mig så mäter man från marken på långsidan om tomten är helt plan...om tomten runt huset lutar så mäter man i varje hörn och tar sedan ett snitt....var vägen ligger spelar väl ingen roll eftersom det bör finnas en utsatt + höjd som ref.....
Olika begrepp olika mätning.
Anges det nockhöjd på detaljplanen är det nocken som inte får blir högre än angiven höjd.
Anges det byggnadshöjd så mäter man höjden där fasadens förlängning skär taket.
Vid lutande mark kanske det är som Enk Projektet skriver, själv vet jag inte.
Anges det nockhöjd på detaljplanen är det nocken som inte får blir högre än angiven höjd.
Anges det byggnadshöjd så mäter man höjden där fasadens förlängning skär taket.
Vid lutande mark kanske det är som Enk Projektet skriver, själv vet jag inte.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Vid lutande mark mäter man höjd över medelmark, inte genomsnittlig höjd. För extrema husformer blir resultaten helt olika (tänk ett torn i ett av hörnen).
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
I reglerna om friggebodar står det klart och tydligt nockhöjd, hur vlir det då. Vart mäter man ifrån? Precis vid boden?
Tänk att tomten är kuperad
Tänk att tomten är kuperad
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jo men om man tittar på ursprungsinlägget så handlar det om att TS anser att grannens fasad ut mot gatan skall vara beräkningsgrundande, och det är tydligen en gavelvägg, som jag tolkar det.
Och det stämmer, i boverkets regler som citeras i den tråd jag länkade till, framgår det att man i vissa fall skall anse att en gavelvägg är beräkningsgrundande. I så fall är byggnadshöjd = nockhöjd. Men som jag förstår boverkets skrivning så gäller den tolkningen bara i fall där huset har en avvikande form, där det kan vara svårt att avgöra vilken sida som är långsida.
Men observera att byggnadshöjd mäts i normalfallet på en långsida, skulle långsidan råka vara en gavel, då blir det höjd till nock som gäller.
Och det stämmer, i boverkets regler som citeras i den tråd jag länkade till, framgår det att man i vissa fall skall anse att en gavelvägg är beräkningsgrundande. I så fall är byggnadshöjd = nockhöjd. Men som jag förstår boverkets skrivning så gäller den tolkningen bara i fall där huset har en avvikande form, där det kan vara svårt att avgöra vilken sida som är långsida.
Men observera att byggnadshöjd mäts i normalfallet på en långsida, skulle långsidan råka vara en gavel, då blir det höjd till nock som gäller.