Byggahus.se

Två toaletter blir en

1. W
    Medlem Nivå 1
    Är på husjakt och tittar just nu på ett hus som ett badrum och en liten toalett bredvid varandra. Idén är nu att riva väggen mellan och gör de båda till ett stort badrum.

Oavsett om det är en bärande vägg, tror dock inte det.

Kan man riva väggen utan bygglov? Bara göra en bygganmälan?

Tacksam för svar!

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Bygganmälan ska räcka

3. haavard
    Medlem Nivå 11
    Är den inte bärande kan du riva den utan att kontakta kommunen.
    Är den bärande skall du göra en anmälan.

4. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Om man väsentligen ändrar vs-installationen ska man göra bygganmälan

5. A
    Medlem Nivå 7
    Aldrig hört talas om det innan, var har du hittat det?

6. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
  7. O
    Medlem Nivå 12
    Har varit så ett par decennier! Kan du tex kolla på din kommuns hemsida om bygganmälan och bygglov.

8. haavard
    Medlem Nivå 11
    Det stämmer, men jag skulle inte kalla det en väsentlig ändring att ändra från bad och toalett till bad med toalett.
    Det skiljer alltså mellan "ändring" och "väsentlig ändring".

(Och när ska folk sluta säga "bygganmälan"? Det har inte varit något med det namnet på nästan 4 år.)

9. O
    Medlem Nivå 12
    Eftersom TS skriver "göra två toaletter till en" i sin rubrik får man anta att det är precis det som gäller. Och i den kommun där jag bla har mitt hus och där jag tagit bort en toalett så räknades det som en anmälningspliktig ändring även om den klassades som liten och därför hade en mindre avgift jmfr med "stor ändring". Likaså räknas det som anmälningspliktigt att göra tex stambyte eller att exempelvis flytta en toalett till ett nytt utrymme även om man inte utökar antal toaletter.

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Man får kolla med respektive kommun.
    Personligen skulle jag inte gjort någon anmälan vid en sådan här liten förändring, dvs samma plats och samma funktioner endast en vägg som försvinner.
    Om jag får gissa så är orsaken till anmälan att vid större ombyggnation av badrum att man vill säkerställa att det blir handikappanpassat, t.ex. med dörrbredd och att man kan komma in med rullstol. Så här ska du kolla vad som gäller och göra de anpassningar som krävs.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Regeln har funnits mycket längre, än vad man hållit på med handikappsanpassningar. Vet inte vad skälet är.

12. O
    Bannad · Nivå 15
    Men måste man göra en bygganmälan vid ett stambyte? Det tolkar inte jag som en väsentlig förändring. Jag byter bara rören, de finns kvar på samma platser.

13. O
    Medlem Nivå 12
    Vad man önskar anmälan om verkar vara lite upp till resp. kommun och i vissa fall även handläggare.

I den kommun jag avsåg säger man ungefär så här "om installationen kräver stambyte ska anmälan lämnas" sen får man nog tolka det som man själv vill, Vissa saker ska man inte ens fråga ;)

Enbart byte av röret och sätta ett nytt på samma ställe tolkar inte jag som anmälningspliktigt. Men om du som TS gör om bad och toalett så innebär det bla att stammarna måste justeras för nya ändamålet och formellt ska man nog i vissa kommuner anmäla detta.

14. G
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle ställa mig frågan: Drabbas jag om jag inte anmäler? Nej - de kommer aldrig få veta det.
    så jag hade inte pratat med kommunen...

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Jag har en arbetskamrat som fick vattenskada i badrummet, vid återuppbyggnad bytte vissa saker plats, varken byggbolaget eller försäkringsbolaget nämnde något om bygganmälan.