Jag fick en förhandsbesked från kommunen om att bygglovet har gått igenom och jag vill få papper på detta inom några dagar. Så nu till min fråga.

Kan jag dra igång bygget direkt eller bör jag avvakta några veckor så att ingen överklagar mitt bygglov.
Mark entreprenören som jag anlitat står och väntar på start signal.

Har du fått startbesked från kommunen så är det bara att starta.
Du kan inte få en kopia via mail så du kan dra igång då?

Ok tack för ditt svar. Men är det inte så att grannarna har 3 veckor på sig och överklaga kommunens beslut. Vad händer om jag har kommit igång och det blir något överklagande?

Nu läste jag nog ditt svar för fort.. Vad är skillnaden mellan starbesked och bygglov?

För att vara säker skall du avvakta laga kraft för bygglovet, dvs när ev överklagandetid har löpt ut.

Jag tog risken att påbörja rivningsarbeten och markarbeten innan laga kraft, det är en bedömning som man får göra utefter risk och hur väl du känner dina grannar.
Lycka till med bygget!

Googla lite så hittar du det, sätter du igång bygget innan du har fått ditt startbesked så kan du åka byggsanktionsavgifter som är rätt saftiga.

Bygglov ger rätt att bygga enligt redovisade handlingar.

Startbesked eller startbevis som det heter är att kommunen godkänner hur du skall bygga, dvs att kontrollplan har blivit godkänd för bygget. tex hur du löser radon, energi, statik etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.