Har två skeva och fula bodar som står sammanbyggda på tomten, mitt emellan garaget och stallet. Tänkte riva dessa och bygga nya bodar där så småningom. Behövs bygglov för det?

Beror väl på om du räknar dem som "Atterfallshus" de är ju i så fall bygglovsfria. Men om vi antar att du har bodar som ingår i ditt nuvarande bygglov för tomten. Då behöver du rivningslov och bygglov.

OM det är utanför detaljplanerat område så behöver man i vissa fall inget bygglov för mindre komplementbyggnader.

Har du stall låter det som utanför detaljplanerat område, finns även lite med sammanhängande bebyggelse som påverkar.
Så är det utanför så renoverar/bygger man liknande byggnader utan bygglov (i praktiken) så långe du inte vill göra om till användande där du tillför vatten/avlopp som inte funnits tidigare.
Har du intilliggande grannar så pratar man med dem.

Om du river och bygger nya bodar behövs troligen rivnigs- och bygglov. Om du renoverar bodarna behövs ingenting.

Fotografen skrev:
Om du river och bygger nya bodar behövs troligen rivnigs- och bygglov. Om du renoverar bodarna behövs ingenting.
Helt beroende av var det ligger, detaljplanerat, sammanhängande bebyggelse eller om det inte stämmer in på de två så skulle jag vilja säga riv och bygg nytt utan bygglov.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
...och om någon förveten människa kommer och trär med näsan så renoverar du bodarna.

• Gilla
Jored
  • Laddar…
Fotografen skrev:
...och om någon förveten människa kommer och trär med näsan så renoverar du bodarna.
Om det är utanför detaljplanerat och sammanhängande bebyggelse, så hänvisar jag till regelverket att man får uppföra byggnader som är mindre än huvudbyggnaden på fastigheten, finns ingen exakt storlek men upp till 40-50 % lite beroende av kommun.
När jag kolla på vår fritidsfastighet var det Ok med 50 %, men kan säkert diskuteras utifrån huvudbyggnaden.
Och i TS fall finns det ett stall samt garage på vardera sida, samt att byggnaderna beskrivs som bodar vilket som jag tolkar som mindre än ett stall.
Och det finns ingen definierad begränsning av hur många som kan byggas så länge man undviker vatten/avlopp.;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ja, den modellen låter bra! ;-) Bor ju ute på landet, så det är nog knappast nån som bryr sig.

Bodarna är på totalt 2x6 meter så det är ju inga stora byggnader direkt ;-)

Vad skulle konsekvenserna vara om man river och bygger nytt utan bygglov?

Chris Santa skrev:
Beror helt var det är som vi skrivit tidigare, men någon form bötesbelopp kommer det säkerligen att resultera i. Hur mycket vet du inte förrän ärendet avgjorts. Har du maximal otur skulle det även kunna resultera i att du får riva, men det verkar vara relativt ovanligt och mest när man bygger där det tidigare inte funnits något.

Chris Santa skrev:
Om vi nu antar att det skulle handla om ett fall där rivningslov/bygglov faktiskt var nödvändigt.

Då blir det sanktionsavgifter för varje moment man "hoppat över", och i allra värsta fall så:

Rivning utan rivningslov är en avgift. Att man påbörjar rivningen utan starttillstånd är en avgift. Att man bygger utan bygglov är en avgift, att man påbörjar bygget utan starttillstånd är en avgift. Och att man sedan tar det i bruk utan slubevis är ytterligare en avgift.

De flesta av de här avgifterna är ett halvt basbelopp, dvs. ca. 22000 kr. Men en del fall blir det halv avgift, typ bygga för högt staket.

Men i allra värsta fall så gissar jag att du kan åka på 100 - 150 000 i sanktionsavgifter, och tvingas riva.

Men fullt så illa har jag svårt att tro det skall kunna bli. Men avgifter > 50 000 är rätt vanliga för svartbyggen.

Om du är nöjd med att bygga upp samma form och storlek så är väl en löpande renovering - en extremt grundlig sådan - den bästa och säkraste lösningen?

Vad skulle då kostnaden bli om man skulle göra det helt "by the book"? Alltså med rivningslov, bygglov, slutbevis etc.

Kör du "by the book", och det handlar om komplementbyggnader, så tror jag att det handlar om 10 - 15 000. Rivningslov, bygglov startbesked och slutbevis. kan vara så lite som 2500 också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.