Jag tänkte bygga ut huset i Stockholmstrakten. Jag har snickrat sen jag knappt kunde gå så de bitarna har jag koll på. Även om jag kan räkna så tänker jag ta dimensioneringshjälp och konstruktionshjälp för jag tycker att det är mycket prioriterade bitar.
Det mesta gör jag själv och det jag tar hjälp till kommer jag inte ta på fastpris. Fastpris förefaller nämligen medföra att hantverkare inte gillar att någon står bakom axeln och emellanåt ställer frågor om varför de gör på vist vis istället för något annat... Det blir mindre gruff när det går på timme. Att släppa hantverkarna vind för våg på fastpris skulle inte falla mig in. Jag har fått indikationer på att jag är en jobbig beställare. Jag tror de har rätt...
Men så har nån vis person kommit på att det ska vara obligatoriskt med KA. Kanske är bra för lattegossen med tummen mitt i handen som ska lämna det trygga söder för att ta sig ut i grönskan i det nybyggda huset på Årsta men inte har för avsikt att pallra sig dit innan byggdammet är borta.
Jag upplever att jag inte har samma behov.
Jag vill hellst inte lägga en krona på KA utan allokera alla resurser till att göra konstruktionsritningarna övertydliga.
Någon som kan tipsa om lämplig KA i Stockolmstrakten för en som mig.