2 307 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Manskapsbodar kontra detaljplanen.
Intill vår villa har man nu börjat bygga ett område med bostadsrätter. Deras bygglov för bostadsrätterna följer detaljplanen utan avvikelser och jag är fullt medveten om att man därmed även får sätta upp tillfälliga manskapsbodar. Till saken hör dock att de satt upp 5 manskapsbodar, i två våningar, totalt tio stycken, ungefär en meter från vår tomtgräns.
Detaljplanen säger 4,5 meter från tomtgräns plus det faktum att det är prickmark sex meter där de satt dem. Kommunen skiter fullständigt i min åsikt och jämför det hela med en reklamskylt eller motsvarande som inte kräver bygglov. Jag är inte nöjd med det beskedet och kommer gå vidare. Bodarna innebär olägenhet för oss i form av skugga, insyn från deras matsal på andra våningen, brandfara m.m.
Nån som har en uppfattning i frågan, hittar inga prejudikat på liknande fall.Hade de haft ett bygglov som innebar avvikelse från detaljplanen hade jag köpt det men inte nu.
Detaljplanen säger 4,5 meter från tomtgräns plus det faktum att det är prickmark sex meter där de satt dem. Kommunen skiter fullständigt i min åsikt och jämför det hela med en reklamskylt eller motsvarande som inte kräver bygglov. Jag är inte nöjd med det beskedet och kommer gå vidare. Bodarna innebär olägenhet för oss i form av skugga, insyn från deras matsal på andra våningen, brandfara m.m.
Nån som har en uppfattning i frågan, hittar inga prejudikat på liknande fall.Hade de haft ett bygglov som innebar avvikelse från detaljplanen hade jag köpt det men inte nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är givetvis trist, men jag tror att du får acceptera detta. För troligen borde de sökt tillfälligt bygglov, men det skulle kommunen med största sannolikhet godkänna, oavsett om du hade fått yttra dig om bygglovet.
Vi var på en av mina tidigare arbetsplatser alltid tvungna att söka bygglov för de byggbodar som skulle stå på plats under byggtiden. Skillnaden var att det ofta var mitt inne i stan och bodarna ofta hamnade på kommunens mark under byggnationen. Jag tror det är fruktlöst att driva en fråga hos kommunen om detta.
Dock så skall en byggetablering alltid följa de brandkrav som finns.
Jag skulle försöka dra fördelar av att ha en hel kår med hantverkare "inne på tomten" istället. Lär känna gubbarna och speciellt platschefen. Är det inget du behöver ha gjort? Har de tunga maskiner på plats för markarbeten? Brukar inte vara några problem att få över en traktorgrävare för lite tjänster om man frågar snällt.
Det är aldrig kul med en byggarbetsplats så nära, men man kan skratta eller gråta. Försök hitta de fördelar du kan få ut av det istället.
Dock så skall en byggetablering alltid följa de brandkrav som finns.
Jag skulle försöka dra fördelar av att ha en hel kår med hantverkare "inne på tomten" istället. Lär känna gubbarna och speciellt platschefen. Är det inget du behöver ha gjort? Har de tunga maskiner på plats för markarbeten? Brukar inte vara några problem att få över en traktorgrävare för lite tjänster om man frågar snällt.
Det är aldrig kul med en byggarbetsplats så nära, men man kan skratta eller gråta. Försök hitta de fördelar du kan få ut av det istället.
Klicka här för att svara