Jag har en arbetskamrat som fick vattenskada i badrummet, vid återuppbyggnad bytte vissa saker plats, varken byggbolaget eller försäkringsbolaget nämnde något om bygganmälan.
Rent formellt har regeln, om att ändring av VVS-installationen ska anmälas, funnits sen urminnes tider.
Sen vad som görs utan anmälan innanför husets ytterväggar är ju en helt annan sak och det är nog så att mycket inte alltid formellt följer reglerna.
Likaså är det ju byggherren som har det yttersta ansvaret för att alla anmälningar och lov är i ordning och inte försäkringsbolag eller entreprenörens så det var nog därför ingen av dom ifrågasatte detta.
Men det är ju bara för TS att ringa till kommunen och förklara sitt ärende och be om råd om vad just dom förväntar i TS specifika fall, istället för att en massa personer på ett forum ska gissa. Vissa kommuner har riktiga gnetar till handläggare som följer allt till punkt och pricka, därför är det svårt att säga något säkert här.
Det här med väsentlig förändring är alltid lika intressant och se hur de tolkar.... Dock borde det finnas rätts fall om man skulle orka bry sig...
Men jag skulle inte ens brytt mig om att fundera på eventuell bygganmälan... Jag skulle kanske göra en bygganmälan om det avsåg en bärande vägg...
Men om jag förändrar avloppet eller ventilationen i mitt hus? Nix...
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.