1 625 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Spotlights 9V - Behövs elektriker
Hej!
Köpte ett par 9w LED spotlights (downlights) på Bauhaus. Dessa har integrerat drivdon. Får man installera dessa själv i och med strömstyrkan, eller måste det göras av certifierad elektriker för att försäkring etc ska gälla?
P.s. med själv menar jag en kunnig vän men som ej är elektriker.
Stort tack för svar!
.
Köpte ett par 9w LED spotlights (downlights) på Bauhaus. Dessa har integrerat drivdon. Får man installera dessa själv i och med strömstyrkan, eller måste det göras av certifierad elektriker för att försäkring etc ska gälla?
P.s. med själv menar jag en kunnig vän men som ej är elektriker.
Stort tack för svar!
.
Redigerat:
Välkommen till forumet.
Du får inte installera dessa själv då det rör sig om en nyinstallation.
I princip kräver samtliga elarbeten, med några få undantag, elektriker ur juridisk synpunkt.
Svaret från MrJay är fel och olämpligt då frågan här specifikt rör det juridiska.
Du får inte installera dessa själv då det rör sig om en nyinstallation.
I princip kräver samtliga elarbeten, med några få undantag, elektriker ur juridisk synpunkt.
Svaret från MrJay är fel och olämpligt då frågan här specifikt rör det juridiska.
De får förmodligen sämre livslängd om de inte är välventilerade gissar jag?F Fluxor skrev:
Men som svar på frågan, nej du får inte installera dessa själv utan måste anlita elektriker, detta då det är en fast installation. Strömstyrkan är inte relevant, det är spänningen som är relevant. Eftersom det är en fast installation av något som går på 230 volt är det inte okej.
Klicka här för att svara