Belysning
Höghus: [citat] Nej. :-) Det tog några dagar extra. [citat] Jag inser att jag aldrig följde upp. Lätta och nätta, väger ingenting, känns lite flimsiga men levererar mycket ljus. IP65, dubbelisolerad och ingen möjlighet att gå vidare med kabel för att "serie"-koppla. Kräver inte gummi-kabel vilket Julas gör. Fäst-clipsen håller lampan med hullingar, så det kan vara bökigt om man vill lossa
avh67f: Ja om en börjat ge upp så är det lika bra byta alla plus drivdon. Då har de nått slutet på sin livslängd.
Kane: Sätt en liten träbit inne i taket, typ 20x40 mm i profil, som du skruvar fästet i sedan.
Solidwork: Drivdonet är till för CCT/WW lister, vilket innebär att du kan ändra kelvinvärdet (varmt ljus - kallt ljus). Om jag har fattat det rätt så är den list en "vanlig" list med plus och minus anslutning? Då behöver du en "vanlig" trafo, konstantspänning 24v. Har du köpt den på www.m.nu? Då hade jag dubbelkollat med dom, brukar få bra service därifrån. Jag har flera av denna modell
MichelleW: [citat] Tack för ditt svar, den varianten hade jag inte ens tänkt på. Det bästa skulle vara något som liknar en klassisk led-ljusslinga men med små och svaga ljuspunkter. Det verkar nästan inte finnas dock.
gbgustaf: Välj ett lågvoltssystem som du får installera själv. Jag har kört Lightson i ett antal år, och det har funkat rätt bra. Men det finns många märken. De flesta system har spotar både för nedgrävning i mark eller andra typer av montering.
Småbrukaren: Du behöver en sådan här https://www.elbutik.se/product.html/jel-sugpropp-for-gu10-ljuskallor
Blueztar: Jag köpte en sån här. Samt passande sladd som jag klippte av. Funkar perfekt. https://www.xcen.se/xcen-led-armatur-u123l-570mm-10w-230v De sladdar du har idag går till en sockerbit. Det sitter ingen transformator eller liknande i skåpet. Har för mig att sockerbiten satt vid rakapparatsuttaget.
GoGetLost: [citat] Titta på hidealight liteline basic. Man behöver gå upp i pris och köpa riktiga saker och många gånger är det värt de
zarkov: [citat] Nej, en i uttaget och de två andra i wagon, sen sätter du en liten kabelstump från uttaget till wagon så att allt hänger ihop. Du behöver tre klämmor, en för varje färg.
Farstatjej90: [citat] Att det inte fungerade och att sladdar var lösa direkt efter en genomgång.
janjipb: tydligt svar ! tack så mycket nu vet jag.
athena: [citat] Jo den får plats där befintligt sitter. Vet inte har en kollega som svarade lite osäkert nedan, därför jag tänkt kanske finns någon som byggt om sin lampa redan :). "Jag skulle vilja säga hmm på den för drivdonet tillåter en spänning på 48v för att komma upp i 1050mA och då beror de hur snabbt den svänger in hur länge dioderna håller. Måste läsa på i fall den går
avh67f: Lustigt val med infällda apparatdosor/uttag monterat utanpåliggande. Grenuttag och sladdar tillhör inte den fasta el-installationen.
GoGetLost: [citat] Plejd låter perfekt för ditt behov
BirgitS: Jag menade alltså nuvarande ledlist som du ska ta bort. Det kan ju användas som underlag till hur mycket ljus du kommer att tycka är lagom. Vårt kök är 20 år gammalt så det har lysrör över de flesta arbetsbänkar men för att det inte ska bli alldeles mörkt emellan lysrören har vi satt in ledlister där. De är på 350 lumen per 60 cm (om jag kommer ihåg rätt), och det tycker vi är
Johan Gunverth: Connect verkar köra Z-wave på 868Mhz, så det är inte kompatibelt med Wiser (Zigbee + Bluetooth) alls. Kanske med några andra prylar. Hur som helst verkar stödet för produkten läggas ner inom några veckor. https://www.se.com/se/sv/product-range/2080-connect/#overview
hempularen: Som sagt det är två saker du behöver klara ut här. Dels att blå verkligen är nolla, som det beskrivs i föregående inlägg. Men också detta med att du har två tändtrådar. Förutsätter att du även har två knappar på bef. brytaren. Den kan alltså manövrera två olika lampor. Vill du ha dimmerna bara till en lampa, och skippa den andra? Eller vill du att båda skall dimmas av samma
Josth: Skyddsjord saknas i kabeln till höger till lampan och det ser ut att vara utomhus. Är det bara en armatur i t.ex. keramik som inte ska ha jordledare?
Fairlane: [citat] Då är det helt rätt beslut. Sen kan man börja läsa lite trådar i elforumet, och/eller titta på beskrivningar hos exempelvis kjell.com. Även om man aldrig kommer koppla något själv är det bra att förstå ungefär hur det fungerar så kan man sålla bort några "elektriker" i framtiden. Jag hade för många år sen en hantverkare hemma som skulle hjälpa mig med kakling. Det var
scorp1on: [citat] Jag testade att vända på den men det fungerade inte heller. Det är bara en lampa. Tror du att lampan under den sista länken som du skickade fungerar?
Tattare93: [citat] Känner mig skapligt dum nu, röck bort fjädern och nu fungerar den. Tack! ❤️
Dilato: TS visar ett helt vanligt sladdställ i plast som man har en lampskärm på. Det är bara att koppla de två sladdarna i valfri kontakt i DCL:en.
xxargs: [citat] luktade det också lite halvmysigt bränt/elektronik/plast ?? - näsan skall man inte underskatta vid felsökning...
Blåis: Var det Bravidaelektrikern som gnagde upp hålen på kapslingens front också? Det är både fel och direkt dumt att använda en 1-polig brytande funktion efter en stickkontakt. Det är förklaringen till ditt fenomen, du bryter nollan. Dessutom har du alltid ström fram till apparaten vilket gör att den lyser svagt. Byt ut ditt hemmagjorda skräp mot en apparatlåda med tidur på DIN eller
Småbrukaren: Planerar du att ta ner simsbrädorna?
Müssli: [citat] Tack för intressant information, tänk att även en (halv)gammal man kan lära sig något nytt i ämnet. 👍