Belysning
fackla1: Vi bygger ett åretrunt uterum. Vi funderar på inbyggd up& down belysning i kommande fönstersmygar. Finns en kanal i träbalken. Se bild 1 Bild 2, kommer 60 cm bröstning från golv, så där ev bara belysning uppifrån? Allmän belysning? Ca 5 meter i taknock.
etompau: Vilken spänning går grejorna på (läs på transformatorns typskylt) ? Är det 12 V växelspänning så kan du ev. använda denna ljussensor: https://lightson.se/products/ljussensor Som sagt, detta är klenspänning och du kan enkelt koppla ihop ledarna med passande grejor, de speciella kontakterna kan du då bortse från. Lägg kopplingarna i en tät kopplingslåda.
pacman42: [citat] Det är klart att du kan ta ut FK ur den, men det får du inte göra själv. Men det går. Sedan bör du ju fundera på hur armaturen skall anslutas, med VP-slang?
Demmpa: [citat] Det är ingen som försvarar undermåliga produkter (kinaprodukter?) i denna tråd. Men du har tydligen en massa fakta om TS armatur och TS handhavande av produkten som inte står i TS inlägg. Du har tydligen en massa information som du inte vill delge oss andra eftersom du inte svarar på våra raka frågor om TS armatur. Hur lång är garantitiden på TS armatur? Hur lång är
cmwm: Stort tack för svar! Jag börjar att testa med två vanliga lysrör så får vi se hur det går.
Plaincollar: Förstår din frustration. Kan känna likadant med uppenbara frågor inom mitt område. Jag tror polletten trillade ner. Har inte kopplat DIM förut och tänkte inte på utgångarnas märkning som är olika. Elaren har gjort allt men kan inte ringa honom varje jag vill komplettera alt skifta Plejd-enheter. Tack för dina svar!
Stickan56: [citat] En gammal tråd men exakt samma problem och drivdon och konfiguration.. Tack för tipset etompau, en byling hjälpte mig att hitta den trasiga spotten. Stickan
Demmpa: Det där är en apparatsladd med C7-kontakt, den får ej vara fastansluten utan ska ha en eurostickpropp. Den leddrivern du länkar till ska ha konstant 230V, styrs med trådlös brytare. Den ska INTE gå via någon dimmer utan den har inbyggd dimmerfunktion.
Alfredo: [citat] Kanske om den av någon anledning får för sig att det är en annan typ av last ansluten än vad det är? Kvällens killgissning... 😳
avh67f: Ja. Glödlampor och lysrör har slutat tillverkas. Dimmern är gjord för dessa äldre ljuskällor som inte finns mer. Om du lyckas hitta något ställe som säljer dessa fortfarande så kan du få igång den men det är led som gäller nu sedan ett bra tag. Dimmern behöver alltså bytas eller ersättas med en vanlig strömställare om du inte har behov av dimmer. [citat] Ljuskälla på 50+ W.
GoGetLost: [citat] Titta på zebra eller hidealight. Dyrare men bättre 👍
HenrikOhl: Jag tog nu bort synkkabeln o kopplade allt med 1-10V från CTR-1 o det funkar kanon. Parallell kopplar sladdarna till varje jolly maxi. Vissa drivdon vill jag bara ha på/av så de styrs via utgången på CTR-1. Så har faktiskt fått allting o funka som jag vill 😊😊😊
Ola C: Hej, Ska bygga en monter och letar efter vinklingsbara spottar med låg bygghöjd (3.5cm måttet i bilden nedan, bild tagen från nätet, vill ha ner detta mått så mycket som möjligt). De ska även klara att byggas in mellan två MDF-skivor som i bilden. Helst något sorts trepack med tillhörande drivare. Någon som har tips på dylika lampor? [bild] [bild]
bjopel: Jag har köpt samma skit. Omöjligt att få dit, löste det sig för dig @Alexander Hackman
datja: [citat] 12V-LED trafo brukar fungera dåligt om effekten den ger ut ligger väldigt mycket lägre än den är tänkt för. Jag har t ex 4 ex av en sorts drivdon till en rad spottar i köket. Den slinga som bara har tre lampor har en tendens att flimra.
pizzaslizze: [citat] Tack för svar! Kan noll om sånt här, ska kika efter en ny armatur då
Angie99: [citat] Hej! Och nu blir ju då frågan om du köpte dem och är nöjd? :-)
BirgitS: [citat] Det finns många smarta belysningssystem där man stoppar in en puck bakom befintlig strömbrytare i stället, även om nu Ikea inte har någon sån vad jag vet. Åtminstone till Philips Hue finns det strömbrytare som ser ungefär ut som vanliga strömbrytare också och som man ersätter den vanliga strömbrytaren med. Med ett smart system kan man oftast ställa in att ett tryck på
Johan Gunverth: [citat] …och det har hänt mycket med LED-ljuskällor sedan dess. 13 år, det är nästan så att de uppfyller sitt påstående att de håller 50.000 timmar. 😄
etompau: Det går inte att få ihop det om du borrar nytt hål i u-bygeln? Annars kan du ev. montera ett taklock med skruv över dosan (uttaget borttaget), montera bygeln med en skruv genom taklocket, sedan får du gör nytt hål i locket och där dra fast bygeln med skruv/mutter, kan ev. hålla. Exempel: https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/doslock/tacklock-for-takdosa-inkl-skruv-o110/
etompau: Högre värde ger tändning när det är ljust ute, lägre värde när det är mörkare.
Josth: När ledningarna är kartlagda behövs även en jordad lamppropp: https://www.clasohlson.com/se/Lamppropp/p/22-3437
dyhane: Tänker bygga ett nytt altanräcke där jag tänker ha infälld belysning riktad neråt i överliggande. Vad finns som inte bygger så mkt och enkelt att montera? Räcket totala längd ca 20 meter /D
Müssli: Dra slang mellan gled och plast nu. Om spottarna kräver montagebox ovanför blir det väldigt krånglight att göra det uppifrån senare. Själv mäter jag ut och sparar måtten så det bara är att gipsa igen taket men många vill att snickaren sätter en skruv när de gipsar. Nackdelen med skruv är om snickaren sätter skruven i centrum av montageboxen (fråga mig inte hur jag vet...) blir
Husbyggge: [citat] Tack, ja går nog vidare dem.