offlarjon
Har en trafo som idag används för 2 st 3W LED strålkastare i trädgården (bifogad bild), men som verkar ha gett upp helt. Behöver ersätta den med något likvärdigt & funderar på om detta kan vara något?
https://www.hornbach.se/shop/Transformator-12V-36W-Connect/8780765/artikel-detaljer.html
Står visserligen inget om LED men det kanske inte spelar någon roll?
Gammal trädgårdstransformator för LED-strålkastare med tekniska specifikationer och smuts på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den länkade trafon ser ut att ge växelström (AC), den defekta ger likström, så det är tveksamt om den kommer att fungera med dina strålkastare.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Tack för svaret :). Har inte varit lätt att hitta något likvärdigt att ersätta med. Har mailat både Eldirekt och Elbutik utan att få någon återkoppling. Behöver ju bifoga spec. på den befintliga trafon eftersom jag själv inte har kunskap nog för att välja ut en ny på egen hand.

Bästa svaret

MultiMan
12V likström ut och minst 1,5A ut borde inte vara något problem alls, är väldigt enkla krav. Enda extra här är att den ska tåla att sitta ute, annars är det bland det vanligaste specifikationen som finns. Vanliga väggvårtor/batterieliminatorer brukar ofta 12V och 1-3A. Jag har väl 30st liggandes som följde med olika utrustningar till datorer, främst externa hårddiskar. Men de klarar tyvärr inte utomhusbruk.

Blott ett exempel jag hittade direkt: https://www.overvakningsbutiken.se/produkt/stromadapter-12-v-dc2a-utomhus/

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
MultiMan MultiMan skrev:
12V likström ut och minst 1,5A ut borde inte vara något problem alls, är väldigt enkla krav. Enda extra här är att den ska tåla att sitta ute, annars är det bland det vanligaste specifikationen som finns. Vanliga väggvårtor/batterieliminatorer brukar ofta 12V och 1-3A. Jag har väl 30st liggandes som följde med olika utrustningar till datorer, främst externa hårddiskar. Men de klarar tyvärr inte utomhusbruk.

Blott ett exempel jag hittade direkt: [länk]
Lysande, stort tack för hjälpen! Allt är så mycket enklare när man vet & kan :D

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
offlarjon
MultiMan MultiMan skrev:

Blott ett exempel jag hittade direkt: [länk]
Typiskt nog var samtliga utomhustrafos slut, men av ditt svar att döma borde denna funka väl:

https://ledmegastore.se/stromforsor..._LNkV8FpF0bsm8VAcWUiLp29ioFM_mARoCdekQAvD_BwE

MultiMan
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Denna hittade jag 😉 letade själv efter en nu när min gått sönder

• 12V LED-transformator med elkablar och stickkontakt, visas med pris och annonseringstext från webbbutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.