Jag har renoverat mitt kallgarage och det är nog bara belysning och knutbrädor kvar.
Knutbrädorna vet jag hur de ska fixas men belysningen....
Tidigare satt det 2 st porslinsglober och glödlamporna har nog hållit i 30 år men glödlampor....

Konsulterade min elmtrl leverantör och han talade sig varm om polarrör.
Han skulle återkomma men det gör han inte trots påstötning.

Lysrör är trots allt lite vassare än LED idag (och säkert billigare)

Men var hittar man polarrör och armaturer som klarar att starta även om det är -25 grader i garaget?

Protte
 
E83 438 69 - 36 W, 840. Lysrör Polar.

Edit: Om du inte hittat något på google vid sökning, testa sök på "lysrör polar".

//Patrik
 
Redigerat:
400 spänn per styck....... Visserligen grundpris men så mycket rabatt tror jag inte att jag får så det bli något vettigt pris.

Och på det så ska det väl vara en HF armatur som heller inte är gratis.

Protte
 
Ja, det finns väl billigare saker.. :)

Ungefär hur många armaturer talar vi om då?

//Patrik
 
En 2x36 fram och en 2x36 bak, 2 armaturer och 4 rör. Blir 2 armaturer.
Enligt mitt avtal hos SELGA skulle rören kosta 1232 spänn och sedan en bra armatur kosta väl en 3-4-5 hundra per styck.

Kostar att ligga på topp, kanske ska ta och sätta upp de gamla porslinsgloberna iaf.

Protte
 
40mm lysrör 40W finns ju att köpa fortfarande för en rimlig peng, de pallar en hel del kyla. Finns ju även lågenergilampor som klarar kyla bl.a. Philips Polar som tänder ner till -50
 
Det blev de gamla porslinsgloberna iaf, tänder omedelbart även i sträng kyla.
Det blev de gamla armaturerna i väntan på att lysdioder blir vanligare och billigare.

Glödlamporna kommer för det mesta bara att lysa 5 minuter på morgonen och 5 på kvällen.

Protte
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Men var hittar man polarrör och armaturer som klarar att starta även om det är -25 grader i garaget?
Men vad ska du ha när det blir mitt i vintern då ??? :P
 
Då brukar vi lysa oss fram med facklor och elda under oljetråget.

Protte
 
d^_^b

//Patrik
 
Vad ska du ha garaget till?
Är det bara för att hämta och lämna bilen skulle jag aldrig sätta in lysrörsarmaturer...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.