Har en bekant som precis har gjort färdigt sitt nya kök. Från byggvaruhuset fick han rekommendationer om vilken belysning han skulle ha, var de skulle sitta, vilken styrka och vilket fabrikat. Allt rör sig om infällda spottar (LED) och han har därför dragit allt kablage dolt och monterat spottar enligt konstens alla regler.

I förrgår skulle så underverket invigas. De elektroniska transformatorerna anslöts och ett mysigt sken framträdde i köket. "Hmmm - bäst jag vrider upp dimmern så att man ser vad man gör." RIDÅ! Dimmern var redan i max-läget.

Nu vet jag inte vad han har för watt eller exakt hur många spottar han har satt men det är alldeles för lite. Nu väntar alltså rät så omfattande ombyggnationer för att byta ut de lågbyggda LED-spottarna till 12 eller 220 volts spottar men betydligt högre watt.

Frågan är bara hur hög man ska sikta. Finns det något riktvärde att man ska ha ett visst antal watt per kvadratmeter golvyta eller liknande.

Kan tillägga att köket är ca 18 kvm (3x6m), har bokfärgat golv, stora ytor svart kakel, svart bänk, svarta vitvaror(!) och vita högblanka köksluckor. Själva matplatsen är placerad utanför köket.

Finns det LED-spottar med högre ljusstyrka? Är kanske den billigaste vägen.

Ljusstyrkan mäts i Lux, den här länken ger nog den information ni behöver:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lux

Om man antar att max ljusstyrka som krävs är till exempel 300 Lux, så multiplicerar ni detta med storleken på köket, dvs 18, så får ni att ni behöver 5600 Lumen ljusflöde. Sedan får man kompensera för att det är stora mörka ytor som kräver mer ljus.

Du kan ju börja med att räkna hur många spottar han har och ljusflödet per spot (borde stå på kartongen), så vet du hur många lumen ni har i dagsläget.

/Anders

Mera info om installationen med modell av armaturer och hur många osv. vore bra att få veta.

att ersätta med 230V halogen är idiotiskt, bättre att hitta felet med LED-en eller byta till en bättre LED

Då lux är lumen/m2 så är det ett bra och enkelt sätt att räkna på. Problemet du kan få är att riktat ljus mäts i Candela. Och då kan du inte översätta rakt över till hur många lux du får infallande på ytan. Så står endast candela specat på produkten går det inte riktigt så lätt.

Att mäta watt/m2 är oftast ett rätt dåligt sätt att få fram en belysningslösning. Speciellt emd LED då den varierar så i ljusflöde/W beroende på märke och utförande m.m.

Tyvärr är min erfarenhet att företag som säljer belysningen med sina prudukter (allt från köksinredningar till färdiga hus) är mycket dåligt utbildade på hur man planerar in ljus. Åter igen faller jag tillbaka på att säga, hör efter med en oberoende planerar som inte är bunden till något märke eller säljare för någon tillverkare. Ta med ritningen/förslaget man får från en instalatör/försäljare till en ljusdesigner och hör vad deras åsikt är.

I detta fall skulle jag ju kräva av leverantören av köket att få specifisierat hur mycket ljus de har projekterat att man skall få i köket på olika ytor. Att de får försvara sin rekommendation helt enkelt.

Vet ej om det är "problem" som Ni har men när jag byggde om mitt kök i somras så hade vi ett märkligt fenomen. Fast vi hade "räknat rätt" på antal belysningsarmaturer så fick vi inte tillräckligt med ljus i köket.

Hade en elektriker som kopplade ihop LED-ljusen (med viss hjälp av mig). Höll på i flera dagar innan jag fick träff på varför LED:en inte lyste tillräckligt i jämförelse med affären.

Just de LED som jag hade köpt så skulle man serie-koppla dessa. Elektrikern hade parallellkopplat dem (vilket jag efteråt också gjorde x antal ggr för att förstå felet). Jag bytte även drivdonen flertalet ggr men det tog ett tag innan "felet" upptäcktes. Det som var lite mysko vid felsökningen var att även vid parallel-koppling så lyste LED:en fast mer med en myspys-belysning.

Kolla för säkerhets skull en gång till hur LED:en ska kopplas till varandra innan Ni börjar byta/riva.

Hoppas att det jag har upplevt och försökt förklara med mitt problem (utan att vara själv en elektriker) kanske kan bidra med en lösning till Ert "problem".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.