Tjena tjena.
Som sagt hoppas på att jag inte behöver fråga något mer efter den här tråden.
Men som någon kanske har läst tidigare så har jag köpt lägenhet som jag tänkte renovera helt.

Jag skulle behöva en sammanfattnings hjälp här med hur jag fäller in spottar. Då menar jag inte hur jag gör för det vet jag men t.ex.

- Vilka typ av spottar ska jag använda? (ska kunna dimmra och helst ge ut ett vanligt
varmvitt ljus).

- Hur mycket är minst jag måste sänka taket? (för den typ av spot ni/du rekommenderar)

- Hur gör jag med kablarna för att få systemet dimbart?

- Badrum... hur funkar det? om jag sänker taket och drar in kablarna i väggen kommer det
betyda att jag har förstört hela fuktspärren? (Borrar ju hål i väggen för att dra ut kablarna
eller har det ingen betydelse eftersom att hålet kommer att befinna sig inne i taklådan?

Tack!

Finns ju lite olika alternativ.
Halogen eller LED,

Halogen finns ju som puckar med 20W ljuskälla som man kan montera utanpåliggande, det finns även liknande som går att fälla in, har inte exakt koll på infällnadsdjup men 5-10cm.
Eller halogen 35/50W men då krävs ca 180mm för 50W och 120mm för 35W

LED finns ju också i puck eller infälld modell, det finns dom som inte kräver mer än 2-5 cm infällnadsdjup.

Men dom finns varmvita va? Dom ger inte det här typiskt blåvita (kallvita) ljuset som typiskt LED har?

nej,dom finns i varmvit, kolla på t.ex hidealite.se och www.maxel.se

Blåvita LED var förra generationens LED lampor, de finns knappt längre.

Okej. Och eftersom att jag ska renovera hela lägenheten så betyder det att jag kommer kunna öppna upp väggen och dra kablarna inne i dom. men hur ser det ut då? Om kopplar ihop alla kablarna från spottarna till "en gemensam" kabel ( Vad använder jag mig av då ), vad måste jag sen ha nere vid strömbrytaren för att få dom dimbara?

Det finns även 10-20W sk möbelspottar (mesta av värmen riktad nedåt) som bara kräver ca 25mm inbyggnads djup. dock bör man ha ca 45mm för att få plats med kopplingsdosan (musen). Hide-a-lite 1206, 1210. Har själv sådana funkar kanon.

Rome skrev:
Men dom finns varmvita va? Dom ger inte det här typiskt blåvita (kallvita) ljuset som typiskt LED har?
"Varmvitt" som märkning innebär oftast 3000K, vilket är blåare än vanlig hemmabelysning. Kolla efter Kelvin-värdet som bör vara 2700K om du vill ha det som vanliga lampor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.