Belysning
fth: [citat] Detta kan jag intyga att det funkar mycket bra, jag bytte till mjukstartande dimmer till kökets takbelysning, ett 10-tal halogenlampor på 35W vardera, som är tända till 50-100% i stort sett hela tiden vi är hemma och vakna. Jag har inte behövt byta en enda lampa på snart nio år... I övriga huset går dom stup i kvarten när man tänder och släcker på "vanligt" sätt. /fth
Patrik_Hed: Du kan ju köpa en spott med 75 mm hålmått, ex. Instar Trend och se hur pass väl den passar. Den täcker hålet, det är om armaturen blir att hänga lite eller om den sitter godtyckligt. Sedan så behöver du inte ha 50 W-ljuskällor. Osram har 20W-ljuskällor som motsvarar ljusmängden från 35W, vilket borde räcka gott och väl. //Patrik
Majgårdarna: [citat] Mina koppar var nog inte 200mm. Kanske 100mm. Det gick fint att trycka upp dom mellan glesen. Använder led spottar
Johan Gunverth: [citat] Philips har dimbara 7W/25° som blir varmare i tonen vid dimmning. :)
saturnus: inte så svårt att fixa till några lampsocklar för utomhus, med en 3 ledare sladd, som Du kan använda framöver i kärnorna,, förlåt stjärnorna Jag har försökt leta bild på nätet, men hittar inte lamphållaren jag tänker på, finns kanske inte mer, = lamhållare i porslin för utvändigt bruk, kommer bara ihåg E27, men fanns kanske E14 med
Jobo123: Misstänker återigen att det bara är sämre kvalite på lamporna. tycker att fler lampor skulle gå sönder samtidigt som när den enskilda lampan gick sönder. Har inte hört något om märket eglo tidigare, så det är kanske ett budget märke som större varuhus använder sig utav! Eller är det ett gammalt märke?
saturnus: [citat] förlåt jag inte nämnde det, jag använder endast GU10. Lampan heter LEDARE Lampan är liten 49mm diam 47mm längd, + stiften, men som sagt, den utgår
twtwtw: Hallåj, Jag har 3 st Beryll 4-spot skena från IKEA, dock har fästen kommit bort vid flytten. Dvs fästanordningen i takdosa. Det är en som ett 2 st vinkeljärn som sitter ihop. Sätts fast i takdosan och sen är det två 2 st vinklar som sticker upp på varsin sida. Där man kan skruva från lampans sida och fästa. vad heter de i armaturvärden? Samt går de att köpa någonstans? För den
Patrik_Hed: Byt till PLS90 1,5mm2. Hempulat med FK. //Patrik
ltfrebac: Mm hide-alite 1206 är drop-in ersättning då jag har deras halogenvarianter idag. Problemet är priset, dom ligger på runt 500/st vilket är lite dyrt för plastarmaturer. De hidealite jag har idag är iaf plast och har spruckit på ett par ställen. Är ovanför garageportar dessa ska sitta...
eviljava: [citat] Japp, och det är denna typ av ogenomtänkta påståenden jag har lite svårt för. Att påstå att en risk är i de närmaste obefintlig utan att kunna påvisa detta på annat sätt än att referera till sig själv och sina kollegor är ju verkligen briljant. [citat] Ja, men jag har inte heller haft ambitionen att häva ur mig en massa "matnyttigheter". Mitt enda råd var följande:
Svinninge: Har fått uppfattningen att åsikterna/kunskapen går delade vägar när man frågar runt om installation & föreberedelse för spotlights/koppar när man bygger nytt med diffusionsspärr och lösull. Hur går man tillväga? Ska man montera dit kopparna uppifrån direkt på "väven/plasten" med ex butylband för att sedan skruva fast dessa i glesen och slutligen såga upp underifrån när väl
Patrik_Hed: Akta fingarna bara! Spottar är som en råttfälla. //Patrik
maran74: Hej, Har efter intensivt letande inte hittat något bra ännu. Hittade denna på elbutik.se, 12V med halogen: http://www.elbutik.se/product.html/jupiter-outdoor--12v-max-35w-ip23-2?category_id=1641 Vet inte om de matas med 12V men antar det. Vill dock helst ha LED.
Kilensnickare: Jag köpte en LED-arbetslampa och monterade den i "rattstångskåpan" på min Rider 16C AWD. Ett hål för bult och ett för kabel. Satte en ordentlig bricka på undersidan för att avlasta plasten så mycket som möjligt. Kabeldragningen var hyfsat enkel i ramen bak till motor & batteri. Några buntband för att få kabel att ligga där jag vill vad det som behövdes. När jag skulle koppla in
rln: Har två stycken hängande armaturer (något drygt kilo styck, 12V halogen) från Herstal. I normalfallet skruvas dessa i taket och man drar sladdarna till en trafo. Armaturerna hänger direkt i elsladdarna. Inget konstigt. Dock ska de nu upp ovanför ett matbord som oftast står mot väggen vid fönstret, men som ibland (när vi har större mängd gäster mm) kan behöva flyttas ut. Då skulle
Jeppson: [citat] Bara en sån sak gör ju att man kommer att byta.
flexx74: Hejsan! Är det någon som vet var man köper denna typ av spotlightspanel? Har du själv en sådan i taket och kommer ihåg var du köpte den? Jättetacksam för svar och idéer!:D
Olleg: Lirio Bloq. En låda med två spots kostade cirka 2000kr för ett par år sedan. Har monterat dessa i köket. http://www.lirio.eu/Catalogus/detail.aspx?art=5700231LI
Maveric77: Lysande... (!) ;) Sådana har jag ju ett gäng liggande! Fjädrar följde det med ett gäng i paketet med konvertern, så det förklarar varför de fanns där! Stort tack!
Tornhill 2: Vänta, menar du att du har sex glödlampor i kronan och att du kunde tända dem tre och tre i gamla lägenheten? I så fall är problemet löst, åtminstonde försvinner det farliga alternativet. Då kan vi ju lära dig hur det funkar, så får du "nödig kännedom" Hur många hål har du i vägguttaget där du skall koppla in lampan? Finns det en metallpinne som sticker ut ca 1cm ur
gadu^: Nexa's trådlösa PIR (LMDT-609) bör, enligt produktbladet, inte användas mot en dimmer mottagare... http://www.nexa.se/res/pdf/lmdt609.pdf
Totem: Ja eller så klipper man kabeln på ett lämpligt ställe och löder i en skarvkabel. På med lite krympslang och det är klart.
Johan Gunverth: [citat] Inte med pulsbreddsmodulering (PWM) som "riktiga" ljuskällor har. :)
aheden: Hej hur gick det för dig blev det bra med led-slingan? jag kollar själv på dessa just nu, hade tänkt mig någon form av belysning runt om mitt uterum. Jag har kanalplast taket så där kan jag inte fästa dem. vet inte vad det skulle bli för effekt om man bara satte dem på väggen och att det då lysta rakt in i takfotsbrädan? kanske bättre att göra någon vinkel och fästa dem på
vaim: Jag antar att du får dra en nolla till detektorn då den gamla brytaren bara bryter L:en och detektorn behöver ström för att känna av. Så fick jag göra iaf.
Glufsglufs: Så tycker jag nog du ska göra, då ska ju alla slingor klara sig bra.
Glufsglufs: Så här är det troligen med färgerna: Svart = fas, Vit = nolla och gul samt blå är tändtrådar. Brytaren du har är en kronbrytare, dvs den kan tända/släcka två separata lampor/sektioner. Från centralen kommer fas och nolla fram till en kopplingsdosa. Fasen går vidare ner till brytaren och omvandlas till tändtrådar. Nollan går direkt till lampan. Nolla och tändtrådar gå alltså
bjurel: Som jag förstått det så är GU 10-lampor normalt 230 V. Det enda jag har hittat med smalstrålande (15 grader) är på: http://elbutik.se/product.html/gu10-245v-aluminiumreflektor?category_id=1732 som är en halogenlampa. Led-lamporna med GU 10 verkar bara vara bredstrålande, men varför använda 230 V. För 12 V och GU 5,3-sockel finns det massor att välja på (bl.a. på elbutik.se).