Belysning
Patrik_Hed: Jag rekommenderar LED starkt om du ska köra med möbelspottar. Blir mycket enklare att installera. Här kan du se en bild på ett sänkt tak som jag dragit en LED-slinga i. //Patrik
MMR: Sök och du skall finna: http://www.byggahus.se/forum/belysning/188494-nya-ikea-gu-10-ledare-2.html
toker78: [citat] Ja att sätta diskmaskinen där lådorna är låter som en bra lösning. Men sen blir det nog så att jag sätter lådorna mellen "skåp för diskbänk" och spisen så det är lätt att nå redskapen för matlagningen. Så då får det skåpet som egentligen skulle varit där flyttas dit där diskmaskinen skulle stått från början... mycket ändrande med det blir nog bäst så. Alltså
MagnusSt: Nu bor ju inte jag i ett villaområde där man har klämt in 250 kvm hus på 200 kvm tomt, så problemet med insyn är relativt litet. Men de lyser rätt starkt, trodde inte att 1w led kunde åstadkomma såhär mkt ljus. Att man inte ser utpå kvällen gör inte så mkt då det ändå är kolmörkt ute.
hempularen: Ang. ev. grövre kablar. Det duger inte. Om trafon har begränsningen 2m, vilket är det vanligaste så beror begränsningen på att trafon sänder ut störningar, och längre kablar blir då alltför bra sändarantenner som sprider störningarna. Man kan tycka att "störningar, ven bryr sig" ialla fall så längen MIN TV inte verkar bli störd. Men störningar är trickiga, de kan störa vissa
RickeP: [citat] Ok, ska prova med en jolly. Blir den inte varm bör den ju hålla.
Top Chef: Hej Erik! Jag kollade på den och gillar den skarpt, men den var en aningens för dyr för mitt tycke ;)
Lillburt: Yes..bor på Åland men det ska väl inte skilja så mycket mellan finland & sverige tycker jag :) Och livsfarligt låter ju inte som nånting man vill ha installerat i huset.så det ska kollas upp deempa..tack för synpunkter & förklaring
patrik-k: Här hittade jag vad du söker: http://www.ledcentral.com.au/online-store/mr16-gu10-led-replacement-globes/3x3watt-led-globes-cool-white/flypage/3x3watt-mr16-led-cool-white du har bar kelvin värde också 5700K-6500K sen så får du kvalitets leds från cree
Punktjacke: Snurra på den inre ringen till den lossnar så kommer du åt ljuskällan..
deniel: Hornbach hade även desa fför 695 om jag inte minns fel. Funderar på att använda några sådan i mitt allrum som också skall renoveras snart. Jag har även rotat lite på nätet på butiker i europa och Hornbachs priser ligger bland de som är lägst. Antingen är priserna på väg ner eller så har Hornbach satt fel pris i Sverige.
KnockOnWood: Sätt upp fyra lysrörsarmaturer à 2x36 watt för pingis, blir bra skuggfri belysning. Det är viktigt att bordet är väl belyst. Spotlights är inte bra för pingis. Det är punktljuskällor som ger mycket och skarpa skuggor. Spotlights ger inte heller ett "mysigt" ljus, det är ju bara en innegrej! För "mys": släck lysrören, tänd lampor längs väggarna som antingen hänger från taket
Stew: Hur är det med kjell & co samt elfa? De brukar ha mycket av allt och lite udda saker.
trojlee: 240lumen ger de jag har provköpt(har köpt en för att testa:)). Men verkar vara 45 grader som är det mest gångbara då. Har tänkt ha 12-14st på 18kvm. Samt en 5x1W som ger 400 lumen. tack för hjälpen... / M
Dalmas-73: Hej! Jag söker en vägglampa till min trappa upp till övervåningen, Hade tänkt att sätta den på befintligt lamputtag. Vill ha en lampa med upp- och nedljus, gärna i vitt. Tacksam för förslag
Misse: [citat] Vilket fantastiskt kök! Hade gärna sett bilder även på hall och trappa.
hempularen: Du kan ju snabbt få en överblick om du kollar på nätet, ex elbutik.se. Annars gå till en lampbutik, skippa byggmarknaderna. Jag har själv god erfarenhet av ljusexperten i jakobsbergs centrum, jag har för mig att de har sitt sortiment på nätet också. Men som sagt det är viktigt att du får utrett vad som verkligen är fel. Visst om det är en riktigt dålig armatur så kan den kanske
Freshmaker: [citat] Eller så menar jag det jag skrev: "glödlampa" med inbyggd IR. D.v.s en sådan här: http://www.youtube.com/watch?v=Z7wBhKg7W6g eller en sådan här eviljava http://www.tradera.com/3w-24-led-ir-sensor-lampa-e27-220v-160-lumen-varm-vit-auktion_340970_140776531 :p Jag vet vad jag snackar om gubben
parper: Ja jag börjar luta åt det. Bra tips på snygga lysrörsarmaturer ?
Patrik_Hed: Det är högst troligt ett bärverk för vanliga undertakplattor (akustiktak), frostade glasskivor och lysrörsarmaturer ovanför. //Patrik
GoForIt: Ska man vara noga så får du nog inte dra kabeln bakom panelen. Då blir det en fast installation.
linkan77: [citat] Nu har jag inte importerar led. Men jag när jag beställer så gör jag det genom denna sida. www.alibaba.com. Snabba leveranstider typ 5 dagar.
drgregur: Ja frugan har inte klagat, och jag själv tycker det är helt OK. Kanske liite vitare ljus än halogen, men fullt acceptabelt enligt mig iaf. Men alla har ju olika smak :) Köpte dessa. http://www.ebay.com/itm/220816332318?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_4549wt_1163
Kopparkullen: En kabel typ EKK 3G1, 5 är nog bästa alternativet för dig över undertaket. Lite krux blir det att ansluta kabeln i trafon då den oftast är gjord för SKK (lampsladd) men det går. Men kabeln ska vara klamrad och trafon ska vara fastskruvad med detta alternativ. Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
Buer: Även jag har köpt 3 st av dessa. Upplever att de lyser svagare än de 35W halogen jag hade i armaturerna tidigare samt att färgen är kallare. Jag är inte speciellt nöjd...
se38005: Livslängden på lågenergilampor kan variera väldigt mycket, men jag påstår att 10 000 driftstimmar, det är ren bluff. Kanske är det så att man får det man betalar för. Senaste gångerna jag köpte LE-lampor, handlade jag i en dyr el-affär, ( pga udda storlekar). Damen i kassan uppmanade mej att spara kvittot, det var ett års garanti på dessa lampor.
fresve: Söker en armatur som är trekantig, smal, och kan placeras i hörn. Skall vara på en toalett över spegeln mellan spegel och en hylla. .. Några förslag?
Lillmalen: Gammal tråd men ändå... http://www.lampan.se/sv/articles/1.99.1697/star-trading-led-ror-15w-2100k-e14-15000h Måhända lite kostsamt....