Belysning
robbanonline: Det som är speciellt med systemet jag länkade till är att "ljusinsamlaren" på taket följer solen. Billigaste lösningen är s.k. "light wells", ljusbrunnar - finns en del filmer på youtube - i princip ett tjockt rör med reflekterande insida verkar funka bra i länder med stark sol rakt ovanifrån som södra USA. Finessen med fiberoptiken är att man kan leda ljuset dit man vill, utan att
Glufsglufs: Koppla loss dimmern och kör tänd/släck genom brytaren så märker du om det är dimmern eller inte.
Danger Powers: Hej! Har nån tips på vart man kan beställa strömställare och dimmrar från Europa billigt? Ska köpa Schneider Electric Trend Solid 3 facksramar i rostfritt med dimmer mm. Köpte nyligen Deltalight YOU-TURN lampor från belgien http://www.dmlights.com/ och fick 9 armaturer och lampor för 8500 kr från denna beligiska butik när de ville ha hemma i min lokala elbutik 18000 kr för bara
Larsa: Hoppsan! Det är ju nytt bjälklag med en våning ovanför. 195:or med glasull emellan. Får väl beställa och läsa, fanns ingen info på nätet... --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370604,18.134518
f91jsw: [citat] Jag har 70W-varianten av den. Den tänds/släcks med skymningsrelä-timer. Den lyser riktigt bra. Tidigare hade jag en 150W halogenstrålkastare med rörelsesensor. Metallhalogenlampan ger avsevärt mycket mer ljus, motsvarar nog snarare 350-400W halogen.
jbr: [citat] Ja det har de nog... begreppsförvirringen är total. Downlight syftar på montering och vart ljuset riktas medan "spot" resp. "flood" syftar på ljusbilden. Det har tyvärr blivit så att man ofta använder ordet "spotlight" när man menar downlight med halogenreflektorer. Det skapar förvirring eftersom en dylik ljuskälla med 60 graders spridningsvinkel ger allt annat en spotlight då
f91jsw: Är det någon som vet var man kan få tag på ringförspeglade klara glödlampor, 60 eller 75W? Alltså som en toppförspeglad glödlampa fast klar längst ut i "toppen". Har kollat med lokala lampaffären som inte längre för sådana.
p.lundgren: Eventuellt kanske här: http://www.lampfabriken.com/v18/index.php?artkat1=Produkter&artkat2=Skarm&artkat3=Skarm_Flans&lang=s
Tiger79: [citat] Jo det blir 2 jämna rader men i ena änden av rummet blir cc i raden 100cm och över matbordsdelen blir det 105cm cc. avståndet mellan raderna blir 160cm.
bibbif: [citat] 60w E14 kronljusform =) Lysrörslampa, då hade det fått bli en helt annan armatur. Men var det jag jämförde med dför tipset jag fick var att ta en med lysrörslampa i. Men den som jag valde tillslut kan jag få lika många lumen i som en lysrörslampa =) Så det blir bra! Beställde direkt från tillverkaren så sparade jag ett par tusingar....
Nene: Min fråga gäller konverter till LED. Finns det? Tacksam för tips på var en sådan kan köpas.
sblixten: Är du inte intresserad av timerfunktionen, så fungerar det.
frohike: Malux har det du behöver.. Här är några varianter. http://www.malux.se/se/uploads/vandal_bang_led.pdf http://www.malux.se/se/uploads/vandal_rondo_2-sid.pdf http://www.malux.se/se/uploads/vandal_voila.pdf
nad robban: Jo det blir nog 10 pack från länken ovan, ska regla ner 45 sen gipsa upp tak, det blir smutt Mvh
Johisco: Uppdatering... Tyckte ju att det var liiite för svagt ljus när jag satt upp 16 och kom på att jag tänkt fel på utrymmet, - det är ett tak på drygt 9m2. Så jag köpte 9 till som sattes upp. Döm om min förvåning när det inte blev så stor skillnad med 9 till efter uppsättning! Jag pratade lite med hantverkaren och insåg att han kopplat konstigt och förklarade sen hur jag tyckte att
Jan Mattsson: Jag letar efter ett bra och prisvärt ställe att titta på utebelysning. Ett bra showroom är ett stort plus. Mvh Jan Mattsson
Alfredo: [citat] Ryms denna verkligen i "normala möbelspottar". Funkar det normalt att bara byta till dessa? Tänker på att man kanske/troligen underskrider trafons minimibelastning och kan få problem. Pratar om "normala" installationer med elektronisk trafo och för denna anpassad dimmer.
Bruce71: Är du ute efter modernt stuk så är ett besök hos Rendl.se ett måste. Många fräcka saker, kan bli en dyr upptäckt för oss när vi snart ska hitta lampor till huset.
Roev08: Jag letar efter ljusrelä/sensor som man skruvar i den befintliga sockeln, e27. Någon som vet om det finns på svenska marknaden? Hittar bara från USA: http://www.amazon.com/Heath-Zenith-SL-4100-BK-Degree-Sensing/product-reviews/B000VYFH2G/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1 Om det inte finns här, skulle ovanstående fungera? Målet är att ljuset ska tändas och släckas med
Jagarbosse: Badrum är bara en enda stor djungel av föreskrifter, rekommendationer, regler och hit-och-dit. Jag gör till 99% badrum och kök, och får hela tiden höra nya saker från olika håll.(elektriker) Generellt säger jag: IP44 i hela badrummet inom zon 1-2. Sedan IP21. Helst rekommenderas klenspänning inom zon 1-2, dvs
nikasp: Tackar för tipsen, om det blir en så får det nog bli en med manuell start eller så får jag helt enkelt ta min Petzl (pannlampa) från handskfacket. Fick bara för mig att det skulle vara snajdigt med en som går igång av sig själv.
patrikjepp: upptäckte att de fanns med glasram när jag bytt här hemma haha bummer:d
bjurel: Kan ni inte använda dosan för den nuvarande strömbrytaren som kopplingsdosa och skarva där samt sedan bara gå vidare till den nya dosan, endera med utanpåliggande kulo eller fälla in ett rör genom att fräsa in ett c:a 20 mm brett spår till den nya dosan. om ni tar bort fodret kring dörren så kan det gå ganska lätt att göra en osynlig infräsning, eller om ni har riktig tur så
Bezt: Har också de där lamporna och jag tycker de är alldeles utmärkta istället för de 15W som vi hade innan, enda nackdelen är att de är för dyra.
Mattias_Jo1: hittade faktiskt tillslut en tråd om detta...sökte först innan dock. De hade kopplat in 9 st på första kopplings delen och sedan en sladd från kopplingen till den andra dosan.
Rrrrr: Du ska definitivt inte fälla in spottar i ditt snedtak. I alla fall inga som behöver stora "pottor". Indirekt ljus upp på taket från armaturer på väggen låter bra!. Man kan då antingen välja större "wallwashers" som ger ett jämnare belyst tak, eller mindre spottar som ger "släpljus" efter taket. Detta är ju främst en smaksak, samt hur mycket ljus man önskar av det. Ska det vara en
Patrik_Hed: Gör som i den undre bilden. Använd gipsskruv och skruva in skallen ordentligt så går det bra med gipset. Ska du ha trafos i några pottor? Tänk på max 2 m och om du inte använder den stora pottan så får man placera pottan lite åt sidan jämfört med de andra så man sätter spotten i sidan av pottan istället för mitt i. Trafon lägger man då i andra kanten av pottan. Slutligen vill
Hassan_1400: Jag ska sätta in 70st dimmbara 10W LED med en led driver/ trafo för varje downlight LED vi nybygge 2 våningar isolering mellanbjälklag 28mm över gips och har 28mm över gips på övervåningen plast och lösull. kan jag använda http://www.conrad.se/SPOTCLIP-3-PACK.htm?websale7=conrad-swe&pi=577587&ci=SHOP_AREA_22537_1900810 SPOTCLIP utan är besiktningsmannen anmärker?