D
Skall bygga ett "uterum" som antagligen kommer användas en hel del för pingisträning. Då jag vet hur obehagligt/svårt det är att spela pingis i "fel" ljus, så hoppades jag att kunna få det rätt från början. Enligt min erfarenhet så är det viktigaste en bra och jämnt fördelad allmänbelysning från taket bäst så några lysrörsarmaturer brukar bli bra. Men tycker det är ruskigt fult (och otrivsamt när man skall använda rummet för något annat).

Någon som har tips på en lite modernare belysningslösning som ger ett bra och jämnt ljus från taket som dessutom kan ge ett trivsamt ljus för andra ändamål? Hur väl sprids ljuset från spottar i taket (och hur mycket påverkar spott-kopparna i taket isoleringsprestandan i detta då det ju inte blir världens tjockaste isolering i taket)? Kanske spottar kommer att kännas för bländande?

Ger en "dold" lysrörsnisch längs väggarna en bra allmänbelysning eller kommer det att bli halvdunkelt mitt i rummet, där ljuset är som viktigast?

Kan man fälla in lysrör i taket på något snyggt sätt så att de inte syns så mycket (på samma sätt som man gör med spottar)?

Alltså... efterfrågar en belysningslösning som ger bra allmänbelysning från taket som inte bländar, som kan justeras att ge ett mer mysigt ljus och som är snyggt eller diskret.

Sätt upp fyra lysrörsarmaturer à 2x36 watt för pingis, blir bra skuggfri belysning.
Det är viktigt att bordet är väl belyst.

Spotlights är inte bra för pingis. Det är punktljuskällor som ger mycket och skarpa skuggor.
Spotlights ger inte heller ett "mysigt" ljus, det är ju bara en innegrej!

För "mys": släck lysrören, tänd lampor längs väggarna som antingen hänger från taket eller står på golvet, alternativt är väggmonterade. De kanske också skall lysa upp sittgrupper eller växtarrangemang

Några takmonterade lysrörsarmaturer i taket stör inte när de är släckta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.