S
Schlbuditz: Transformatorn till den första du länkar till klarar av fler än 10. Jag kör med 15-16 st. av den på altanen mot endast en transformator utan problem. Jag har för mig att ämnet har diskuterats tidigare här på byggahus.
1 svar · 2,8k läst
T
Tornhill 2: Säkert, om man kan hitta en av samma märke, eller åtminstone samma storlek. / Fredrik
3 svar · 3,5k läst
P
Punktjacke: [citat] Värt att notera är att det är 12v DC ut, många av de utomhusbelysnings-kit som säljs färdiga med kontaktdon osv är 12v AC. Jag hade tagit reda på vad det är för sockel på lamporna i armaturerna och sedan bytt ut lamporna till LED och därefter ersatt trafon med en 12v DC trafo (som ovanstående nämnde).
5 svar · 5,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Vad har du använt för fabrikat då och var det länge sen? Jag och antagligen de flesta andra brukar köra med Eltako och jag har aldrig hört något liknande förut. //Patrik
9 svar · 5,1k läst
E
EvaW: Kul att få respons! vi funderar vidare, tack! Eva
12 svar · 4,4k läst
nad robban
nad robban: Ser fin fint ut!!!
9 svar · 1,3k läst
K
kolvas: Jag har köpt hem Sirius till mitt lilla badrum (3,4kvm), dom gav sjukt mycket ljus!!! Jag hade planerat att montera 4 st i badrummet men egentligen räcker det nog med 1 för att få tillfredställande ljus där inne, men för att få en snygg belysning kommer jag att montera alla 4:a men dom lär nog aldrig vara på full ljust.
21 svar · 6,9k läst
K
kolvas: Jag kan iofs. ha blandat ihop det hela, att den dimmern är bakkant och LE vill ha framkant, hursomhelst så har jag iaf. för mig att den dimmern är tvärtemot det LE brukar vilja ha
3 svar · 8,7k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag skulle vilja påstå att det kvittar. Antar att taket inte sänks så mycket och då är det möbelspottar som gäller, föredragsvis LED, och då spelar det absolut ingen roll. :) //Patrik
1 svar · 1,7k läst
T
thomasx: [citat] Ja den kanske är ett bra alternativ. Hyfsat prisvärd också, i alla fall rent prismässigt. Å andra sidan är det 50% på allt konstsmide på hornbach nu, men det hjälps ju inte om dom inte har grejerna.
5 svar · 2,7k läst
S
sventable: de är en lågenergi lampa.. tog med den till butiken där jag köpte den då den bara är 2 månader gammal... den va helt bränd i kretskortet. så fick nya led lampor istället.
2 svar · 1,1k läst
ullberg
ullberg: Jag kan inte så mycket om IHC, men för KNX brukar man rekommendera att lämna lite plats mellan dimmrarna i centralen, värmen ska (har jag hört, har ingen källa så det kan vara onödigt) kunna förstöra dimmrarna. Hur sitter de i din central? /U
2 svar · 2,9k läst
wanman
wanman: tack för "upplysningen" d^_^b Beställning på gång nu av en konverter så att elektrikern har grejerna på plats när han kommer...
2 svar · 1,3k läst
sir_daniel
sir_daniel: ser fram emot det :) har börjat planera vårat biorum/tvrum
12 svar · 14,0k läst
·
B
BjörnBygg: Stämmer, det finns specialtrafos för LED lampor, dem är inte dyra så om jag var du så skulle jag investera i en sådan;) Du kommer ju aldrig mer behöva byta lampor och sänka elförbrukningen.
2 svar · 1,3k läst
H
hempularen: [citat] Finns även på CO, lite dyrare, men man slipper fraktkostnad och får den direkt i butik. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165058281
9 svar · 11,4k läst
·
WaldenWoods
WaldenWoods: Lite osäker på hur du menar med sändarpuck. Hur vill du trigga signalen? Med en befintlig fysisk brytare? Sådan puck känner jag inte till. En lösning jag använt mig av är en puck som mottagare, och en tunn batteridriven "strömrytare" som klistras på väggen med dubbelhäftande tejp. Jag har använt mig av Jung eftersom jag har deras brytare i huset och ville att de tillkommande skulle
1 svar · 1,7k läst
L
Lmob: beställde på cheapy, 10 st kostade 220 kr i frakt så det blev ca 2200 för 10 st ink lysrör..helt ok..
6 svar · 3,8k läst
K
kolvas: P-105 ger rätt bra med ljus, ungefär som en 35W halogen av bra kvalité, räcker till så länge man inte är ute efter strålkastarljus Edit: Hade själv monterat in P-105 om vi inte haft paneltak, nu passade P-101 så jäkla fint i taket så då fick det bli dom.
5 svar · 2,0k läst
V
vicvolta: Jag ska kolla med elektrikern som var med och kopplade in den. Återkommer :D
5 svar · 3,1k läst
K
kolvas: [citat] Mythbusters gjorde ju ett test med flygplan och vad jag kommer ihåg så hittade dom ingen radioutrustning som kunde orsaka allvarliga störningar om ens några störningar
7 svar · 1,8k läst
B
bjurel: Här finns några: http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1157
9 svar · 20,8k läst
E
eviljava: ajdå... missade detta! Easytec II heter systemet: http://www.bellalite.se/produkter/armaturer-kromsvart Det är som sagt ett helt system och det finns olika armaturer, färger, osv. att välja bland. Men det finns att hitta via länken ovan, för den som är intresserad.
5 svar · 2,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jag är helt förälskad i LED som idé, men inte i praktiken. Det ser helt enkelt kass ut, speciellt i en ljuskorna, och vi har många. Beträffande livslängden så tycker jag inte det är något problem, vi har alla kronor dimmade och då håller i princip lamporna för evigt. Återstår energiförbrukningen. 25 W x 90% (dimmad) = 22,5 W. Beroende på hur man värmer sitt hus är allt mellan 0
3 svar · 1,2k läst
E
el_richard: Det kommer inte bli bra. På tok för lite avstånd... Kör på LED i stället. Annars är risken för brand ganska stor... Provmontera armaturen 5 cm från brännbar yta.
9 svar · 1,3k läst
P
prana: Har funderat på något liknande, men tycker priset skenar iväg.LINEARlight Flex Protect - LF05E-P
2 svar · 2,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: http://www.konstsmide.se/products.asp?pid=173&vg=2&pg=-2&pf=&lang=4 http://www.konstsmide.se/products.asp?pid=261&vg=2&pg=-2&pf=&lang=4
2 svar · 2,6k läst
snaggletooth
snaggletooth: http://www.lysman.com/1/sv/products/klot-led.php E14 LED verkar bara finnas upp till motsvarande glödljus 25W än så länge
2 svar · 1,1k läst
P
Pottan: Hej jag söker tips på armaturer som passar för en öppen takfot på ett burspråk (balkong ovanför), huset är i en klassisk lantlig stil. Norrl.
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.