Maveric77
Maveric77: Hej på er! Ska i dagarna påbörja bygget av en större platsbyggd bokhylla hemma! Som ni ser på bifogad skiss så är hyllorna 730 mm respektive 703 mm breda. På två ställen så sitter det fönster med sneda nischer, och nischerna är 1500 mm på bredaste stället. I ovankant av bokhyllan så kommer jag att bygga ut en liten låda där jag ska placera riktbara downlights av lämplig modell,
0 svar · 3,8k läst
·
Y
yuphin: Tack, köpte skarvsladden och det får duga än så länge, den döljs bakom gardinet iaf :)
8 svar · 2,4k läst
pelpet
pelpet: Alltså lysrörsarmaturer i hörnet är nog bäst men det vore jäkligt snyggt med golvspottar nedsänkta i golvet. Annars kanske det vore snyggt med väggarmaturer med starkt uppåtriktat ljus som reflekteras från taket.
7 svar · 3,7k läst
johanirr
johanirr: Vet inte helelr varför du skulle föredra batterispottar. Krongligare tända många, sämmre miljöförutsättningar bland flera faktorer. Men vist finns det. Exempelvis har du DotIt serien från Osram. Flera olika former. http://www.osram.com/osram_com/Consumer/Luminaires/LED_mobile_helpers/DOT-it_Family/index.html
6 svar · 2,9k läst
E
EyEr0n: Ring en elektriker. Så som det skall vara enligt lagen.
1 svar · 2,0k läst
johanirr
johanirr: LDG El och Belysningskonsult Projektering av vägbelysningsanläggningar samt upprättande av förfrågningsunderlag för upphandling av vägbelysningsunderhåll. home.swipnet.se/LDG_El_och_Belysningskonsult/index.html Lighthouse Ljussätter alla offentliga ljusrum med människan i centrum. Ljusplanering av interiöra och exteriöra miljöer. Utför elkonsultuppdrag och ritar nya
2 svar · 2,4k läst
B
bjurel: När en eventuell utfasning av 12V halogenlampor beslutas så kommer det med all säkerhet att finnas godtagbara 12 V LED-alternativ som går att direkt sätta i hållarna för halogenlamporna. Jag har inte låtit mig hindras att installera halogenspottar där jag tycker att de är bättre än nuvarande LED. I badrum så tycker jag dock att LED redan nu är OK.
4 svar · 2,5k läst
B
bjurel: Om det gäller ett hus från 1968 så kan man inte på något vis förutsätta att de nu gällande reglerna för vilka färger som används till fas (brun, svart och grå) och till nolla (blå) och jord (gulgrön) har använts. Det kan vara precis hur som helst. I hus från 50- och 60-talet har tex röd varit jord och svart är ofta nolla. Därför finns det bara ett sätt att vara säker på hur
5 svar · 78,8k läst
F
frohike: [citat] LED monterad i en armatur avsedd för glödljus så nej, då kommer det inte att bli bra. En LED i armatur gjord enbart för LED med bra linser så kommer LED att fungera ypperligt.
15 svar · 8,9k läst
·
L
Lillekitte: Hej, tack för tipset. Lampan som fanns hos dom är tyvärr Bukya Grande, dvs den stora, och jag söker den mindre.
4 svar · 7,2k läst
·
AnneFi
AnneFi: Har haft elektrikern här nu. han tror inte att det blir snyggare med en rad med spottar i taket. sådan typ som man sätter under köksskåp som inte behöver något utrymme att byggas in i. men jag vet inte hur snyggt det kan bli med en rak rad med spottar i taket.. inget man ser dagligen direkt...
26 svar · 9,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [quote="Plura, post: 1393225"]Hej Letar som alla andra efter LED downlight/spotlight och fastnat för denna från Philips. Jag har inte hittat så många andra som är >5W och
2 svar · 1,6k läst
A
ason: Hej, Håller på att rusta gillestugan som är c:a 8 x 5 m ena kortsidan är det 2 st källar fönster och andra kortsidan är det 2 vanliga fönster då det är suturäng. Och tänkte dela av rummet med en bokhylla så ena halvan ska dottern på 4 år ha lekrum och andra halvan blir myshörna med soffa eller nåt + TV så tonåringarna kan spela + se på film när lill jäntan sover.. hade
0 svar · 2,1k läst
Z
zenobia: Hos mig lyser viss belysning fram till 23:59. Utöver detta finns det fem grupper med belysning som tänds vid rörelse framför respektive IR-deckare. Olika antal IR-deckare på respektive grupp men oftast två... =) Det ger stämningsljus när man normalt är vaken och sedan belysning där den behövs. Kan ju vara ett sätt att skona miljön alternativt min plånbok från bonussystemen hos
15 svar · 3,8k läst
M
maran74: Ingen som har använt något liknande?
1 svar · 985 läst
johanirr
johanirr: Det finns exempelvis ChromaSphere som säljs av Bellalite (sid 97 i deras kattalog BigBlack) katalogen kan laddas hem här Eller så finns Moonlight och det kan beställas från exempelvis härifrån
1 svar · 1,2k läst
Locke
Locke: Ja, man blir ju sugen på att montera lite ljus runt huset. Köpte för övrigt en LED strålkastare på Jula eller Biltema förra hösten. Börjar bli dags att montera upp den nu... :)
3 svar · 1,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Kondens i pottorna ska du ju inte ha! Då måste du isolera bättre runt pottorna. Fukten måste du ju lösa med en PAX-fläkt och bättre tilluft. Antingen LED eller 12 V halogen är det jag rekommenderar. Vid bägge så kan man slänga upp en trafo i ena pottan, men det kräver att man placerar pottan lite annorlunda alt. sätter en som är 500 mm lång. Hur högt kommer det bli i tak? Över
5 svar · 2,1k läst
D
dyben: Ställ din fråga till Hide A Lite supportforum http://support.elot.se/forum/hide-lite/
1 svar · 869 läst
K
Kurtivan: Jag tror att du kan använda en sådan här: http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=V%E4gg%252d-och-takf%E4ste%2C-tr%E4%2C-litet
3 svar · 3,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Använd en flatmejsel och bänd upp "locket". Testa tryck in mejseln där kabeln går in och vrid/bänd. //Patrik
1 svar · 1,9k läst
E
EyEr0n: Beror ju lite på typ av dimmer och vilka lampor du har. Bästa är att testa med risk att saker går sönder förståss.
2 svar · 2,7k läst
F
frohike: Fagerhult Fino eller Telescope Aqua kanske skulle funka
1 svar · 1,1k läst
Y
yuphin: Skymningssensor är precis det jag tänkte på
2 svar · 1,3k läst
davidgp
davidgp: Fick du prisuppgift?
3 svar · 2,8k läst
sir_daniel
sir_daniel: stort fan av belysning i all form (speciellt LED) får se vad man kan hitta på hemma i trappen
4 svar · 2,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Märkligt.. för det vanligaste drivdonet till 700mA konstantströms-LED ("Jolly") går inte dimmra med "vanlig dimmer". Vet inte riktigt om du egentligen menar 700mA LEd eftersom ni senare snackar om inbyggt drivdon? Om en armatur har inbyggt drivdon så säger man att de ansluts till 230V, inte XXmA För att vara lite neutral här så kan jag rekommendera ett annat märke för trådlös
7 svar · 3,0k läst
·
D
Dr.SiC: Har googlat mig blodig nu och inser att det enda raka är att skära hål i plasten och trycka upp ett par grunda skyddsburkar och sen köra med varianten jag länkade till ovan.
1 svar · 2,1k läst
P
Plura: Sweet, den kommer lite längre ut och verka kunna fällas in helt.
4 svar · 5,1k läst
E
EyEr0n: http://www.hidealite.se/svenska/7463010-1206m-v-inkl-20w-2m-k-amp-mg-ip44.html Denna är mycket vanlig och lagom snygg. Kostar knappt 100 kr st.
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.