Belysning
Johan Gunverth: [citat] Sens moral: köp billig skit, bli lurad.
Raceman: Det får absolut inte ligga isolering direkt bakom eller vid sidorna av spotten. Du måste på något sätt ordna med en beständig luftspalt bakom spotten, 1cm räcker om den är bra gjord. Värmebeständig plast som tål höga temperaturer kan du ha, den blir inte lika varm som plåt. Sen måste du se till att det inte kan "ramla ned" isolering runt sidorna av spotten, och att utrymmet är
gadu^: [citat] Fått en bekräftelse på att 5W är IP54. Har nu beställt 6st till badrummet.
jeppeknaster: Börjar med att be trådskaparen om ursäkt för att jag lett ämnet OT men jag kunde bara inte låta bli. Det finns massor av trådar som handlar om hantverkares ockerpriser och jag vill inte göra denna till ännu en. Kommer därför att svara på Jagarbosses inlägg och sen räcker det för min del. [citat]
Jagarbosse: Utan att veta 100% skulle jag gissa på att det spelar ingen som helst roll. Man drar ju ut slang till handdukstork lite var stans där det passar, samt även el till ev. el-driven toalett.
ullberg: [citat] Ganska vanligt att man pratar om max 20m på sekundärsidan, det var inte en miss i kommunikationen där? /U
ullberg: Jag har dessa slimlinespottar under överskåpen i köket. Jag driver dem med en trafo och en (PWM tror jag det är)-dimmer. Så som elbutik föreskriver om jag förstått det rätt. Den uppsättningen kan dimras antingen med hjälp av en medföljande potentiometer (fast då får man nog se till att bygga in den lite snyggare än den är vid leverans) eller (som jag gör) med en 1-10v styrsignal.
coss: Intressant lösning!. ser riktigt nice ut. kul att använda saker till helt annat än de är ämnade för.
Rrrrr: Kolla så du får rätt spänning. LED-lister brukar vara på antingen 12V eller 24V DC konstantspänning. Hide-a-lite har flera olika beroende på hur du vill dimmra den osv..
ribban79: Tack för era inlägg. Mycket intressanta tankar och länkar att ta med i planeringen.
Mikael_L: [citat] Ja nu var det ett "FoU-rekord", dvs något som fortfarande inte ens lämnat lab-bänken. Men i vilket fall pekar det ju ut den framtida riktingen, att LED är framtiden. LED har kommit starkt de senaste åren men utvecklingen har inte nått sin topp än och vi kommer kunna köpa alltmer fantastiska LED-ljuskällor i framtiden.
Mikael_L: Har armaturen elektronisk ballast (reaktor, typ) så är den utan glimtändare. I dina kläder skulle jag först och främst leta lite noggrannare efter en glimtändare, så det inte är den man missat. Ty byter man inte glimtändare så får rören kortare livslängd också. Annars byter man alltid rör och tändare samtidigt . Men ett tips är att köpa elektroniska tändare (clad ohlson har
Lagavulin: Hej! Renoverar segelbåten nu och tänkte pimpa teaklisten i taket med lite LED för att få en enkel allmänbelysning. Listen är i dag ca 10mm. Vill inte ha den tjockare (kanske lite om det krävs). Finns del lösa LEDar att borra/fräsa/limma i varje hål, eller är tejpen ni diskuterar the shit? Mvh Lagavulin
Kingston: Jag brukar köra med N1XV 3g1,5 eftersom den är svart och syns mindre
Timor: Ikea har börjat med "sken-system" http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=s%C3%A4nda
swemax: Har en jolly och de philips 12v jag köpt blinkar bara när jag kopplar in dem Men jag kanske gjort ngt fell Får dubbelkolla detta
R_Strandberg: [citat] Tror inte heller det är någon direkt fara med paneltak men ligger isolering tätt så blir värmen koncentrerad kring armaturen och det är då faran uppstår. En halogenlampa blir väl närmare 200grader så visst kolnar ett trätak om det inte finns luft som kyler.
JOW: Japp, jag är med på det. Men kalljuslampor reflekterar synbart ljus framåt, övrigt ljus släpper de genom bakåt, detta ger värme bakåt, mindre bra i infällnadssyfte. Alucoated reflekterar allt ljus framåt, dvs även värme framåt, vilket är bättre än kallljus i inbyggnadssyfte... Och då är kalljus och alucoated motsatta saker.... :)
Glufsglufs: Eller så byter man till en armatur med inbyggd vakt. Inga kabeldragningar och kopplingar mer än att koppla in belysningen på befintlig kabel.
Blockhammar: Välj armatur med bra antikorrosions konstruktion, typ rostfritt stål 316 som har bättre övergripande korrosionsbeständiga egenskaper än rostfritt stål 304, särskilt högre resistens mot punktfrätning och spaltkorrosion i klorida miljöer, vilket gör armaturen lämplig för utomhusinstallation, där den kan utsättas för mycket vatten.
XaZe: Jo det vet jag med! Dock aktar jag mig tyvärr lite för halogen då det ger mer värme, olika ljus vid olika intensiteter, elförbrukningen samt inte lika fräsha enligt mitt tycke. Får se vad det blir.. :)
Rrrrr: Du ska koppla fas in på ena L och eventuella faser vidare till annat på samma L. På "vågpilen" kopplas den ledare som går ut till lampan (tändtråd). Enda gången man använda båda L är om den ska trappkopplas (om du ska kunna tända och släcka samma lampa från någon annanstans också. Vad som är vad av dina färger är omöjligt att säga, det måste man mäta sig fram till.
johanirr: Som Magnus sa, Dialux eller Realux, två gratisprogram med plugins till 140 olika armaturtillverkarna som är anslutna till programmen. Du kan lätt få ut luxkurvor, energiåtgång, luminans på ytor m.m. Kan även lägga till hur mycket dagsljus du får in som bidrar till ljuset i rummet.
magnus.andersson: Det finns lågenergilampor "lysrörslampor" som man kan mata med 12V, vanliga i asien men jag har bara sett sådana ett par gånger i sverige - och då i importerade armaturer. Så det verkar osanligt att det är sånna.. snarare att det står lågvoltslampor i sådant fall.. Är det halogenlampor så ska man nog "ringa en vän" som får koppla om det och kolla så att det finns sjysst med luft
Lars S: Bra val. Jag har oxå styrning via rörelsevakt. Jag satte dessutom in en lucka med inbyggd stege för runt 1000-lappen i mitt tak. Köpt på Hornbach. Då fick jag nytta av tomutrymmet ovanför carporten genom att det blir så enkelt att komma åt det.
Patrik_Hed: [citat] Jo, jag förstod det och nu var det mycket bättre. :) F.ö. är min svåger från Bologna i Norra Italien. :cool: Jag förstår inte riktigt hur det är dragit, men att lägga tre lampor på samma brytare går ju givetvis bra. Du skulle inte vilja ha ljusstyrning på dem, t.ex. astrour? Ja, JFB funkar även om man har ojordade uttag. Den bryter om strömmen slinker iväg någon