F
Freshmaker: [citat] Eller så menar jag det jag skrev: "glödlampa" med inbyggd IR. D.v.s en sådan här: http://www.youtube.com/watch?v=Z7wBhKg7W6g eller en sådan här eviljava http://www.tradera.com/3w-24-led-ir-sensor-lampa-e27-220v-160-lumen-varm-vit-auktion_340970_140776531 :p Jag vet vad jag snackar om gubben
5 svar · 11,1k läst
parper
parper: Ja jag börjar luta åt det. Bra tips på snygga lysrörsarmaturer ?
2 svar · 1,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Det är högst troligt ett bärverk för vanliga undertakplattor (akustiktak), frostade glasskivor och lysrörsarmaturer ovanför. //Patrik
2 svar · 1,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ska man vara noga så får du nog inte dra kabeln bakom panelen. Då blir det en fast installation.
8 svar · 1,8k läst
H
Henke1975: Tack!
2 svar · 4,7k läst
L
linkan77: [citat] Nu har jag inte importerar led. Men jag när jag beställer så gör jag det genom denna sida. www.alibaba.com. Snabba leveranstider typ 5 dagar.
6 svar · 2,1k läst
drgregur
drgregur: Ja frugan har inte klagat, och jag själv tycker det är helt OK. Kanske liite vitare ljus än halogen, men fullt acceptabelt enligt mig iaf. Men alla har ju olika smak :) Köpte dessa. http://www.ebay.com/itm/220816332318?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_4549wt_1163
15 svar · 9,5k läst
·
Kopparkullen
Kopparkullen: En kabel typ EKK 3G1, 5 är nog bästa alternativet för dig över undertaket. Lite krux blir det att ansluta kabeln i trafon då den oftast är gjord för SKK (lampsladd) men det går. Men kabeln ska vara klamrad och trafon ska vara fastskruvad med detta alternativ. Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
4 svar · 2,9k läst
B
Buer: Även jag har köpt 3 st av dessa. Upplever att de lyser svagare än de 35W halogen jag hade i armaturerna tidigare samt att färgen är kallare. Jag är inte speciellt nöjd...
24 svar · 5,1k läst
·
S
se38005: Livslängden på lågenergilampor kan variera väldigt mycket, men jag påstår att 10 000 driftstimmar, det är ren bluff. Kanske är det så att man får det man betalar för. Senaste gångerna jag köpte LE-lampor, handlade jag i en dyr el-affär, ( pga udda storlekar). Damen i kassan uppmanade mej att spara kvittot, det var ett års garanti på dessa lampor.
5 svar · 6,8k läst
fresve
fresve: Söker en armatur som är trekantig, smal, och kan placeras i hörn. Skall vara på en toalett över spegeln mellan spegel och en hylla. .. Några förslag?
0 svar · 1,1k läst
L
Lillmalen: Gammal tråd men ändå... http://www.lampan.se/sv/articles/1.99.1697/star-trading-led-ror-15w-2100k-e14-15000h Måhända lite kostsamt....
7 svar · 3,1k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: även LED behöver luftspalt för kylning för att bibehålla sin deklarerade livlängd XX-tusen timmar dock är den inte så stor så har du ett tak som du sänker så du får någon cm luft som luftspalt så borde det räcka. ang. byte av LED-spottar så brukar jag alltid köpa några extra av samma batch för att vara säker att jag har så jag kan byta o vara säker (så säker man kan vara)
7 svar · 2,6k läst
Kristofer Blockhammar
Kristofer Blockhammar: Här kommer lite bilder som visar olika färgtemperaturer, se nedan: [bild] [bild]
23 svar · 14,8k läst
J
JOlsson91: Okej! Kan vara bra att veta fortsättningsvis. Nu är den nya lampan uppe och lyser jättefint :) Tack ska ni ha för hjälpen
14 svar · 10,7k läst
V
vectrex: [citat] Jag har handlat alla mina LED spottar på ebay, från Kina! Släng de medlevererade drivdonen och köp en jolly maxi eller jolly pro här i Sverige. Dock var det där rätt dyrt för att vara Kina? Jag betalade $8.99 per spot (dom såg identiska ut med dom du länkade till), det var visserligen 3x1w, men så stor priskskillnad var det inte. Jag handlade av en säljare som kallar sig
5 svar · 2,8k läst
M
MostWanted: OK, jag ska köpa 2 varianter på clasohlson för o testa om dom lyser tillräckligt mycket och tillräckligt varmt ljus. Återkommer !
3 svar · 4,1k läst
JOB The Builder
JOB The Builder: Var tvungen att plocka ner delar av paneltaket i hallen och bestämde mig för att sätta upp spottar då. Totalt byggmått upp är 70mm, max ytterbredd 80mm. Kanske är lite för ite information att gå på? Ovanför paneltaket sitter det träspont om man kanske ska tänka på värmen? Hade tänkt mig LED, 20w eller 10w. Planen är 6 eller 8 spottar totalt i taket. Hur ska man tänka när det
0 svar · 1,4k läst
J
Johan H: Jag har köpt 3 st små 1W i aluminium med separat trafo på ebay, ska monteras i smygen på garageporten. http://www.ebay.com/itm/190566932583?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649 Har plockat ur själva lampdelen, den justerbara monteringsramen använder jag inte. Då blir de ca 32 mm i diameter och 20 mm djupa. Använder inte trafon som följde med, den verkar en smula kalle anka.
6 svar · 2,7k läst
A
Avemo: The easyest thing to do is to put a junction box at the wall there the cable ends. Be shure to switch off the power first. Otherwise it will propably be a quick job for an electrician to disconnect the cable.
4 svar · 1,1k läst
·
P
pleqtiz: nu tänkte jag mer på stora plåt kakburkar.. typ 25-30cm i omkrets men tack iaf för svaret!
7 svar · 1,5k läst
Fotografen
Fotografen: Antagligen ville han bara försäkra sig om att dosan inte kom för långt ner, detta är nämligen omöjligt att fixa i efterhand. Kommer den för långt upp löser man det med längre skruv och mellanringar. Men det var ju lite klantigt att inte mäta innan man river ner något, ännu klantigare att göra hål i plasten helt i onödan.
12 svar · 4,4k läst
·
V
vildmärren: Hej! Hur blev ditt kök? Jag har tänkt sätta upp Belids skensystem över en del av bänkskivan som inte har överskåp, och undrar hur det fungerade för dig över diskhon. Räckte 20W halogenlampor ner till bänken? Hur tätt satte du dem? Blev det som du tänkt dig?
2 svar · 1,6k läst
·
H
hempularen: Ja den faktorn glömde jag skriva om. Det är en annan parameter man måsta ha koll på. Dimmers har en minsta belastning som man måste ha annars funkar det inte.
8 svar · 2,7k läst
B
bmej: är led dyrare än halogen? isf hur mycket?
3 svar · 1,8k läst
V
VillaAnna: Jag har bytt takstolar och allt vad det drar med sig, håller på och sätter in LED spottar i hela huset. Jag monterar drivdonen i 2st garderober samt i ett av köks skåpen. Sen kan man ju montera demonterbara skivor inne i skåpen för att dölja donen! Jag kommer säkerställa att ventilationen runt dem fungerar bra för att dom ska hålla så länge som möjligt.
1 svar · 2,2k läst
K
Knåpen: Är det bara EMC och störningar som är problemet? Köpte två 1,8W E14 av IKEAs modell Ledare 30/11. efter 14 dagar slocknade den ena, innan jul den andra. Är jag ensam eller finns det flera som haft mycket kort tid på sina IKEA LED? Om man köper dyra Osram, Philips edyl går man tillbaka och byter. Orkar man det för 2x39:- (tror jag det var) K
8 svar · 2,0k läst
P
Pendang: Hej! Nån som vet om man kan köpa halogenlampor på nätet? Och blir det billigare än i butik? Tack på förhand!
0 svar · 703 läst
Suhagg
Suhagg: Underifrån kanske inte är så praktiskt men annorlunda [bild]
9 svar · 12,4k läst
S
Sidan77: Jepp! :-) Hitta den här riktningsbara armaturen från hidealite på Elfa för 290 kr inkl. låda: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-063-47&toc=20626 Hittade även dimbar GU10 LED med 300 lumen för 199 kr: http://www.ledhandel.se/6-gu10?gclid=CIvom7K5jK4CFQUwmAodxBl55Q Pluss installationskostnad.
4 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.