4 622 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Kan de här ledspottarna monteras utan potta?
Tjena!
Är sugen på att montera dessa infällt i fönstersmygarna i grabbens rum.
http://www.jula.se/minidownlight-led-3x1-w-ip20-3-pack-423229
I Installationsanvisningen står det
"Lämplig för inomhusinstallation. Lämplig för montering på yta med normal antändlighet."
Vad betyder det? Det står också att kylflänsarna blir 70 grader varma.
Kan man borra ett hål rätt upp i en 45x145 och fälla in den med gott samvete?, blir ju iofs ngn form utav foder den sitter i först.
Sen en bonusfråga, det är ju med en transformator i detta kittet, hur mkt luft måste man ha runt den? Jag har hört om dostransformatorer, kan man byta till en sån?
Är sugen på att montera dessa infällt i fönstersmygarna i grabbens rum.
http://www.jula.se/minidownlight-led-3x1-w-ip20-3-pack-423229
I Installationsanvisningen står det
"Lämplig för inomhusinstallation. Lämplig för montering på yta med normal antändlighet."
Vad betyder det? Det står också att kylflänsarna blir 70 grader varma.
Kan man borra ett hål rätt upp i en 45x145 och fälla in den med gott samvete?, blir ju iofs ngn form utav foder den sitter i först.
Sen en bonusfråga, det är ju med en transformator i detta kittet, hur mkt luft måste man ha runt den? Jag har hört om dostransformatorer, kan man byta till en sån?
Enligt fig 2 i sid 2 i monteringsanvisningen ser det ut att gå bra.
Om du sätter den i fönstersmygen så blir det väl luft bakom, eller tänkte du sätta smygen dikt an mot regeln?
Och om du sätter dikt an mot regeln, så är det väl bara att borra in någon cm med dosfräsen, hugga ur med stämjärnet, så har du fått en liten låda i regeln.
Om du sätter den i fönstersmygen så blir det väl luft bakom, eller tänkte du sätta smygen dikt an mot regeln?
Och om du sätter dikt an mot regeln, så är det väl bara att borra in någon cm med dosfräsen, hugga ur med stämjärnet, så har du fått en liten låda i regeln.
Tack för svaren, det går ju bra att fräsa ur lite extra i överkant så det blir lite luft runt spottarna.
Om man köper en sån dostrafo, kopplar man in spottarna med abico då? Jag tolkar det som att man ska seriekoppla alla 3 spottarna till en trafo?
Om man köper en sån dostrafo, kopplar man in spottarna med abico då? Jag tolkar det som att man ska seriekoppla alla 3 spottarna till en trafo?
ett fel många gör vid montering av LED är att dom tänker "dom avger ingen värme", och monteras då direkt i isolering eller direkt infräst i stommar eller likn.
Värme är LED'ens största fiende. Värmen tär fort på livslängden, så vill du att dom ska hålla längre - ge dom större andningsutrymme! Sen får du själv avgöra hur mycket du orkar borra, men jag hade bara kört på en bit till med den borr du ändå ska borra ur hålen med. sen vill man ju gärna ha lite utrymme att koppla i också(om nu inte sladdarna räcker till drivdonet)
Spännings-drivna LED kopplas parallellt
Ström-drivna LED i serie.
Värme är LED'ens största fiende. Värmen tär fort på livslängden, så vill du att dom ska hålla längre - ge dom större andningsutrymme! Sen får du själv avgöra hur mycket du orkar borra, men jag hade bara kört på en bit till med den borr du ändå ska borra ur hålen med. sen vill man ju gärna ha lite utrymme att koppla i också(om nu inte sladdarna räcker till drivdonet)
Spännings-drivna LED kopplas parallellt
Ström-drivna LED i serie.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Räcker inte trådarna så är det bäst att löda på nya trådar (t.ex RKUB) och köra lite tejp eller en krympslang på. Då kan man med enkelhet byta i framtiden när den går sönder.
//Patrik
//Patrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 218 inlägg
Nu bor ju inte jag i ett villaområde där man har klämt in 250 kvm hus på 200 kvm tomt, så problemet med insyn är relativt litet.
Men de lyser rätt starkt, trodde inte att 1w led kunde åstadkomma såhär mkt ljus.
Att man inte ser utpå kvällen gör inte så mkt då det ändå är kolmörkt ute.
Men de lyser rätt starkt, trodde inte att 1w led kunde åstadkomma såhär mkt ljus.
Att man inte ser utpå kvällen gör inte så mkt då det ändå är kolmörkt ute.
Klicka här för att svara