Hej!

Vi har precis byggt ett nytt kök, och igår kom frugan på att hon vill ha någon form av belysning längs med bänkskåpens golvsockel, så att det ser ut som om att de "svävar". Vet inte vad de tillför i praktiken, mer än ett "stämningsljus".

Frågan är vad som är lämpligt för detta projektet. Någon form av LED-list/strip blir det ju. Hon vill inte ha en sån som ger ett punkt-aktigt sken som vissa ledbelysningar ger, utan det ska vara jämn belysning längs med hela sockeln. Kommer antagligen att montera denna strip under bänkskåpet så nära golvsockeln det går så att det mesta ljuset hamnar där.

Sockeln och köket går i högblankt vitt, det behövs alltså inte mycket effekt för att åstadkomma denna typ av belysning. Färgen på ljuset ska vara i en varm vit/gul ton, inget RGB eller kallt blått sken. Golvet är ekparkett.

För att styra belysningen hade det ju varit förnämligt om jag kunde montera nån sorts trådlös aktorpuck bakom en vanlig återfjädrande eljo trend brytare (vi har en tom som inte används till nåt) och sen i köksskåpet en trådlös mottagare som styr transformatorn. Det blir en transformator till köksön och en till bänksåpen vid diskbänken.

Hoppas ni förstår vad vi är ute efter. Tar gärna emot ris/ros samt andra kloka tankar och förslag kring detta Kanske är det bäst att låta bli? Eller belysa andra delar av köket?

Vi har arbetsbelysning och allmänbelysning klar, det som återstår är dessa "mood lights" som ger köket lite andra dimensioner. Men vi vill inte ha för mycket "star trek" heller. Det passar inte in.

Ett tips kan jag ge, utöka ert städschema, för varenda brödsmula som normalt syns lite dåligt där under sockeln kommer synas. Har du någon LED list eller strip liggande så gör en testrunda innan du köper in allt och monterar. har du ingen liggande men nära till IKEA så har de en billig list för 99:- som fungerar alldeles förträffligt, inte alltför kallt ljus.

Nått sånt här ni menar?
170393-k%C3%B6k.jpg

Jag har satt en ledstripe som jag sen koppla in i en nexabrytare och styr med nexafjärr :)

Får inte detta effekten att varenda kaksmula syns från var man än sitter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.