Hejsan all!

Jag har stöt på ett bekymmer som inte har lyckat lösa med efterforskning. Problemet ligger i att jag inte har listat ut hur jag ska koppla in en Eltako (EUD61NPS-400) universal dimmer i min trapp koppling som är en sparkoppling. Det jag vill är att bibehålla funktionen med trappkopplingen bara att den ena brytaren ska kunna dimmra.

Huset är byggt -72 så jag har dessa trådar som kommer in i brytaren.

Svart (fas) inkopplad på utgående
Blå (tänd kabel) inkopplad på utgående
Gul (mellan kabel) inkopplad på ingående

Länk till koppling schemat

bild1oy.jpg

[IMG=http://img36.imageshack.us/img36/6526/bild1oy.jpg][/IMG]

// Rulle

Det vanliga är väl att man dimmar med båda brytarna.

Sätt fjädrar i båda brytarna, anslut fasen där mellantråden är kopplad idag och den blå tändtråden till dimmerns styringång.

Har stoppat in en fjäder på den högra brytaren, men vad ska jag gör med den Gula mellan kopplingen? tar jag inte bort trappfunktionen om jag kopplar fasen enl detta schema.

Tack för det snabba svaret, jag vill bara var hundra säker när jag håller på med el.

bild2nn.jpg

ullberg
Båda brytarna ska pulsa ingången på eltakodimmern (båda ska ha impulsfjädrar), se relevanta kopplingen i denna PDF, andra bilden uppifrån om jag fattat din beskrivning rätt

/U

Du ska ha två vanliga enpoliga brytare. Fas till varje och en tändtråd ut som kopplas ihop och går till ingången på dimmern. Fjäder bakom bägge brytarna.

//Patrik

Det löste sig med :D Tusen tack för all hjälp!!!

För nästa broder med samma fråga efter lämnar min lösning.

bild2tt.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.