Hej!
Sambon önskar betydligt mer ljus i källaren (tvättstugan) än vad våra armaturer idag kan ge. Har plafonder med dubbla G23 9W 830 kompaktlysrör. 1 plafond i var del av källaren (se bilder).
Först var jag inne att bara öka effekten och köpa nya lampor, köpte 11W, men med effekten så ökade längden och de passade så klart inte. Har någon tips på detta, som gör att det bara gå att byta lampan för ökad effekt?
Jag är dock inne på att utöka med fler armaturer i källaren och behöver råd på hur jag bör gå tillväga. Elen är framdragen och installerad direkt i plafonden idag. Skall jag utgå från den eller skall jag dra nya kablar från kopplingsdosan och montera nytt?
Så här ser installationen ut idag.
Det är 1 stort rum med skiljevägg som delar rummet i två lika stora ytor. Jag kallar dem rum 1 och rum 2.
Jag fokuserar på att öka effekten/ljusstyrkan i rum 1 (tvättstugan). Båda plafonderna tänds med samma brytare.
"Ritning"
Rum 1 och 2
Rum 1
Rum 2
Vad tror ni?
Sambon önskar betydligt mer ljus i källaren (tvättstugan) än vad våra armaturer idag kan ge. Har plafonder med dubbla G23 9W 830 kompaktlysrör. 1 plafond i var del av källaren (se bilder).
Först var jag inne att bara öka effekten och köpa nya lampor, köpte 11W, men med effekten så ökade längden och de passade så klart inte. Har någon tips på detta, som gör att det bara gå att byta lampan för ökad effekt?
Jag är dock inne på att utöka med fler armaturer i källaren och behöver råd på hur jag bör gå tillväga. Elen är framdragen och installerad direkt i plafonden idag. Skall jag utgå från den eller skall jag dra nya kablar från kopplingsdosan och montera nytt?
Så här ser installationen ut idag.
Det är 1 stort rum med skiljevägg som delar rummet i två lika stora ytor. Jag kallar dem rum 1 och rum 2.
Jag fokuserar på att öka effekten/ljusstyrkan i rum 1 (tvättstugan). Båda plafonderna tänds med samma brytare.
"Ritning"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum 1 och 2
Rum 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni?
Du ser ut att ha rätt lågt i tak. Själv är jag sugen på LED paneler. De ger bra ljus, bygger inte så mycket på höjden och ser trevligare ut än lysrör.
Har såna på jobbet och de ger fantastiskt ljus. Har tyvärr ingen erfarenhet vilken model som ger mest för pengarna, men de kanske någon annan kan bidra med.
https://www.hornbach.se/shop/MALMBE...MIk4y4nfr94gIVz5IYCh35TgUREAQYBCABEgKsqvD_BwE
Har såna på jobbet och de ger fantastiskt ljus. Har tyvärr ingen erfarenhet vilken model som ger mest för pengarna, men de kanske någon annan kan bidra med.
https://www.hornbach.se/shop/MALMBE...MIk4y4nfr94gIVz5IYCh35TgUREAQYBCABEgKsqvD_BwE
I vår tvättstuga monterade jag 1 LED-armatur, tror rummet är på 8kvm och det blir bra ljus,
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/
Det är 2.05-2.10 i höjd.T topmount skrev:Du ser ut att ha rätt lågt i tak. Själv är jag sugen på LED paneler. De ger bra ljus, bygger inte så mycket på höjden och ser trevligare ut än lysrör.
Har såna på jobbet och de ger fantastiskt ljus. Har tyvärr ingen erfarenhet vilken model som ger mest för pengarna, men de kanske någon annan kan bidra med.
[länk]
1 sådan panel verkar räcka ljusmässigt, dock är jag rädd för att den kommer skugga mycket om man står mellan lampan och arbetsytan?
Funderar på om det inte är optimalt med fler armaturer (lysrör för spridningen?)?
Du upplever inte att din enda armatur skuggar om du står "felaktigt" mellan ljuskälla och arbetsytan?Peter2400 skrev:
Jag har inget annat ljus än från lampan/lamporna jag kommer montera.
Klart det är bättre om man har fler ljuskällor, men jag tycker den sprider ljusetD Dabman skrev:Det är 2.05-2.10 i höjd.
1 sådan panel verkar räcka ljusmässigt, dock är jag rädd för att den kommer skugga mycket om man står mellan lampan och arbetsytan?
Funderar på om det inte är optimalt med fler armaturer (lysrör för spridningen?)?
Du upplever inte att din enda armatur skuggar om du står "felaktigt" mellan ljuskälla och arbetsytan?
Jag har inget annat ljus än från lampan/lamporna jag kommer montera.
bra även åt sidorna, med ett vitt tak så reflekterar det bra.
Men sätt upp så många du orkar och har råd med.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag köpte LED-rör från Harald Nyborg. De var så bra att jag köpte fler och fler. Om du har flera runtom så blir det inga skuggor. Ljusrör är väl ett utdöende släckte och jag hade en del problem med tändare och rör. Dessutom står man där och väntar tills dom behagar tända.
Klicka här för att svara