Bastu
Nisse79: Jag har börjat att renovera bastun i huset vi har köpt. Det verkar som han som byggde den inte har läst alla goda rår här på "byggahus". Bastun är i källaren med betonggolv och väggar. Det jag gör nu först är att ta bort en plastmatt på golvet. Jag upptäcker att på vissa ställen är det fuktigt, luktar "tuggummi". Efter jag har fått bort eländet vad skall jag göra? Jag hade
Chargerman: Försent, har redan köpt minerit :) Men å andra sidan så hittade jag dem på Blocket så det blev väldigt mycket billigare än nypris ändå. Så jag får stå ut med att de är lite bökigare att kapa. Tack ändå för tips!
Mäster: En finne jag byggde åt en gång, ville ha liggande panel, med stående spikläkt, och en glipa mellan vägg och takpanel, dold bakom taklisten, som skulle spikas med en distans emellan För att få cirkulation bakom panelen, i hela bastun, Det skulle även vara öppet bakom panelen ner mot golv.. Enligt honom fanns det fyra miljoner experter på andra sidan havet, alla med olika åsikt om
Adam_F: Har för mig att den har postats här tidigare. Är väl AndersG här på forumet som skrivit den. Läsvärd!
jenfor: Jag har också läst någon tråd där man tagit hål i spirot. Du kan säkert få ventilationen att funka med det systemet, men det bör också medföra att utrymmet mellan bastutaket och innertaket blir varmare när bastuluften kommer in där. Och just värmen är ju det du vill undvika för att klara ångspärren (plasten) under innertaket. Jag skulle förorda en separat ventil och ett spiro
JoKa: Nej då, du behover inte sätta OSB/masonite det går bra utan. Jag sätter det för att få bort isoleringen från mina ögon när jag ska panela mm. Anders G- Håller med pirrepirre att då får man ju dubbla spärrar mot varandra utan luftspalt ,så tillvida man inte sätter Sauna-Satun mellan spikläkten mot panelen. Anders G vill du vara snäll och kika in på min gamla tråd ?
Bele: Jo, visst är Tylö Megaline ett finskt aggregat men dess konstruktion förefaller också vara anorlunda än Tylös andra (egna) aggregat som har en fack för sten i mitten och två öppna sidofack utan sten. Megaline har vad jag förstår ett stort magain med sten runt alla element. Det skulle kunna vara skillnaden men det är min egen spekulation. Eftersom Tylö hävdar att det finns brandrisk
Robster: [citat] Nej, ingen mekanisk ventilation. Jag tar in luft under aggregatet och har sedan "Finneluckan" precis under övre laven (dolt montage dessutom) och sen har jag även en "Tylölucka" högst upp i taket längst bort från aggregatet som alltid hålls stängd när jag bastar själv. Ska barnen vara med framledes så kommer jag att stänga "Finneluckan" och istället köra med öppen
Hagenblad: Kanonbra svar. Tackar. Det där med vantilationen är nog osäkert just nu. Rummet överst på bilden blir ju bastu nu och är kallt på vintern där med tak och alla väggar utom inåt är oisolerade. I mitt huvud låter det bäst att ventilera ut ur ytterväggen vid duschen eller motsvarande, och i så fall bör jag ta upp hål in och ut ur detta rum, vid sidan om bastudörren för bastuns egna
v-g: Verkar vara ett uselt aggregat som ligger så på "gränsen". Det enda som "borde" hända isf är ju att termostaten i agget löser ut och ingen mer värme avges. Låter mest som lite väl långt dragna farhågor. Bastuaggregat är ju per definition rätt robusta och ska ju tåla ganska omild behandling typ 150 grader sen på med iskallt vatten osv.
magnushasselqvist: [citat] Gran är det normala har jag läst mig till. (Och med furu så kan skinkan fastna på laven, och håret bli klibbigt och huvudet skållat, för furu har en j.a massa kåda som kan bilda kul droppar i värmen :eek:.) MH
mikmal: Hallå¨ Ska investera i bastusten - vilken storlek ska man köpa? Har ett Tylö Sport 8. //Mikael
ktm250: Jo, jag har kikat många ggr på Lilltomten och den är helt klart lockande och fantastisk, men inte prislappen ;) Lite väl dyr, tycker jag.
Kalle..: Fast nu är ju detta aggregat i hyreshuset där jag bor så undra vad hyresvärden säger om jag sliter lös aggregatet och säljer det:rolleyes: Ett sånt här Harvia M3 aggregat har jag i stugan och där är det riktigt behagligt att basta:) [bild]
kai_robert: Mina sitter iofs inte under laven utan bakom ryggstödet, så här ser det ut.
ILampansSken: Jag håller på att bygga bastu och ska ha en del av väggen bakom aggregatet i sten. Det är inga problem att fästa stenen med kakelfix i rätt tjocklek enligt företaget som säljer stenen. Stenen jag väljer säljs av Höganäs. I Exacta's katalog (www.exacta-sweden.com) finns mycket inspiration att hämta om snygg design av bastu. Jag ska ha laven och ryggstöd i bok och panelen i ljus asp
AndersS: Furu rekommenderas inte i bastu pga av att det avger kåda. Gran använder du utifrån lägsta pris, mindre mängd kåda kan förekomma. Gran får lite lättare sprickbildning än virke från asp/al. Gran används enbart till panel inte för lavar. Nästa steg sedan blir att du bestämmer dig för ett dyrare alternativ, dubbla priset mot gran eller mera. Asp eller Al väljer du utifrån färgen,
AndersS: Enligt de byggexempel som finns lägger man luftspalten bara mot yttervägg. Vi byggde en "integrerad" bastu i källare, med en yttervägg (luftspalt), en innervägg (ngen luftspalt), och så två fristående väggar varav en är mot dusch där utsidan då har ett tätskikt/kakel. All panel är satt med luftspalt bakom. Hade faktiskt de planerna i början att bygga bastun i moduler och montera,
ClasseClas: [citat] Nej, kan inte rekommendera det. Det gäller inte bara Vattendraget, utan det gäller ju om man har vattenkran i bastun också.
jenfor: OK. Har bara testat silicon när jag fäste tvättstället i badrumsmöbeln och då sitter det ju bra. Har dock aldrig testat större ytor.
Thomas_I: [citat] Låter mysigt! Kan du skicka in nån bild på hur din bastu ser ut, är nyfiken! Håller själv för fullt på att bygga och har bara kvar 2m ledljus under laven, marinhögtalare under laven och foder till fönstren
Robster: Med sökfunktionen eller bara genom att läsa igenom trådar som är updaterade senaste två veckorna så får du massor med svar. //Robert
Robster: Personligen tar jag hellre och överdimensionerar och bygger överdrivet säkert så man aldrig någonsin (iaf inte under min livstid) ska behöva göra om något av det jag bygger. Det är min stil och därför bygger jag som jag skrev ovan. Inklusive luftspalt mellan innervägg och bastuvägg. Då är det samma konstruktion överallt och dessutom mindre risk för att man råkar tänka "fel"
Robster: [citat] Så sant så sant! Rotborste kommer att tillhöra inventarierna i min bastu och kommer tillsammans med rinnande vatten att vara det näst sista jag gör i bastun innan badandet är klart. Det sista är att ta gummirakan och dra bort allt vatten på golvet till spygatten. =) //Rob