Många trådar handlar om aluminiunfoliens och bastuplastens vara eller icke vara.
Det är uppenbart att det finns "två skolor", den finska med al-folie och luftspalt bakom panelen , samt den svenska modellen (eller Tylö-modellen) som förespråkar att all bastuplast och al-folie skall utelämnas och panelen skall spikas direkt på regelverket utan luftspalt mot isoleringen .
Jag har för avsikt att kombinera dessa skolor och sätta bastuplast (Byggmax svarta plast) på regelverket och därefter spika panel direkt på, utan spikläkt eller luftspalt. Jag ser flera fördelar, bl.a. att lavar mm. kan skruvas i regelverket + att väggkonstruktionen kan göras tunnare och enklare. Någon värmereflekterande effekt tror jag inte är nödvändig, då aggregatet är tilltaget i storlek. (= 6 KW TYLÖ Combi, som avger mycket fukt) Bastun byggs som rum i rummet i en uppvärmd källare. Jag räknar med att bastun kommer att användas ca 1 gång / vecka.
Vad är det som talar mot denna lösning och vad kan hända???