Bastu
Robster: [quote="Pasta, post: 846180"]Nog måste ett bastutilfälle dra mer än 2 kWh Ett 6 kW aggregat behöver nog normalt gå för full effekt i 1 timme i en bastu
Tornhill 2: Hejsan. Nu skall bastun inredas i källaren. Om jag någonsin skall renovera ett hus igen, så blir det bastu och relaxrummet först. Så många gånger man har saknat tillgång till dessa nödvändigheter när kontorskroppen värker efter en hel dags arbete. Hursomhelst.. Huset är från förra sekelskiftet, med massiva både ytter och innerväggar i tegel. Putsat både invändigt och utvändigt
DVE: Fick precis hem mitt 6kW agg. Hoppas det skall räcka. Det är tilltaget i ovankant med effekten men skall jag lägga på 3m3 extra så som du räknar så är det väl snarare precis lagom stort...
Thomas_I: Tror nog att det skall funka bra men varför gjuter du inte en betongplatta istället? Då slipper du krångla med 30 CC, spånskivor, trälim, ardex till gipsen ev fuktspärr etc. Jag gjöt en platta till min bastu på 15m2 (3m3 betong). Det gick på 3kkr för betong, ca 1000kr för grus och sedan lite markisolering, tror jag landade allt som allt på ca 5kkr för plattan. Huset står dessutom
Thomas_I: Nu är även relaxen i det närmsta helt klar. Saknas lite krokar och inredningsdetaljer bara! Uppdaterat med nya bilder idag! Länk till tråden i första inlägget.
jnse: Har du ingen skoter att köra vattnet med? :-) Och nä, en hink med is tar faktiskt ganska lång tid på sig att tina, det lär ju inte ha hunnit tina tills bastun är färdigvärmd iaf.
jenfor: Din inledande fråga var om det fanns belägg för att det skapar problem om du skippar den extra isoleringen. Skulle snarare säga att det är frånvaron av en luftspalt mot ytterväggen (mot innervägg spelar det ingen roll) som teoretiskt skulle kunna skapa problem, då det ökar risken för kondens mot diffspärren. I praktiken torde det dock finnas få exempel på när detta problem
folkeorg: ..jo, det blir nog Tylö. Verkar vara den med "största" glasluckan.
ClasseClas: Jag använde Supi bastuskydd när jag byggde min bastu för 9 år sedan. Panelen har inte gulnat och ser fortfarande som ny ut. Jag tycker att panellacken har funkat bra för mig. För lavar finns Supis lavskyddsolja (eller vad den heter). Det är vanlig paraffinolja som man även kan köpa i färghandeln. 25 cl Supi lavskyddsolja kostar ungefär lika mkt som 1 liter vanlig paraffinolja.
fresve: Det går ju göra en själv om du bygger en snygg och hållfast ram.. Här är ett lysande exempel: http://www.axelson.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=55
Futhark: Hej på er :) Nu har jag räknat ut att skorstenen kommer att bli hela 7 meter lång allt som allt. Nästan 4 meter över yttertaket för att den ska upp till lagliga mått enl sotarn. Sen ska det till extra grejer för att sotarn måste ju nå upp till den för att sota. Blir rätt dyrt det här:mad: men jag vill ju så gärna ha vedeldat....men det kanske får bli el ändå. Mvh Mathias
Koste: Om ni ska bygga en bastu så har jag 3 tips, som jag fått mycket beröm för, när folk har badat bastu hemma hos mig. Gör en vridbar hylla för kylda drycker. Jag har alltid en kall dryck stående på utsidan. DIY. Gör en stor ram av reglar och en mindre ca 10 mm fritt runt om, borra för ett stålrör i den yttre ramen uppe och nere i centrum, ca 20 mm djupt. Trä igenom röret genom och
mickeh: Hej! har ett vedeldat helo 16 ,inköpt 2002 eldad varje vecka sedan dess,är mycket nöjd med detta .Micke
Hubertus: Hej! På husets yttervägg har jag tagit lockbrädan och får då en spalt mellan bottenbrädorna på ca 8 cm. På bottebrädorna har jag spikat masonite hela vägen upp så att den ansluter till takfotens ordinarie luftspalt. På detta reglat 70 mm samt 70 mm isolering, bastufolie. Tänker sätta en kakelrad (klinker på golvet) längs golvet runt om, en bit våtrumsgips under kaklet förståts.
buildman: RC konsult i Knivsta. Jag köpte för typ två år sedan asp för 190 kr/kvm inkl. moms. Billigt och bra.
klaskarlsson: [citat] Precis - bygger man en helt fristående bastu så har man ju inget annat val :) En kombination torde iaf vara det sämsta - och som sagt jag skulle inte vilja ha ut fuktig bastuluft i andra rum än ett duschrum iaf ! /K
Thomas_I: På utsidan bör du väl kunna använda vanligt putsbruk. Jag har en murad lecavägg bakom min kamin och en rostfri modulskorsten framför den. Lecaväggen har jag slammat med vanligt putsbruk. Hur det är med insidan har jag ingen aning om men ett tips kanske skulle vara att ringa sotaren för att vara på den säkra sidan. De är då väldigt hjälpsamma här omkring.
ClasseClas: Annars har Mondex en lite lättare ugn, http://www.mondex.fi/swe/kiuasmallit.php Den väger 130 kg. Jag har inte provat den dock, jag kör med elvarianten från Mondex.
Ring: Kolla om det finns någon som har en lasergravyrmaskin i din närhet. En sådan här: http://www.signcom.se/Product.aspx?ID=125 har vi, och den kan gravera i glas om man är försiktig.
Anders_Roslagen: Suomenneito: Har du funderat över några modeller som passar varandra? Låter intressant...
anubah: Tack för flera bra svar. Jag tror AndersS, oe36sail och LSUB är svaret på spåren, det verkar helt enkelt onödigt att störa den befintliga ventilationer mer än nödvändigt, utnyttja den istället. Jag har också hittat lite info från räddningsverket kring risker med att ha för kall tilluft och dålig ventilation. Torrdestillering av trä och ökad brandrisk med otrevliga följder som
v-g: ktm250: 1,26*1,91 c:a 2m i takhöjd. 4,8m³ Jepp Harvia sound 6kW. Stenarna är också Harvia original ;)
jenfor: [citat] Fast det är uppenbart inte tillåtet (om jag tolkar ovanstående kommentar från tillverkarna korrekt) och därmed skulle ingen ersättning utgå vid t ex brand. Tror säkert att det funkar i praktiken, men man bör hålla sig till godkända lösningar för att försäkringen ska gälla.
MC-HiTech: Panelen ska vara obehandlad. Oljan gör lavarna lättare att hålla rena och väggarna skrubbar du knappast. Utseendemässgit har det nog inte så stor betydelse, förutom att trä rör sig så du måste i så fall se till att olja även när panelen krympt ihop. Annars kan det bli randigt, en del är oljad och en del inte.
jenfor: Kom också ihåg att du inte kan placera aggregatet där snedtaket är utan ett separat värmeskydd, eftersom säkerhetsavståndet till tak blir för lågt. Fast du hade kanske tänkt sätta det på någon annan vägg?
jensreerslev: Är det någon som har tipps om hur man bygger en combibastu för både ångbad och vanlig varmbastu i ett eget hus ute vid poolen. Gäller det något angående konstruktionen på väggar, tak, golv mm Tanken är att det ska vara en relax och en bastudel huset ska stå c.a 1,2m ovan mark infällt i ett stort trädäck som går runt poolen i en sluttning. Jag har även tänkt att ha ett fast
Timellkopian: Många trådar handlar om aluminiunfoliens och bastuplastens vara eller icke vara. Det är uppenbart att det finns "två skolor", den finska med al-folie och luftspalt bakom panelen , samt den svenska modellen (eller Tylö-modellen) som förespråkar att all bastuplast och al-folie skall utelämnas och panelen skall spikas direkt på regelverket utan luftspalt mot isoleringen . Jag har för
Kalle..: Avståndet mellan skyddsväggen och trävägg ska vara 50 mm. Inget annat skydd behövs. Instruktioner finns på www.harvia.se /Kalle