6 702 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Bastuaggregat under snedtak
Hej!
Ska till och bygga en bastu på övervåningen där det till viss del är snedtak. De aggregat jag har tittat på anger en minsta takhöjd på 190 alt. 170 cm. Jag vill helst placera aggregatet där det är snedtak och på den platsen är höjden i mitten av aggregatet ca 170 cm.
Har någon koll på om detta är tillåtet? Tips på aggregat som kan placeras under snedtak på detta sättet eller konstruktion som gör att jag kan placera aggregatet under snedtak på detta sättet mottages tacksamt.
Ska till och bygga en bastu på övervåningen där det till viss del är snedtak. De aggregat jag har tittat på anger en minsta takhöjd på 190 alt. 170 cm. Jag vill helst placera aggregatet där det är snedtak och på den platsen är höjden i mitten av aggregatet ca 170 cm.
Har någon koll på om detta är tillåtet? Tips på aggregat som kan placeras under snedtak på detta sättet eller konstruktion som gör att jag kan placera aggregatet under snedtak på detta sättet mottages tacksamt.
Om du sätter något material som tål värme bättre än trä på väggen bakom och ovanför, så borde det väl inte vara något problem?
Det är säkert bra för luftcirkulationen i bastun om väggen ovanför aggregatet lutar lite. Vi har inspirerats av Estniska bastuar och kommer att göra vårt bastutak lite runt i kanterna, som i en tågvagn. De har ofta så och tycker att det är bra.
Det är säkert bra för luftcirkulationen i bastun om väggen ovanför aggregatet lutar lite. Vi har inspirerats av Estniska bastuar och kommer att göra vårt bastutak lite runt i kanterna, som i en tågvagn. De har ofta så och tycker att det är bra.
Nu har jag varit i kontakt med Tylö och Exacta (Helo) och Harvia. Alla säger samma sak - det är ingen bra idé att montera aggregat under snedtak där takhöjden inte är den som föreskrivs i instruktionerna till aggregaten. Ingen av dessa verkar heller ha något "system" de säljer för att möjliggöra detta. Det skulle gå att sätta t.ex. en minerit-skiva i snedtaket med någon form av distans till bastupanelen, men det är inget som någon av de jag talat med rekommenderar. Jag kommer att planera om bastun så jag kan placera aggregatet där jag har full takhöjd. Fast det blir inte optimalt tyvärr.
Har sedan ett år tillbaka aggregatet under snedtaket. I taket har en metallplatta motsvarande aggregatets yta monterats på små distanser så den ligger fritt från takpanelen. Funkar hur bra som helst. Värmen skjuter ut i bastun på ett trevligt sätt.
/Jari
/Jari
Fast det är uppenbart inte tillåtet (om jag tolkar ovanstående kommentar från tillverkarna korrekt) och därmed skulle ingen ersättning utgå vid t ex brand. Tror säkert att det funkar i praktiken, men man bör hålla sig till godkända lösningar för att försäkringen ska gälla.aalto skrev:
Klicka här för att svara