Bastu
ClasseClas: Jag har paraffinoljade lavar sedan länge tillbaka och det funkar super. Nu är inte paraffinolja ngn lack som torkar på panelen, utan oljan sugs in i träet och sedan får man torka ev. överflöd efter inoljningen.
fremag: Har du prövat söka på gamla trådar? tror det finns flera som behandlar detta. Jag skulle avråda från att isolera mot ytterväggen. Jag satte horisontella stålreglar ("primär" reglar) som jag skruvade trärelgar i. Sedan satte jag ståltråd för att skapa luftspalt mot ytterväggen. Skruvade masonit mot reglarna och fortsatte enligt svenskt träs bastubeskrivning. ingen folie någonstans.
DrKassler: Hej! Har läst mycket här och i badrumstråden men har några frågor. Vi gör badrum utav vår gamla tvättstuga och gästtoalett. Huset är byggt 1956 och i betonghålsten med gjutet bjälklag. Vi har mekanisk ventilation på övervåningen pga radon och vanliga friskluftsventiler på entréplanet. Vi har bilat ur golven på entréplanet och bytt stammar, gjutit in vattenburen golvvärme etc.
mikmal: Hej Nja en stickkontakt skulle nog inte jag sätta i bastun ... Jag skulle installera en fast armatur och dra el (i väggarna) som i vilket rum som helst. Sen skulle jag sätta strömbrytaren utanför bastun ... /Mikael
it-snubben: 1. Luftens naturliga väg blir ju, i mitt tycke, via kaminen eftersom det är den som sätter luften i rörelse när den värmer. Risken att luften skulle gå direkt från dörren till ventilationen måste ju vara obefintlig eftersom både dörren och ventilationen mynnar ut i samma rum. Finns ju inget undertryck, övertryck eller nåt annat som kan förflytta luften. 2. Du blir inte den första
Robster: Jag körde mest med dubbla luftspalter för att jag byggt mot yttervägg och vill slippa fundera på eventuella problem för resten av livet. Kanske överdrivet, men det gör att jag sover gott iaf. =) //Rob
Thomas_I: Tack för tips och erfarenheter! En kamin utan vattentank, Tylö KL 20, är beställd. Hoppas den kommer snart så det får bli invigning! Hade planerat att bada på nyår men den kaminen jag hade orkade inte med att värma bastun...
jenfor: Ja exakt, du måste kortla innanför bastupanelen. Annars håller det aldrig.
breheim: Vad gäller imma på fönster finns det dels, dyra, kemiska produkter som motverkar detta. Tex de som man använder på plexi-visiren i hockey. Är man snål kan man smeta in vanligt schampo och torr-torka bort. (fråga mig inte om den fysikaliska förklaringen, det funkar och det räcker för mig.) Det funkar även på badrumsspegeln om man är less på att raka sig i blindo. Är man både snål
master_mimer: Är det kloket att leda frånluften tillbaka in i huset? energieffektivt är det säkert, men fuktmässigt? daggpunktstemperaturen för 80% RF vid 75 grader? vad blir ånghalten? att leda det in i ett förråd eller klädkammare verkar dumt tycker jag. såvida man inte förbjuder vattenkastning i bastun.
fremag: Ok jag funderade på Tylö MPE men valde Harvias motsvarande (hade också 6 trådar i styrkabeln). På Harvia aggregatet fanns det pluggar som man kunde ta bort beroende på hur många flexrör man vill ansluta. Tror det fanns ytterligare platser i fall man ville styra belysning och/eller ventilation. Det är bara att du tar en titt på aggregatet så lär du märka om det går att dra in flera
Robster: Ta kontakt med denna medlem som har ett dylikt projekt snart i hamn och kan säkert tipsa om hur hans lösning ser ut och fungerar. http://www.byggahus.se//forum/medlem/33486 //Rob
arny: Anledningen till att jag valde att använda ett klädkammardon var att jag inte hade någon enkelt tillgänglig tilluftskanal i närheten av bastun. Genom att använda ett smalt rör kunde jag dra det tvärs bjälklaget och installationen blev enkel.
fresve: Det var enkelt att såga, jag måttade ut, sågade lite med cirkelsåg, och sågade ut i hörnen med fogsvans. I min dörr satt panelen på en skiva som var konstruerad panel-Masonit-frigolit-masonit-panel, jag kan inte tänka mig att den blir ostabil av det fönster jag satte in. Jag har använt vanliga ytterhörn-lister, och lite silicon. Återstår o se hur siliconet funkar i värmen. Vi
Richard A: http://web.solfilm.se/html/fastighet.html Jag sökte på solfilm på nätet och hittade bland annat detta.
mikmal: Hallå Vi har precis samma lösning på gång ... Vår glasmästare har rubbet och kommer och mäter på måndag. Glaset skärs till enligt mått. Vi ska ha ett fast parti ca 1100 mm och en dörr ca 650 mm. (höjd ca 2000 på bägge). Fasta glaset (6 mm härdat) sätts i en typ av aluminiumlist som siliconas i tak, i vägg och i golv. Dörrbladet fästes i en likande profil som fungerar som
JockeR: Vi hade problem med vårt bastuaggregat när det var nyinstallerat. Den första slingan blev varm, men så snart andra slingan började värma så gick säkringarna i proppskået (automatsäkringar). Det visade sig vara ett elfel i aggregatet. Elektrikern var där och fixade, vet inte exakt vad det var, men det var nån bygling (tror jag) som satt för nära nåt annat så det kunde bli
jenfor: Man måste göra skillnad på bastu i källare med betongväggar och en bastu "ovan jord" med reglade väggar. I det senare alternativet bör man fuktspärra hela basturummet för att hindra fukten att nå träreglarna.
jenfor: Ja, exakt. Med aggregatet inställt på 65 grader kan man hålla en konstant hög luftfuktighet.
Algen: Köpte för ett drygt år sedan en kombinerad termometer och hydrometer i al från Tylö. Häromdagen när jag kliver in i bastun ligger glaset och "tavlan" till termometern med visare på golvet. Ingen har varit inne och rört den. Någon som har varit med om något liknande?
morsan: Jag gjorde en avancerad sökning på sten och bastu och hittade den här tråden. Där finns en hel del tips.
se38005: Hehe, för drygt 20 år sedan bodde jag några år i en HSB lägenhet, och det fanns en bastu nere i källaren. Onsdagar och fredagar var det "herrarnas". För övrigt ett mycket trevligt sätt att träffa och umgås med sina grannar. En av de finska gubbarna som bodde i huset kunde prata åtskilliga minuter om det här med bastustenar. Han påstod att man skulle ha sten från en speciell
Thomas_I: Jag skulle ha placerat laven på långsidan alternativt byggt den som ett L efter bortre kortväggen och långväggen. Tagit upp hål och monterat ett eller kanske två fönster på motsatt långvägg. Tycker du skall satsa på relativt stora fönster för att få rymd, sen är det ju ganska trevligt att sitta och kika ut med... Är du rädd för insyn kan du ju alltid ha någon slags film på
KE: låter logiskt,får nog bli till att ha luftspalt mellan diffspärr och isolering och använda bastufolie istället för vindpapp som jag tänkt från början. Får komma på en bra lösning på att ta in tillluft till luftspalten.