1 733 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vedeldat agg
Jag har ett vedeldat Tylö KL20 på skiffergolv. Har ingen aning om hur det är med klinker men det borde väl funka. Om ingen här vet kan du säkert få svar på frågan hos någon kakelhandlare. I min värld är det ju säkrast att ha sten under ugnen och man slipper krångla med diverse skivor, luftspaltar mm som sällan blir snyggt.
Vad det gäller avstånd så står det i tillverkarens anvisningar. I mitt fall är det 100cm fritt framför och 50cm fritt vid sidorna. Löste bakkant och sidorna genom att mura med lecasten och har endast 5cm fritt mellan ugn och leca vilket även det är enligt tillverkarens anvisningar.
Vad det gäller avstånd så står det i tillverkarens anvisningar. I mitt fall är det 100cm fritt framför och 50cm fritt vid sidorna. Löste bakkant och sidorna genom att mura med lecasten och har endast 5cm fritt mellan ugn och leca vilket även det är enligt tillverkarens anvisningar.
Hej
Tack för svaren
Kanske ska sägas att det är ju trä under och inte gjutet golv.
Sen har jag nog ett stort problem till.....min skorsten kommer nog att bli väldigt lång om den ska upp till nock på bostadshuset
. Kanske får bli ett elaggregat men jag vill inte.
Får se va sotarn säger, han skulle lämna ngn ritning med vinklar o dyl så man skulle rita upp huset. Vi får se.
Mvh Mathias
Tack för svaren
Kanske ska sägas att det är ju trä under och inte gjutet golv.
Sen har jag nog ett stort problem till.....min skorsten kommer nog att bli väldigt lång om den ska upp till nock på bostadshuset
Får se va sotarn säger, han skulle lämna ngn ritning med vinklar o dyl så man skulle rita upp huset. Vi får se.
Mvh Mathias
Det finns speciella golvplåtar att köpa till bastuaggregat. Många tillverkare har sådana. Golvplåten står på små fötter så att det blir luftcirkulation inunder och man får därmed ned värmen.
Klart du ska ha en vedeldad bastu!
Klart du ska ha en vedeldad bastu!
Hej på er 
Nu har jag räknat ut att skorstenen kommer att bli hela 7 meter lång allt som allt.
Nästan 4 meter över yttertaket för att den ska upp till lagliga mått enl sotarn.
Sen ska det till extra grejer för att sotarn måste ju nå upp till den för att sota.
Blir rätt dyrt det här
men jag vill ju så gärna ha vedeldat....men det kanske får bli el ändå.
Mvh Mathias
Nu har jag räknat ut att skorstenen kommer att bli hela 7 meter lång allt som allt.
Nästan 4 meter över yttertaket för att den ska upp till lagliga mått enl sotarn.
Sen ska det till extra grejer för att sotarn måste ju nå upp till den för att sota.
Blir rätt dyrt det här
Mvh Mathias
Klicka här för att svara