63 720 läst ·
17 svar
64k läst
17 svar
Väggkonstruktion i fristående vedeldad bastu
Tack för det informativa svaret.drsakke skrev:Det är väl ingen som har sagt att det inte fungerar utan? Timrad bastu (som detta är en variant av) är det absolut bästa och enklaste sättet att bygga bastu. Iom att det inte är flera lager av olika material utan är en solid konstruktion så fungerar det utmärkt mtp fukt och värme. Timrad bastu tar dock som regel lite tid att värma.
En sak är också att man bygger så att det inte blåser genom, för då blir det dragigt och inte så bra.
Menom du bygger om redskapsboden om til bastu så Skulle jag kanske isolerad (och använt folie) Det är mest lecaväggen som är "problemet" den vill ta en del energi att få varm. så skaffa en kamin med nog fjutt i.....
Vet fortsatt inte dimensionerna, men om du har en bit till tvättmöjligheter/dusch så skulle jag nog köpt en kamin med stor nog vattentank eller rentav en separat gryta:
[länk]
Det kräver dock att rummet är stort nog till at ha både gryta och kamin. och att man kan tvätta sig utan att stöta bort i saker
Vi har flera bastuer i familjen med denna lösning och t.ex på stuga, där man har begränsat med tillgång till varmt vatten och tvättmöjlighet så är det genialiskt med gryta - man har t..o.m varmt vatten nästa morgon.
Det var en liten avspårning, men vet ju inte var du ska ha bastun, om det är i bakgården till huset så är det självklart onödigt.
FÖNSTER: de gamla håller alldeles utomordentligt bra. ingen grund till att byta.
SKYDD RUNT UGNEN: Harvia har färdiga elementer :
[länk]
Du har betonggolv, denna skulle jag bara finputsat och lagat lite fall i (ev. liten ränna i mitten) och hål ut genom väggen)
Denna byggnaden är sannolikt inte så isolerad, så det är OK att få bort vattnet från golvet då det sannolikt inte torkar av sig självt.
Du kan ju självklart lägga plattor eller måla golvet också, iom att det kan bli kalt så bygg trälemmar för områder där man går.
Vad gäller taket så skulle jag byggt en flat innertak ca 210-230 i färdig innertakhöjd och isolerad denna med min 10cm glassull (folie på innsidan). ôversta laven 110-120 cm ned från tak. iom att denna är en relativ oisolerad utebyggnad så kan det bli ngt kyligt nede så att det är behagligare att sitta högt.
Bastu kan byggas väldigt enkelt, t.eks finska armen har en hög variant av "halvtruppstält" som fältbastu, så klart är att man kan klara sig med väldigt lite, det är dock en fördel att isolera ngt.
Hade nog också vald en kamin med glaslucka för att skapa trevlig atmosfär.
MVH
Sakke
Boden som jag vill bygga om till bastu står ett par meter ifrån huset, bastudelen är ungefär 5m från huset. Utanför boden finns det en separat ytterdörr in till huset där jag har ett duschrum precis innanför dörren så jag behöver inte ha något vatten i kaminen.
Däremot undrar jag om det finns några regler för hur nära huset man får bygga en vedeldad bastu? När det gäller badtunna vet jag att rekommendationen är 10m från närmsta byggnad men har man ett rejält gnistskydd i skorstenen så borde det ju gå.
Storleken på bastun blir antagligen 2.5x2.2m så det är en väldigt liten bastu. Får jag plats med 4 sittande så är jag nöjd. Det går ju fortare att värma upp den ju mindre den är såklart men jag kan tänka mig att lecan och betongplattan tar en bra stund att värma upp.
Jag bifogar lite bilder:
Det stora fönstret är tänkt att ersättas med en bastudörr.
Ingången till förrådsdelen.
Här ska det upp en vägg och bastun ska vara i bortre delen.
I det här hörnet tänkte jag ha bastuaggregatet. Dörren blir precis till höger istället för fönstret.
Sittbänkar i en L-form på motsatt sida.
Nu har jag ju skrivit en del på tråden , men verkar inte vara så hög aktivitet för tiden.WoberT skrev:
Planen verkar ju bra, som sagt isolera i taket med minst 10cm med luftning mellan isolation och yttertak, folie på innsidan (annars får du kraftig kondensering i takplankerna). Isolera så mycket du kan i väggarna med folie på insidan.
2,5 x 2,2 m är mer än stort nog för 4 pers.och planløsningen som du har tänkt på är förnuftig.
Som sagt investera i en kamin med nog kapacitet och mycket sten. ang placering så är det ju ett fönster som hamnar nästan över ugnen, kan hända fönstret spricker , specielt på vintern då tempskillnaden är stor. Det kan vara bättre på motsatt sida av dörren, eller flytta fönstret lite....Kanske.
Vet inte helt vad du tänker och vad du vill ha inspel i annars.
Vet inte reglerna om avstånd i Sverige, det är dock lov att ha vedeldat I huset, så frågan är kanske om detta kan räknas som en del av huvudbyggnaden, annars kan det saäkert lösas med piphöjd? hör med kommunen om vilka regler gäller.
MVH
Sakke
Redigerat:
Klicka här för att svara