Bastu
Patrik_Hed: Ja, nu vill jag också veta hur det gick. Det lät ju onekligen som att det var termostaten som det var problem med. Gick upp till 60 grader och sedan stängde av tills att temperaturen sjönk för att då slå igång igen (en termostats funktion). //Patrik
Mick13: Det är speciell sten man använder i aggregatet. Vanlig sten kan sprick i värmen men vist går det det var vanlig åkersten man använde förr i tiden. Idag finns det keramiska korta stänger . Men det finns att köpa hos badrumsbutiker den sten som är bäst enl min far som är en inbiten bastubadare sedan barns ben kommer från finland från ett stenbrott i Ylöjärvi eller om det var
fredl: Har precis byggt klart en vedeldad bastustuga tillsammans med far. Nästa projekt blir att bygga en bastu i förrådet som angränsar till tvättstugan i källaren. Förutsättningar: -Hus med tegelfasad byggt 1954 -Bastun blir en hörnbastu med två väggar mot yttervägg, en vägg mot tvättstuga som har svetsad plastmatta och våtrumstapet och sista väggen är mot gillestugan -I förrådet
jeppeknaster: Enligt Tylö (som har lite erfarenhet) behöver du ingen fuktspärr på väggarna i en bastu då det är ett torrt rum. Inte heller på golvet om det är en gammal källare. Det ska inte heller vara någon luftspalt mellan panelen och isoleringen, spika bara panelen på reglarna. Cellplast i väggarna hade jag inte använt med tanke på brandrisken. Cellplast brinner som fan.
BaggenMath: hej Vi ska renovera och funderar på bastu. Har tänkt köpa färdig modulhistoria av typen Tylö 2020 corner classic. Vore i och för sig snyggare att ha en platsbyggd bastu men är inte det krångligare? Basturum vs. Platsbyggd bastu * Pris * Flexibilitet * Estetik * Risker Vad tycker ni? Vi kommer säkert att anlita snickare vilket val det än blir.
Patrik_Hed: Elmässigt så borde det funka. Man sätter bastuaggregatet som vanligt och drar 5 st 2.5 mm2 FK till ett CEE-intag på passande sida av vagnen. Ett bastuaggregat på 6.6 kW kommer passa bäst och då behövs trefas 10 A, men oftast om det sitter ett trefasuttag på ett hus så är det avsäkrat 16 A. Bäst att köra 2.5 mm2 på trådarna från intaget till aggregatet då. CEE-intag (totalt
SJW: Jag bygger en bastu i 70mm timmer. Jag bygger med öppet golv i 45 mm plank, ganska smala springor och ingenting annat än timmerväggarna i vägg. Jag har reglat för 120 mm isolering i tak. Jag har läst i forumet om tätskiktet i bastutak men är ändå ännu villrådig. Det som jag funderar på är inifrån ut: panel-luftspalt-bastufolie-isolering-(sedan vet jag inte om jag skall ha board som
Matti_75: Jag vet inte om detta är miljögodkänt, men det verkar bra.
Avemo: Kort sagt nej. Du gör ingen energibesparing alls genom att byta till ett nyare om det inte är vedeldat förstås. Det som påverkar elåtgången är isolering och temperatur. Erik
BalooMannen: Jahaja... Då har man lärt sig nått idag också Tackar å bockar :)
Falkens: Fick du klarhet i vad det var? Det är ju inget handtag eller hur :-)
demarston: Det verkar ju vansinnigt att ligga och kallbada i en bastu. Lite som att bada hot-tub på vintern - fast tvärt om
nickebertil: Det blev en mineritskiva VT för badrum samt ca 10 mm distans från bastuplasten. Tyvärr är den ju så dyr den där skivan men men nu är väl alla nöjda och inget borde lossna eller andra problem.
Karlsa: Ja de ska ju va Bastu å inget annat, sen är jag tacksam för fina bilder å inget annat heller.. :)
hazzemanz: Har sett att det verkar skilja mellan vad Tylö och vad Harvia rekommenderar. Enligt Tylö: "Det måste minst vara 1000mm oisolerat rökrör ovan vedugnen." (se http://www.tylo.se/Files.aspx?f_id=14179 sid 3) Enligt Harvia - inget motsvarande avstånd ges (se http://www.harvia.fi/files/prod_pdf_tech/1649/WHP1500_FISV.pdf) Lite märkligt tycker jag, det kan ju inte skilja så mycket mellan Tylö's
mlkjhr: Tror inte att det är rörets utvidgning som spräcker väggen utan det är nog själva den lokala uppvärmningen av den kalla väggen som är boven. Du får nog acceptera att det blir så där. Alternativet är kanske att göra hålet runt röret betydligt större, täta med mineralull och täcka med en plåt.
Jimbo79: God kväll! Jag har en fråga gällande bastun jag håller på att bygga. Problemet är att bastun hamnar mitt emellan duschrum och ett skafferi, som jag tänkt försöka hålla svalt (inte över 18 grader). Innerväggen mellan skafferi och bastu är 25+95 mm, vilket också är utrymmet tillgängligt för isolering. Vi hade tänkt öka det med 25 mm till mot bastun till men missade det i all
Norrlandskusten: Jag är 95% säker på att Tylö har en aluminiumram i underkant på sina byggsatser. Oavsett vilket kommer jag att bygga min bastu som ett "rum i rummet", stående på en ram av alu-profil. Känns onödigt korkat att ställa trä direkt på golvet.
holtis: Vi köpte precis från www.saunainter.com , kan säga att det var sjukt snabba, och betalade även tillbaka den justerade valutakursen mellan kr 6 euron. (Köpte Harvia vedeldat aggregat samt komplett skorstenssystem) Efter 4 dagar fick jag sms att godset fanns för utkörning, bara ringa speditören (schenker i detta fallet) om lev.dag. Sjukt snabbt, helt och dessutom en kanonbra kommunikation
Fredrik i Trollhättan: Eftersom du postar i bastuforumet gissar vi att du även ska ha ett bastuaggregat någonstans i stugan. Där bör du ha en plint...
largab: Hur har det gått ? Jag tror det gör stor skillnad på att ha stenar i agg el inte. Med stenar i får man mkt större area som avger värme hela tiden jmf med enbart elementen. Var det verkligen termostaten som slår ifrån ? eller kan det vara något inbyggt överhettningsskydds som slår till o från ?
silversmeden: A och O i en bastu är ventilation, se till att ha mycket luft speciellt under ett bastugolv. Man kommer aldrig ifrån vatten i en bastu eftersom man kastar vatten på agg så det blir leulu, och efter ett bastupass blir det mycket vatten. Jag har oisolerat överallt i min fristående bastu utom i taket och det blir varm det kan jag lova, även om det är -20 grader ute. Väggarna består endast
mlkjhr: Det enda du behöver bekymra dig om är att följa installationsanvisningarna för den kamin du ska installera. Finns att läsa på nätet hos alla tillverkare jag kikat på, Harvia, Helo, Tylö m.fl. Det finns absolut ingen anledning till att ha gips, allra minst dubbla gips, i taket. Träpanel är snyggt och helt OK om du som sagt följer anvisningarna för kaminen.
BalooMannen: Håller med GzO Mina föräldrar är finska och jag har badat massor av bastu i mitt liv men aldrig sett en bastu utan sten på aggregatet. (Utom på nått äventyrsbad där de tog bort stenarna efter att nån skitunge tyckte att det var en bra ide att kasta dom i poolen.) Behåll du din gjutgärnskamin men klä in den i lösa bastu stenar med ståltråds nät. De kan bli ruskigt snyggt! Titta
dosken: Nej det är inte nödvändigt med något skikt mellan innerskivan/panelen och isoleringen, när du inte har huset konstant uppvärmt Det kommer att tränga igenom fukt till isoleringen genom bastupanelen i synnerhet om du gillar att "kasta vatten" ;) Dock är väl tanken att den fukt som isoleringen utsätts för vid dessa bastudbad inte är lika skadlig som den kondens som kommer att hållas
mlkjhr: Det blir nog bra som du tänkt. Farsgubben min hade en i princip identisk lösning och det funkade hur bra som helst.
SgtArdbeg: I min bastu är det nån som satt KORK mot betongtaket - har aldrig sett det i nån annan bastu...
norrbottenstorpet: Klinker på betonggolv lär sprida eventuell värme från aggregatet rätt bra, så en liten sänkning lär nog inte vara något problem. Rimligen ska aggregatet också fungera som en konvektionsradiator, dvs kall luft sugs in från sidan på undersidan och upp bakom/genom/kring aggregatet. Omgivningsluften ger därmed kylning också.