11 839 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Bastu folie skarvar?
Det bör framgå från den arbetsbeskrivning som tillverkaren skall tillhandahålla med sin produkt.
Allmänt när det gäller folie så kan man säga att klämda skarvar är bäst. SP har provat detta och mätt hur mycket luft som tar sig förbi olika skarvmetoder. Det var stor skillnad mellan klämda och icke klämda skarvar.
När det gäller tejp så får man kanske se den mest som ett montagehjälpmedel då det rådet tveksamhet om åldersbeständigheten på det lim som används. Det har visat sig att de lim som fungerar bra vid montering och har en väldigt god vidhäftningsförmåga är sämre på sikt än de som har en sämre vidhäftningsförmåga vid montering.
Jag vet att tejp används friskt på byggarbetsplatserna, särskilt där elektrikerna varit framme med sina brytknivar, men jag brukar avråda från det där. Det finns riktiga grejor att använda om man bara vill.
Allmänt när det gäller folie så kan man säga att klämda skarvar är bäst. SP har provat detta och mätt hur mycket luft som tar sig förbi olika skarvmetoder. Det var stor skillnad mellan klämda och icke klämda skarvar.
När det gäller tejp så får man kanske se den mest som ett montagehjälpmedel då det rådet tveksamhet om åldersbeständigheten på det lim som används. Det har visat sig att de lim som fungerar bra vid montering och har en väldigt god vidhäftningsförmåga är sämre på sikt än de som har en sämre vidhäftningsförmåga vid montering.
Jag vet att tejp används friskt på byggarbetsplatserna, särskilt där elektrikerna varit framme med sina brytknivar, men jag brukar avråda från det där. Det finns riktiga grejor att använda om man bara vill.
T
Tackar så mkt för svaret.Locke skrev:Det bör framgå från den arbetsbeskrivning som tillverkaren skall tillhandahålla med sin produkt.
Allmänt när det gäller folie så kan man säga att klämda skarvar är bäst. SP har provat detta och mätt hur mycket luft som tar sig förbi olika skarvmetoder. Det var stor skillnad mellan klämda och icke klämda skarvar.
När det gäller tejp så får man kanske se den mest som ett montagehjälpmedel då det rådet tveksamhet om åldersbeständigheten på det lim som används. Det har visat sig att de lim som fungerar bra vid montering och har en väldigt god vidhäftningsförmåga är sämre på sikt än de som har en sämre vidhäftningsförmåga vid montering.
Jag vet att tejp används friskt på byggarbetsplatserna, särskilt där elektrikerna varit framme med sina brytknivar, men jag brukar avråda från det där. Det finns riktiga grejor att använda om man bara vill.
Klämda skötar funkar,15 cm överlapp, specielt om det "bara" är en utebastu. Om man daremot måste ha 100% täta skötar (inomhus bastu specielt om inte "rum-i-rum". så tejpar man.
Du kan säkert få tag på ägnat tejp där du köpte folien.
MVH
Sakke
Du kan säkert få tag på ägnat tejp där du köpte folien.
MVH
Sakke
Klicka här för att svara