2 439 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Glas- eller trädörr till bastu?
Snabb värme är målet, utgår ifrån att en isolerad trädörr fungerar bättre?
Jo, som finne tycker jag det ska vara trä, som designmedveten tycker jag det ska vara glas... Dessutom är det trevligare att sitta i en bastu med glasdörr... Jag tror inte att skillnaden i uppvärmningstid blir märkbar mellan glas eller trädörr...
Mvh,
Anders
Mvh,
Anders
Nja, glasdörr är ju bara trevligt om utsikten är bra, och ingen känner att det inkräktar på integriteten. Jag skulle inte glasdörr om toalettstolen var rakt framför.anders07 skrev:
Jag hade tänkt billig glasdörr, men vi hade redan en trädörr på lager (stort förråd i källaren
) och övertygade mig själv om att en trädörr nog är bättre och att jag nog vill att bastun ska vara ett eget, isolerat (i all bemärkelse), utrymme där man ska kunna slappna av helt och glömma att det finns en tvättstuga/badrum m.m. med renoveringsbehov utanför.
Jag tittar efter en trädörr till den bastu jag ska bygga, men de jag hittat är minst dubbelt så dyra som en glassdörr. Helst vill jag ha trä med litet fönster i, alternativt hel trädörr, men inte hittat någon till "rätt" pris.
På vissa ställen står att en glasdörr motsvarar en extra m3 i kapacitetsbehov på aggregatet, men det är inte därför jag vill ha trä, utan därför att det estetisk passar min bastu bättre.
På vissa ställen står att en glasdörr motsvarar en extra m3 i kapacitetsbehov på aggregatet, men det är inte därför jag vill ha trä, utan därför att det estetisk passar min bastu bättre.
Redigerat:
Nu sitter trädörren på plats, blir lite gammaldags intryck, men gratis, troligtvis tätare och mer klassisk bastukänsla.
Klicka här för att svara