4 965 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Dränering under Bastu för tjälen
Hej
Planerar att bygga en vedeldad bastu på min tomt i väldigt enkel stil. Varmvattenberedare på aggregatet och utsläpp rakt ner i backen mellan golvspringorna (ja, jag har kollat med kommunen. Jag får släppa ut vattnet rakt i backen)
Problemet som ev kan uppstå är tjälen som gör att vattnet ligger kvar och fryser på lager på lager varje gång jag bastar. Det kan tänkas att under vintern eldar jag bara ingång 1-2ggr/veckan och den mängd vatten jag släpper ut kommer inte att göra någon skada.
Finns det någon som har/har haft samma problem och hur löste det sig?
En lösning kan vara att gräva ut under bastun och fylla på med dräneringsgrus...eller?
MVH
Mattias E
Planerar att bygga en vedeldad bastu på min tomt i väldigt enkel stil. Varmvattenberedare på aggregatet och utsläpp rakt ner i backen mellan golvspringorna (ja, jag har kollat med kommunen. Jag får släppa ut vattnet rakt i backen)
Problemet som ev kan uppstå är tjälen som gör att vattnet ligger kvar och fryser på lager på lager varje gång jag bastar. Det kan tänkas att under vintern eldar jag bara ingång 1-2ggr/veckan och den mängd vatten jag släpper ut kommer inte att göra någon skada.
Finns det någon som har/har haft samma problem och hur löste det sig?
En lösning kan vara att gräva ut under bastun och fylla på med dräneringsgrus...eller?
MVH
Mattias E
Jag sa precis vad jag tänkte göra och de bad om att få återkomma för att ha tid att diskutera. De kom tillbaka med att det var ok så länge det inte var en dusch eller toalett. Att bara tvaga och skölja av sig med hinkar var helt ok.
Frågan är vad som är skillnad på att tvaga sig i en dusch jämfört med i bastun. Går ju förmodligen åt mindre vatten då man inte har en dusch som står o strålar men mängden schampoo etc är nog ungefär densamma...Mattias E skrev:
Klicka här för att svara