Jag letar vedugn till bastun och lutar åt en Harvia 20 ES PRO eller 26 PRO. Det är iallafall i den storleken jag behöver. Att jag tittat på Harvia är mest en slump, det var den första jag läste om och det lät bra. Men om man tittar på andra märken, är det någon skillnad? Finns det några som är bättre eller sämre än andra vad gäller kvalité och handhavande? Med andra ord är Harvia ett bra val eller vilka bör jag mer titta på?
Jag efterlyser även om någon har bilder på Harvias skyddsvägg som ser ut som en aluminium vägg. Den verkar praktisk som alternativ till murad vägg, men är dels ohyldans dyr och av bilderna på deras hemsida så ser den rent estetiskt inte tilltalande ut i en traditionell utomhusbastu. Jag lutar åt murad vägg eller cementfiberplatta. Men har någon bilder vore jag tacksam.
Jag efterlyser även om någon har bilder på Harvias skyddsvägg som ser ut som en aluminium vägg. Den verkar praktisk som alternativ till murad vägg, men är dels ohyldans dyr och av bilderna på deras hemsida så ser den rent estetiskt inte tilltalande ut i en traditionell utomhusbastu. Jag lutar åt murad vägg eller cementfiberplatta. Men har någon bilder vore jag tacksam.
Jag kan ta ett par bilder ikväll eller i morgon. Vi installerade en 20 ES PRO och skyddsplåtarna nu i sommar i vår nybyggda bastu. (Helhetslösning från harvia http://harvia.fi/content/sv/40/702/Bastustugor.html Keitele är vår modell)
Det jag kan säga är att sotaren berömde kamin, skyddsplåtar och monteringsanvisningar och önskade att fler levererade lika bra lösningar.
Utvändigt blev det så här (Småfix kvar..)
Det jag kan säga är att sotaren berömde kamin, skyddsplåtar och monteringsanvisningar och önskade att fler levererade lika bra lösningar.
Utvändigt blev det så här (Småfix kvar..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Det skulle uppskattas!
Jag har tittat på olika stugor på nätet, bl.a Keitele. Det skulle spara en hel del tid att köpa en byggsats och priskillnaden mot lösvirke blir inte jätte stor om man inte ska såga från egen skog. Men eftersom jag bor så till att det är svårt att se någon färdig stuga och bilda sig en uppfattning om stugans kvalité mm så tänkte jag ta lösvirke. Men du får gärna skriva hur du upplever Keitele stugan. Gärna lite bilder också. Alltid bra att ha jämförelser innan man bestämmer sig slutligt.
Jag har tittat på olika stugor på nätet, bl.a Keitele. Det skulle spara en hel del tid att köpa en byggsats och priskillnaden mot lösvirke blir inte jätte stor om man inte ska såga från egen skog. Men eftersom jag bor så till att det är svårt att se någon färdig stuga och bilda sig en uppfattning om stugans kvalité mm så tänkte jag ta lösvirke. Men du får gärna skriva hur du upplever Keitele stugan. Gärna lite bilder också. Alltid bra att ha jämförelser innan man bestämmer sig slutligt.
Får ta nån annan bild i morgon men ett hum ger dig det kanske i alla fall
Så lite så, för dålig vidvinkel på kamerorna för att ge nån riktig överblick. Dock med fönster i bastun tittar jag väldigt lite på kaminen överhuvudtaget.
Vad gäller kvalitet på Keitele så har jag bara en anmärkning, de något klena golvplankorna till deras regelavstånd men vi satte en extra regel så var det löst.
Vad gäller kvalitet på Keitele så har jag bara en anmärkning, de något klena golvplankorna till deras regelavstånd men vi satte en extra regel så var det löst.
Jag har läst igenom byggnadsbeskrivningen till Keitele. Den är mycket detaljerad och lättfattlig, även om jag i slutänden väljer att bygga med lösvirke så fick jag några idéer på lösningar därifrån. Bl.a. Gängstav för att hålla ihop väggarna. Smart, ska bara hitta 2,2m gängstav att köpa någonstans.
En sak som jag dock undrar, på bilderna ser det ut som de lägger noten på väggreglarna uppåt och fjädern ner. Det kan väl aldrig vara rätt? Borde det inte vara tvärt om för att minska risken för fuktsamling när virket torkar och det blir små glipor mellan reglarna? Eller ser jag fel på bilden?
En sak som jag dock undrar, på bilderna ser det ut som de lägger noten på väggreglarna uppåt och fjädern ner. Det kan väl aldrig vara rätt? Borde det inte vara tvärt om för att minska risken för fuktsamling när virket torkar och det blir små glipor mellan reglarna? Eller ser jag fel på bilden?
Min finske snickare la den som på bild 4 i monteringsanvisningen
http://harvia.fi/files/pdf_installation_info/2987/Outdoor_ENDESVRUFR.pdf
Och om jag lyckades begripa mig på språket så är det noten uppåt och fjädern neråt och om det är rätt eller fel vet jag inte men med tanke på fasningen/vinkeln så känns det som att fukt borde rinna av bättre på detta sätt och om glipan blir så stor att vatten kan rinna ner i noten så lär det bli blåsigt i bastun misstänker jag (hål rakt ut..).
Dock så verkar finska och svenska snickare inte ha helt lika åsikter om diverse saker så du kan ha rätt i att det är fel från finnarnas sida.
http://harvia.fi/files/pdf_installation_info/2987/Outdoor_ENDESVRUFR.pdf
Och om jag lyckades begripa mig på språket så är det noten uppåt och fjädern neråt och om det är rätt eller fel vet jag inte men med tanke på fasningen/vinkeln så känns det som att fukt borde rinna av bättre på detta sätt och om glipan blir så stor att vatten kan rinna ner i noten så lär det bli blåsigt i bastun misstänker jag (hål rakt ut..).
Dock så verkar finska och svenska snickare inte ha helt lika åsikter om diverse saker så du kan ha rätt i att det är fel från finnarnas sida.
Jo en fråga till, hur mycket av reglarna sticker ut utanför väggen på knuten? Dvs det som mäts på bilden.
Jag håller på att se hur stor bastu jag kan få ut av standard reglar på 4,20. Vore bra om en regel räcker till två längder på gaveln, samtidigt som jag vill ha1,80 bred för att kunna ligga ner
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på att se hur stor bastu jag kan få ut av standard reglar på 4,20. Vore bra om en regel räcker till två längder på gaveln, samtidigt som jag vill ha1,80 bred för att kunna ligga ner
En viktig komponent för en bastuugn borde vara hur snabbt det går att få upp värmen till badtemperatur. Men det har jag inte sett några beräkningar på. Annars vore det intressant att kunna jämföra aggregat med varandra provade i en "standardbastu". Antar att det är beroende på stenmagasinets storlek, väggarnas tjocklek i bastuugnen, hur själva bastun ser ut och materia i den. En annan aspekt är hur många år/bastubad ugnen klarar innan det är dags för utbyte.
Vi har en ugn från "Bastupunkten" som heter Misa 11205 som vi är riktigt nöjda med. en fördel med dessa aggregat är att man kan välja vilken sida skorstenen sitter på, vänster, höger eller baksida eller rakt upp. Jag har bara erfarenhet av en tidigare vedugn (fanns i en friggebod som var omgjord till bastu) och jämfört med den så är Misa'n helt överlägsen på alla sätt och vis. Några skyddsplåtar har vi inte behövt eftersom den på vänstra sidan har en putsad murstock, bakom finns en fönstervägg på 30cm avstånd och golvet är klinkerlagd betongplatta.
Vi har en ugn från "Bastupunkten" som heter Misa 11205 som vi är riktigt nöjda med. en fördel med dessa aggregat är att man kan välja vilken sida skorstenen sitter på, vänster, höger eller baksida eller rakt upp. Jag har bara erfarenhet av en tidigare vedugn (fanns i en friggebod som var omgjord till bastu) och jämfört med den så är Misa'n helt överlägsen på alla sätt och vis. Några skyddsplåtar har vi inte behövt eftersom den på vänstra sidan har en putsad murstock, bakom finns en fönstervägg på 30cm avstånd och golvet är klinkerlagd betongplatta.
Jag har sökt mycket på nätet utan att finna någon riktig jämförelse, varken vad gäller kvalité, handhavande eller hållbarhet.Hemmakatten skrev:En viktig komponent för en bastuugn borde vara hur snabbt det går att få upp värmen till badtemperatur. Men det har jag inte sett några beräkningar på. Annars vore det intressant att kunna jämföra aggregat med varandra provade i en "standardbastu". Antar att det är beroende på stenmagasinets storlek, väggarnas tjocklek i bastuugnen, hur själva bastun ser ut och materia i den. En annan aspekt är hur många år/bastubad ugnen klarar innan det är dags för utbyte.
Jag har även ringt och pratat med en del försäljare. Vad gäller effekt och storlek på bastu så har Harvia en beräkning för det på sin hemsida. Man fyller i volym, typ av väggar dörr och fönster och får fram hur stor effekt som behövs.
Vad gäller stenmängd så har flera försäljare sagt att det inte spelar så stor roll som många tror då det ofta är samma stenmängd som ligger på aggregatet. Och det är när dessa stenar blivit varma som sedan rummet värms upp. Om det sedan finns ytterligare 100-150kg sten på sidorna tycks enligt den samlade bilden spela mindre roll då dessa aldrig blir riktigt heta. Dessa ugnar har flera försäljare, även se som säljer sådana, sagt mest är en modefluga och har mycket liten praktisk betydelse.
Enligt bastupunktens (Misa försäljare) hemsida så ska man inte ha en för stor ugn för då blir bastun varm innan stenarna är riktigt heta vilket gör att det blir en dålig förångning av vattnet.
Skoj att höra då jag just nu lutar åt en Misa 11205 med sidomonterad vvb. Alternativt så tittar jag även på Harvias ES20 PRO med inbyggd vvb.Hemmakatten skrev:Vi har en ugn från "Bastupunkten" som heter Misa 11205 som vi är riktigt nöjda med. en fördel med dessa aggregat är att man kan välja vilken sida skorstenen sitter på, vänster, höger eller baksida eller rakt upp. Jag har bara erfarenhet av en tidigare vedugn (fanns i en friggebod som var omgjord till bastu) och jämfört med den så är Misa'n helt överlägsen på alla sätt och vis
86mm enligt sidan 22 i byggbeskrivningen och det överenstämmer med verkligheten oxå.Tompa01 skrev:Jo en fråga till, hur mycket av reglarna sticker ut utanför väggen på knuten? Dvs det som mäts på bilden. [bild]
Jag håller på att se hur stor bastu jag kan få ut av standard reglar på 4,20. Vore bra om en regel räcker till två längder på gaveln, samtidigt som jag vill ha1,80 bred för att kunna ligga ner
I en utebastu är det svårt att överdimentionera ugnen, rent praktiskt.
Det är flera tilverkare av vedeldade ugnar.
Narvi, Helo , Kastor (tylö), misa, Harvia, Iki och Kota.
Har personlig erfarenhet av Harvia, Narvi, Kota, helo. Av dessa så så har det väl bara varit Harvia som jag har varit misnöjd med. Kan dock vara att felet inte var i ugnen.
Iki är den som har vunnit senaste test av vedeldade ugnar (TM i finland) och Kastor är också bra ugnar.
jag håller på att planlägga vedeldad bastu i huset och har tänkt köpa Iki.
Lagas av rostfritt stål. Med 250 kg sten, vad jag har förstått så blir stenarna också varma över hela ugnen och man kan variera intensitet genom att ösa på olika delar på ugnen.
http://www.ikikiuas.com/ikikiuasfi/shop/IKI-kiukaat/IKI-puukiukaat
Mvh
Sakke
Det är flera tilverkare av vedeldade ugnar.
Narvi, Helo , Kastor (tylö), misa, Harvia, Iki och Kota.
Har personlig erfarenhet av Harvia, Narvi, Kota, helo. Av dessa så så har det väl bara varit Harvia som jag har varit misnöjd med. Kan dock vara att felet inte var i ugnen.
Iki är den som har vunnit senaste test av vedeldade ugnar (TM i finland) och Kastor är också bra ugnar.
jag håller på att planlägga vedeldad bastu i huset och har tänkt köpa Iki.
Lagas av rostfritt stål. Med 250 kg sten, vad jag har förstått så blir stenarna också varma över hela ugnen och man kan variera intensitet genom att ösa på olika delar på ugnen.
http://www.ikikiuas.com/ikikiuasfi/shop/IKI-kiukaat/IKI-puukiukaat
Mvh
Sakke
Klicka här för att svara


