Hej!
Vi håller på att försöka rita om vår planlösning för att få plats med en bastu. Det bästa hade varit att flytta en vägg, men den lösningen innebär att vår huvudvattenkran (alltså där vattnet kommer in i huset) hamnar i bastun. Det verkar ju inte helt optimalt, finns det något sätt att få det att fungera?

Jag blir superduper tacksam för alla svar!

//Susanne

I sig ingen omöjlighet men varför inte bara flytta den till ngt annat ställe?

Sitter den en halvmeter över golv så lär det inte bli några värmeproblem, bara trasslet med extrarör i bastun...men den borde ju gå att flytta?

Alltså, hela biddevitten sitter inbyggt i väggen med en inspektionslucka Vattnet kommer in från marken och sedan löper samtliga vattenledningar till övriga huset rakt uppåt. Bygger vi bastu där kommer alltså allt detta sitta inne i bastuutrymmet. Kan man helt enkelt flytta mätaren med förlängningsrör och låta detta sitta utanför bastun, med rör dragna inne i bastun? Det estetiska kan man ju säkerligen bygga till så att det blir OK, jag är bara fundersam över om vattenledningarna kan skadas av att sitta i bastun.'
Tack för svar!

ledningarna skadas inte men kan bli bekymmer med kondens mm kke? svårt att säga utan att se det irl.

Bastun i mina föräldrars hus har gamla stålvattenrör i taket. De är målade i någon slags hammarlack. Har funkat utmärkt i 20 år, enda som sker är att det blir kondensdroppar på rören när man bastar.

Det är så vi har det på stugan, huvudvattenledningen kommer inn under laven, t.om. vattenberedaren är placerad liggande under bänkarna. Har fungerat utmärkt i 25 år nu.

MVH
Sakke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.