3 788 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Basturum direkt på klinkern?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Om Gud vill och allt går väl så blir mitt badrum färdigt om ett par veckor och det beställda basturummet från Saunax anländer.
I byggbeskrivningen lägger man bottenramen av trä direkt på golvet. Jag kan inte låta bli att undra om det inte kommer att samlas fukt och smuts där under. Vore det inte vettigt att sätta plastdistanser under ramen för att få upp den ett par millimeter från golvet? Man bör väl ändå justera upp så att bastun står rakt även om golvet har fall mot golvbrunnen. Eller förstör man bastuns luftcirkulation med den lilla glipan som blir?
Tylös lyxigare basturum har aluminiumprofiler mot golvet och Harvias står på ställbara fötter, men även deras enklare basturum ställs med trä mot golvet.
I byggbeskrivningen lägger man bottenramen av trä direkt på golvet. Jag kan inte låta bli att undra om det inte kommer att samlas fukt och smuts där under. Vore det inte vettigt att sätta plastdistanser under ramen för att få upp den ett par millimeter från golvet? Man bör väl ändå justera upp så att bastun står rakt även om golvet har fall mot golvbrunnen. Eller förstör man bastuns luftcirkulation med den lilla glipan som blir?
Tylös lyxigare basturum har aluminiumprofiler mot golvet och Harvias står på ställbara fötter, men även deras enklare basturum ställs med trä mot golvet.
Du tänker helt rätt. Jag satte stålfötter med ingjutnaplastinlägg. Du kan ha en rejäl springa kring golvet utan att det märks. Förutsatt att luftgenomsgrömningen är genomtänkt såklart.
Fot över stenkrön
Se till att få rikligt med fukt. Mycket sten=mycket fukt
Fot över stenkrön
Se till att få rikligt med fukt. Mycket sten=mycket fukt
Vi ställde dit ett Harvia basturum hemma hos mor&far för ett par år sedan, det står på plastdistanser av isskrapor, funkar utmärkt. Finns mer avancerade, ställbara plastdistanser också men det var helg när vi kom på att träet nog inte skulle stå direkt på golvet...
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det får bli någon form av plastdistanser. Nu ska jag bara räkna ut hur tätt de ska sitta.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Irriterande nog fanns det ställbara plastfötter monterade på bottenramen från fabrik. Det syntes förstås inte på bilder, men jag hade ju kunnat strunta i att bekymra mig över saken.
Klicka här för att svara