Byggahus.se
jag har tänkt bygga en bastu ute i stugan där det inte finns tillgång till el. stugan används mestadels på sommaren eftersom den ligger ute till havs. jag har tänkt isolera bastun med 95mm isolering i alla väggar men i taket funderar jag om det verkligen behövs.

jag vill ha förslag hur mitt tak bör se ut om jag inte vill ha ett pulpettak utan isolering och vilken dimension på virket det bör vara. kan lägga till att vintertid kommer 1-2 meter snö där stugan finns.
 
Värmen stiger uppåt. Om du har tänkt att isolera väggar så vad är resonemanget med att låta bli i taket?
Iofs, så är den enklaste och säkraste konstruktionen att bygga timrade väggar och 100mm isolation med bastufolie på bastusidan av isolationen i taket.
Om det snöar så mycket så skulle jag byggt vanligt "V" tak med ganska brant fallvinkel så snön inte samlar sig eller iaf minst möjligt. Det är väl lättast att få materialer dit på vintern om det fryser på?

MVH
Sakke
 
ja nog vet jag det. Jag tänkte isolera väggarna för att få lite ljudisolering. men kanske lika bra att göra i taket också. är det där med bastufolie ett måste och måste man ha bastu folie på alla väggar och tak invändigt?
 
Ljudisolering? I en bastu? Vad har ni tänkt ha för aktiviteter där?

Viktigaste med att isolera bastun är väl att värmen inte läcker ut så att man får upp temperaturen utan att elda upp varenda träd på ön?
 
ja jag har ju tänkt isolera för att ha kvar värmen (samtidigt som det blir ljudisolerat av den höga densitet och täta fiberstrukturmen) och så vill inte ha en ugn till bastu. och jag hugger inte precis ner träd för att kunna elda i bastu. och jag har tillgång till spill virke från sågverk.
 
Som sagt, bygger man timrat så slipper man att tänka på folie (annat än i taket kanske)
Jag skulle bygga med folie, men det finns olika meningar om saken.bygget står kallt och är inte i "daglig" användning. sannolikt så går det bra utan också om man bara bastar ngn gång ibland på sommaren. Glasull är nog en dålig material i och med att den torkar väääldigt sakta och binder fuktigheten effektivt.

MVH
Sakke
 
En enkel fristående utomhusbastu som bara används sommartid som dessutom är vedledad, du skriver inte storlek dock så då gissar jag på ca 4m2. Verkar inte heller vara frekvent nyttjad eller kommer den att användas 1-2ggr/vecka?
Skulle gjort enklaste möjliga att regla upp en stomme, panel på utsidan och sedan bastupanel på väggar och tak inne. Ingen isolering eller foliehistorier.
Du badar kanske i 2-3 timmar och för att kompensera den värme som försvinner genom väggen blir det kanske 2-3 vedträ extra. Och du kan skicka på lite extra vatten för att få bättre värmekänsla vid badet.

Men du kan också isolera i i väggarna, fukten är inga problem då allt torkar ut av eftervärmen innan bastun kallnar.
Och senare lägga till isolering i taket.
 
tack för hjälpen anders!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.